Hjälp avdrag vid värdering hus

Hej!
jag skall genomgå en bodelning där jag lämnar huset och nu skall ekonomin klaras ut. Jag tror att vi har bra koll på värdering, inköpspris, arvode, kostnader försäljning och hur min andel skall räknas ut.

Vad som kan dras av enligt regelverket för ny/till/ombyggnad och Reparationer och underhåll (senaste 5 åren) är jag lite osäker på, är de någon här i forumet som kan hjälpa mig att bedöma min poster? Vad kan tas med och vad kan inte tas med?

Ny/till/ombyggnad:

  • Nytt Kök (total renovering kök, gammalt 60 tals kök ersattes med nytt)
  • Nytt Värmesystem (ny värmepump jordvärme, nya termostat till element/radiatorer. Innan var det oljepanna)
  • Elsystem (ny Elcentral med jordfelsbrytare, komplettering jordkabel till uttag)
  • Tilläggsisolering vinden (tak)
  • Badrum övre plan (gammalt revs bort och allt nytt, ny inredning, kakel o klinker)
  • Nya fönster (flertalet av befintliga utbytta)
  • Trädgård tomt (borttag träd, utjämning och nysådd gräsmatta)
  • Markiser (fanns inga förut)
  • Braskamin sutterängplan (fanns ingen förut)
  • Dränering av grunden
  • Markarbeten framsida (borttag växter och nyanläggning betongplattor)
  • Tak-avvattnings-system (Nytt - hängrännor, stuprännor, vindskivor, skorstenshuv)
  • Nya fönster, (fortsatt utbyte…)
  • Ny Garageport motordriven
  • Relax badrum och tvättrum sutterängplan (väggar flyttades, golvvärme och nya ytskikt kakel)
  • Fiberanslutning bredband
  • Nytt Uteförråd 10m2 på nedre “tomt-etage”
  • Sutterrängplan ny boyta med nya rum (väggar flyttades, golvärme och nya ytskikt)
  • Utetrappa nedre etage tomt (fanns ingen förut)
  • Laddbox elbilsladdning

Reparationer och underhåll (senaste 5 åren):

  • Renovering tak garage (asfaltsmassa)
  • Vitvaror kök (nyinköp av diskmaskin, kylskåp, ugn och mikrovågsugn)

Tror att det är mer än 5år hörru, tror på 10år

Jag arbetar bl.a. med denna typ av frågor så tycker att du är rätt på det.

Ny-om-tillbyggnad finns ingen bakre tidsgräns. Förbättrande renoveringar är 5 år innan försäljningsåret.

Därför skriver man tex ”ombyggnad kök” och inte ”renovering kök” om det var längre än fem år sedan vid deklaration av försäljning för det är vad det alltid är och man undviker förvirring.

3 gillningar

Tack för ditt svar!
De flesta avdragen är nog fullt rimliga.
Några kanske är tveksamma, var är din bedömning om följande. är de kvalificerade som “Ny/till/ombyggnad”?

  • Nya fönster (gamla 60 tals 2-glas fönster utbytta till moderna 3 glas fönster)
  • Badrum övre plan (gammalt bla plastmatta revs bort och allt nytt, ny inredning, kakel o klinker)
  • Dränering av grunden
  • Tak-avvattnings-system (Nytt - hängrännor, stuprännor, vindskivor, skorstenshuv. Gamla plåt ersattes med nya aluminium,)

Du kanske har det klart för dig, men dessa avdrag ska du alltså använda för att få ner vinsten och därmed vinstskatten på huset. Det är endast vinstskatten som kommer att påverka kalkylen för bodelningen. Marknadsvärderingen struntar ju lite i fakta och är ju just vad marknaden kan tänkas betala för huset.

2 gillningar

Hej,

Samtliga är giltiga avdrag även om de är äldre än 5 år då de antingen är faktiska ombyggnationer och/eller har signifikant förbättrat fastigheten.

1 gillning