Hjälp. Hur skall jag göra för att lämna honom?

Tack alla än en gång för era råd.
Jag behöver verkligen det nu. Så att jag inte kommer att banga ut när det verkligen gäller.
Han har ju varit så extra snäll på sista tiden.
Verkligen brytt sig om mig.
Jag tänker på hur han skall klara sig utan mig.
Han brukar svimma av med ibland. Ja det är så mycket mer med hans mående. Han mår dåligt psykiskt.
Jag behöver sluta tänka på honom o hans mående o tänka mer på hur jag mår.

2 gillningar

Ja nu har jag tvättat o lyckat gömma lite grejer nere i tvättstugan.
Så nästa vecka när jag tvättar så får vi hoppas att jag får tillfälle att ge mig av.
Idag har han varit så snäll o berömt mig hur duktig jag är. Sagt hur mycket han älskar mig.
Han har varit jätte dålig idag med värk o kännt sig yr. Har knappt kunnat resa sig. Tycker så synd om han. Men han vägrar gå till läkaren hur mycket jag än tjatar.

1 gillning

Du säger att han ofta är yr, börjar tappa synen, är deprimerad och beter sig konstigt på olika sätt, men att han inte varit till doktorn.

Nu kan det mycket väl hända att din man bara är en skitstövel som antingen är hypokondriker eller låtsas för att skrämma dig. Mycket möjligt.

Men - det du beskriver är exakt hur en i min familj var, innan de upptäckte att han hade en hjärntumör. Det tog nästan ett år från de första symptomen tills han föll i hop i ett krampanfall och hamnade på akuten.

Om du inte kan få med din man till doktorn snabbt, så bör du lämna honom. Man vet aldrig vad han hittar på härnäst. Det kan bli väldigt farligt. Om han är sjuk och inte bara elak, då bör du se till att någon annan tittar till honom regelbundet.

1 gillning

Ja, låt oss hoppas att du tar tillfället i akt nästa vecka. Men du får nog räkna med att den här “positiva” låtsastransformationen som han nu plötsligt har gjort innebär att han är mkt mer medveten om dig och ditt sätt att vara/reagera/agera än du möjligen anar. Så förvånas inte om den här “positiviteten” ytterligare eskalerar den närmaste tiden, iaf till dess att flyttlasset väl har börjat rulla och du sitter på det.

Jag tror faktiskt att du absolut inte återigen ska ta till dig någon anledning what so ever för att fortsätta att haka fast dig med hjälp av diverse olika läskiga (men extremt ovanliga) sjukdomsscenarion, hur hårt det än kan låta. Du är inte hans mamma, han är vuxen och jag tycker du ska ge dig av så fort du bara kan. Har han, högst eventuellt någon svårartad kroppslig sjukdom så kommer det förr eller senare att bli så uppenbart att han själv frivilligt måste söka läkare, eller att han hamnar hos läkare för att det inte finns något annat att välja på. Men du ska inte stanna och invänta att det kanske händer eller troligare inte händer. Du kan inte heller fortsätta att vakta över honom till dess det eventuellt (inte) händer. För med all sannolikhet så lider han inte av någon mer avancerad “sjukdom” än sin egen personlighet som yttrar sig i psykiskt illamående, manipulativitet, kontrollmani och dominansbeteende.

Ta dig därifrån, NU :running_woman:

2 gillningar

Ämnet togs upp i DN för några veckor sen. Artikeln är nog låst, men DN finns ju på biblioteket.

Annars har du fått fina råd härinne tycker jag! Lycka till

1 gillning

Min instinktiva tanke är att hans “sjuka” här handlar om kontroll av dig medvetet eller omedvetet. Kan väl absolut vara sant att han i någon mån är sjuk på riktigt med, men det låter som han uppmärksammat att du på något sätt håller på att glida undan, och att han kör en strategi som funkat bra mot dig tidigare dvs spela upp att det är supersynd om honom och att han inte kommer klara sig utan dig. Kanske gör han det fullt medvetet och kalkylerat, kanske är det mer omedvetet att han “känner sig dålig” när han märker att hans kontroll över dig inte är fullständig och då agerar ut alla dessa symptom, som han lite undermedvetet vet brukar funka för att få dig att passa upp på det sättet som gör honom trygg igen.

Visst, det kan vara jag som är dum och misstänker en stackars sjukling, men var ärlig nu, finns det något samband mellan allvarligheten i hans symptom och sjukdom, och de tillfällen när du försökt lämna eller bara försökt göra uppror mot något av hans kontrollbeteenden?

1 gillning

Japp, @Noomi har helt rätt. Gå inte på något om somatisk sjukdom-han är väl sjukskriven och har då sökt läkare. Om inte så är det hans ansvar att göra det, inte ditt. Stå på dig, all styrka till dig!

2 gillningar

Tack alla. Ni har förmodligen rätt. Men han är ju faktiskt sjuk. Men det har faktiskt blivit värre nu senaste veckorna. Så det kan vara som ni skriver.
Han har tumör i hypofysen som de operade 2014 den har börjar växa igen. Ev vill de operera honom men han vill inte. Isåfall vill han jag skall vara där med honom medans han är inlagd. Synen kan ev bero på den. Men det andra vet jag inte. Har säger att han har ont i hela skelettet.
Men vilket fall som som jag känner nu så lämnar jag honom nästa vecka.
Lägenhet o det ekonomiska för lösa sig på nåt sätt. Bara jag kommer från honom o att jag inte kommer gå tillbaka bara för jag tycker synd om honom.
Det är därför jag inte skall ta hjälp av min familj utan söka hjälp från socialförvaltningen.

2 gillningar

Noomi vi har redan packat det mesta. Mycket är redan i hemma hos hans söner. Skall nu till helgen ta ett lass till.
Bättre så känner jag. Så har han grejerna där. Vill han dela på hemmet sen så får jag lösa det medzatt hämta sen när jag hittat ett eget boende.
Annars finns det gott om loppisar. Det materiella är inte allt.

1 gillning

Kattis han har sjukersättning o haft det i flera år. Det är för diskbråck, depression och socialfobi.
Det är iallafall vad han läkare på psykiatrin kommit fram till. Vet inte om det stämmer för när han var där så pratade han inte särskilt mycket med läkaren. Jag var ju tvungen o följa med honom. (Han lämnar ju aldrig mig själv.)

Jag förstår, och jag förstår ju också att det är svårt att lämna honom när han är sjuk. Men han har haft massor av chanser att ändra sig och klarar inte det. Hans beteende mot dig är över alla gränser.
Hypofystumören verkar vara väl omhändertagen och under behandling och uppföljning. Inte ditt ansvar, han har liksom förbrukat sina chanser. Ta hand om dig själv istället nu!!

2 gillningar

Tack.
Skall föröka lämna nästa vecka.
Får bara inte banga ur och tänka på honom och hur han kommer ta det hur han skall klara sig.
Sen är det det ekonomiska med.
Vet ju inte hur han kommer göra när jag lämnat honom. Har ca 5800 nu i slutet av månaden.
Räcker inte ens till hyran. O mamma står som borgensman. Enligt Soc är han försörjningsskyldig fram tills skilsmässan gått igenom.
Har inte själv tillgång till några pengar då han har kortet. Banken har har inga kontanter.
Vet inte hur soc tänker i mitt fall.

1 gillning

Spärra ditt kort och öppna ett nytt konto så kan du avsluta det gamla. Det mesta borde gå att göra på mobilen i en incognito-flik så att han inte kan se något i historik.
Ta kontakt med en kvinnojour!
Du har väl läst mitt PM?

Det är hans konto som jag kan disponera. Men på själva kontot på internet kan jag bara föra över pengar mellan våra konton. Kan inte betala räkningar eller spärra. Går inte med mitt bank id. Bankdosorna har han inlåsta i sitt kassaskåp med medicinerna. Så håg vet inte hur jag skall göra.

Ger du han någonsin mediciner eller är det något som han tar själv? Du kan ju alltid lossas vara så otroligt orolig över honom att du försöker fåtillgång till medicinerna för att försöka slinka ner din bankdosa. Typ att han mår så pass dåligt att han inte borde resa på sig och du kan hämta medicinerna till honom samt vatten, ge han filt och försöka ”lura” han med din omtänksamhet.

Låter fult men tror absolut han spär på sin sjukdom för att behålla dig och det är absolut så att det är just anledningen till varför han inte vill till läkaren för han anser att om han var frisk så vill inte du ha honom och han har inte längre en hållhake på dig.

Hans självmords hot är samma, allt handlar om kontroll och makt. Tycker absolut si ska gå ner till banken innan du får din utbetalning. Starta ett nytt eget konto med deras hjälp och förklara situationen du är i. Efter du har ett eget konto skicka in din konto ändring till FK så du får dina pengar. Efter du ändrat kontot på hemsidan, ring in till FK och berätta att du vill ha in pengarna på annat konto. Eller var det bara han som fick pengar från FK? Oavsett öppna nytt konto på banken så fort du kan.

Hoppas det löser sig för dig och att du blir fri. Var själv i ett otroligt kontrollerande förhållande. Känner mig så fri nu men för min del måste jag ha kontakt med han då jag har barn med min idiot. Du kan inget annat än att bli helt fri! Fly medan du kan, ingen tid att förlora!

Bra idé men funkar tyvärr inte. Då jag inte får gå in i kassaskåpet. Det är bara han som har koden.
Men skall fixa med nytt konto så mina pengar jag får nästa månad kommer in på det.
Tänkte försöka nämna honom i nästa vecka.
Men i månaden efter vet jag inte hur det blir.
Har ansökt om sjukpenning från FK och dom är som dom är.
Soc går ju tillbaka 3 månader o då har vi haft för hög inkomst.
Men det löser sig nog.
Det viktigaste är att jag håller fast vid mina nuvarande planer att lämna nästa vecka.
Tack för dina råd.

Gå till banken. När du har lämnat honom behöver du bara gå till banken med din legitimation och ta ut pengar och avsluta ditt konto.

Googlade lite snabbt på var du kan vända dig i Landskrona:
https://www.landskrona.se/invanare/social-familjefragor/vald-i-nara-relation/

Ordna med banken och ta kontakt med dessa och hör om de kan skydda dig från honom.

Skall försöka få tag på dem nästa vecka.
Tänkte försöka nämna honom nästa vecka.
Tack för länkarna.

1 gillning

Och fixa konto på bank o se till att mina pengar kommer dit nu i slutet av månaden.

2 gillningar