HJälp att förstå bodelningspapper!

Ska aldrig gifta mig igen eftersom skilsmässsa är krångligare än man kan tänka sig! :wink:

Sitter med Bodelningspapper som vi ska upprätta och skriva under.

Bakgrund
Jag bor kvar i huset som är värderat till 2,5 miljoner kronor
Vi har i dagsläget ett lån på 1,5 ,iljoner kronor

Mitt ex har fått 390,000:- för att jag ska stå skriven på huset själv. Vi är helt överrens om detta.

I bodelningsavtalet:

GIFTORÄTTSGODS TILLGÅNGAR
Här ska man fylla i tillgångar och skulder.
Skriver man huslånet på skulder eller enbart husets värde i tillgångar?

TILLDELNING TILL:
TILLGÅNGAR
Tänker att här skriver man mitt ex namn och summan han har fått av mig

SKULDER
Nämner man även här huslånet

Är enbart huset som ska delas upp och komma ner på papper då vi är överrens om det andra och har delat upp mbler och liknande mellan oss.

Mycket är snurrigt och det här är säkert inte så krångligt som jag får det att verka i minhjärna. Men vill att det blir rätt inför mitt möte på banken som sker på Torsdag,

Har laddat ner ett gratisdokument för detta på ekonomifokus.se Borde jag använda mig av något annat?? Är det för simpelt. Tänker att man inte behöver krångla till dett amer än nödvändigt…

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP

Om ni är överens om att du ska ge honom 390 000 och du ska få huset och ta över lånet så är det faktiskt inte mer än så som måste ner i bodelningsdokumentet. Sedan avslutas ju det hela med att båda är nöjda och inte kommer att ha fler krav i framtiden. Det behövs inte mer än så, men den sista meningen är viktig!

Så:

Namn Namn har emottagit 390 000:- vilket täcker summa för att Namn Namn ska ta över huslån och själv stå skriven p huset. Vi är båda överens om denna summa

Kan man va så enkel?

Man behöver inte ens skriva att det täcker för att x x ska ta över huslånen. Det räcker med att skriva att den ene fördelas huset och tar över lånen samt att den andre får pengarna samt att båda är nöjda med detta.

1 gillning

Tack snälla. Känner mig som en 5-åring i den här djungeln och tycker det verkar krångligare beskrivet än vad det borde vara.

1 gillning

Det bör stå vilken fastighet som skiftas och vilket belopp som utgår till den andre. Skriver ni ett bodelningsavtal som enbart gäller huset ska det stå med.

Personligen skulle jag aldrig upprätta ett så viktigt avtal utan jurist. var kommer 390 000kr ifrån, och varför ska ni inte skifta allt annat…? Nä, känns inte rättvist

Hör lite med din bank vad de kräver, om ni inte redan gjort bodelningen.
Vi skrev upp alla lånenummer och belopp som jag skulle ta över. Sen vilken fastighet det gäller samt vilken bodelninglikvid mitt ex skulle ha sant ett datum när han senat skulle ha beloppet.
Vi skiftade bara huset så det var det enda vi tog upp