HJÄLP! I vilken ordning gör man allt?

Det är så mycket nu, ibland är jag helt väck och kan inte tänka klart.
Men i vilken ordning gör man det man ska i en planerad skilsmässa för att inget ska bli fel?
Kanske det inte spelar någon roll?
Jag kanske har glömt något men det som ska tas itu med nu är dessa fyra saker:

  1. Skilsmässoansökan
  2. Bodelning och bodelningsavtal. (Måste man vänta tills skilsmässan är helt genomförd hos tingsrätten?)
  3. Sälja det gemensamma huset
  4. Betala övriga skulder.

Tänker jag rätt i tidsmässig ordning eller finns det någon bättre idé eller synpunkt på det hela?

Skulder tas upp i bodelningen, och nej, man måste inte vänts tills skilsmässan går igenom.

2 gillningar

Det mesta går att läsa sig till online, eller fråga som du gör här.
Men allting är långt ifrån glasklart o det finns mycket som går att vrida o vända på för att det ska se bra ut från sin egen synvinkel, om du förstår vad jag menar.

Nu får jag intrycket av ditt inlägg att du o exet är skapligt sams med varandra, hoppas det stämmer.

Jag ser också att det är ett hus som ska säljas, det får mig att anta att det rör sig om en hel del pengar/lån som ska fördelas.

Även om ni har en vettig separation så råder jag att ta juridisk rådgivning. Kanske ett inledande möte där ni lägger fram förutsättningarna för juristen, som då informerar er om vilka möjligheter som finns och vilka olika sätt man kan lösa allting på, så att alla går därifrån nöjda.
Sen kan ni gå hem o prata ihop er hur ni vill lägga upp allt o sen ta ett möte till där ni får hjälp att upprätta bodelningsavtal och andra kontrakt som reglerar delar av separationen?
Det är inte jättemånga pengar det handlar om i sammanhanget som juristen kostar, helt klart värt det, även om man kommer överens.

Är ni däremot inte överens o allt ska krånglas om, då ber du tingsrätten tillsätta bodelningsförrättare.

Tack för ditt svar! Det låter vettigt just att kanske ha 2 möten och hinna fundera där emellan.
Det stämmer att vi är skapligt sams med varandra och jag/vi har kommit fram till att vi vill ha hjälp med det juridiska så det inte blir fel och någon får ångra sig senare.
Men jag antar att vi kan begära skilsmässa redan nu, innan? Eller kan det också variera, om det är bra eller dåligt att börja med just det tro? Kan det vara så att man i vissa fall kan tjäna på att vänta, regler som vi inte känner till? Något som har med årskiftet att göra eller vad som helst.
Kanske man ska fråga den judiskt kunniga personen om det?
Eller är det alltid så att man börjar med en skilsmässoansökan?

Givetvis kan ni söka juridisk rådgivning redan innan ni ansöker om äktenskapsskillnad. Då får ni ju även rådgivning ang själva ansökan.

Men vad jag kan komma på så är det inget som skulle göra nån skillnad.
Har ni hemmaboende barn under 16år, eller om någon av er vill ha det, så blir det en betänketid på 6 månader innan tingsrätten kan döma till äktenskapsskillnad. Det kanske är av intresse att få igång nedräkningen?
Ni bör också vara medvetna om att det är dagen då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten som räknas som brytpunkt i många juridiska delar, men framförallt rent ekonomiskt.

Jag skulle säga så här:

1 ansök om skilsmässa.
Från och med brytdatum (när tingsrätten fått in ansökan) skiljer man mellan ditt och mitt, den sk kritiska perioden, då bör man vara återhållsam med inköp, fram till bodelningen.

2 sälj huset (så att vinst/förlust är klar till bodelningen, annars måste bodelningen göras utifrån mäklarvärdering och det kan diffa på flera hundra tusen).

3 gör bodelning och ta då hjälp av jurist för att reda ut vad som ska ingå i bodelningen, skulder, bosparkonton och sånt. Det är värt varenda krona.

Sen är det ekonomiska klart.

Äktenskapet tar klart vid brytdatumet eller 6 mån senare, det beror på om ni har barn (och kanske annat). Ekonomiskt har det ingen större betydelse.