Hjälp. Hur skall jag göra för att lämna honom?

Jag är ny här.
Behöver verkligen hjälp och råd av någon.
Har varit gift med min man i 7 år nu.
Vill skiljas från honom men samtidigt tycker jag synd om honom.
Han är deprimerad, självmordsbenägen, sjuk ( ofta ont i bröstet, yr, börjar tappa synen, diskbråck mm.).
Jag är sjukskriven så jobbar inte o han har sjukpenning.
Skälen till att jag vill skiljas är att han låter mig aldrig gå ut själv. Skall tom. vara med när jag är hos läkaren.Han kollar allt jag gör. Jag får inte prata i telefon utan att ha högtalaren på inte ens med min syster eller mamma . Han måste höra allt vi pratar om. Han låter mig knappt gå runt i lägenheten själv. Han har hand om alla pengarna.
När jag sagt till honom att jag vill skiljas (det har jag gjort två gånger nu) så hotar han med att ta livet av sig. Han lovar att han skall ändra sig. Och jag tror honom. Jag vill inte heller vara orsaken till att tar livet av sig. Han ändrar sig lite ett tag men sen blir det samma sak igen.
Senast nu för två veckor sen. Sen dess har han varit jätte snäll o vi har inte bråkat. Jag har tom. fått gå ner i tvättstugan själv.
Men jag tror inte att han kommet ändra sig.
Känner att jag inte klarar av att ha det så här.
Nu har vi tom. sagt upp lägenheten o skall flytta till samma by och hus som hans söner bor. För att de behöver hjälp. De är ensamstående 25 och 31 år. Har inget körkort så de behöver hjälp när de skall handla mm. Men min mamma som är 81 år hon skall klara sig själv. Hon bor i den stan vi nu bor i.
Det skall alltid vara på hans villkor eller som han vill det. Tar jag upp något som jag tycker är fel så lyckas han alltid vända på det så att jag känner mig skyldig.
Har lovat honom att jag inte kommer lämna honom genom att bara sticka utan att prata med honom först. Men det går ju inte att prata med han för då spelar han bara på mina känslor o att jag bryr mig för mycket. Så det kommer bara sluta med att jag stannar.