Historian upprepar sig

För att göra en lång historia lite kortare så hade min sambo en affär för några år sedan med sin 10 år yngre chef. Jag upptäckte lite väl mycket telefonsamtal o sms för att bara vara kollegor och sedan eskalerade det en julfest där hon var otrogen. Det var en jobbig tid som vi till slut tog oss igenom. Hon bytte jobb och allt verkade återgå till det normala, men nu den sista tiden har hon blivit kall mot mig o inte visat några känslor alls mot mig. Det känns exakt som vid förra gången då det visade sig att hon hade en affär. Hon har börjat träna på gym, bantar, köper mycket nya kläder mm. Hon gör klär sig mycket finare när hon går ut med sina kollegor, sminkar sig mer, har på sig finare underkläder, till o med rakar sig noggrannare än när hon o jag går ut. Hon har ofta ångest dagen efter hon varit på AW med jobbet o skyller på att hon drack för mycket. Nu har hon börjat prata allt oftare om sin 8 år yngre chef på sitt nya jobb, dom ringer o skickar flera sms dagligen med gulliga smiley’s o min sambo kallar honom vännen i sina sms, typ “tack vännen” osv. Inga tydliga tecken på otrohet i sms. Dom går promenader ihop till o från jobbet flera gånger i veckan, hon tror inte jag vet det fast jag har sett dom flera gånger. Dom lunchar ute på stan ihop, om jag frågar vad hon ätit så säger hon att hon var på lunch själv fast jag sett i sms att dom bestämt lunch-date. Alltså inte otrogen på “riktigt” vad jag vet i alla fall, men jag är ändå inte helt ok med detta. Det kanske bara är en kollega som hon kommer bra överens med o tycker om som kollega/vän, men det var ju precis så här allt började förra gången också, så jag är väldigt orolig. Har försökt ta upp detta med henne att hon klär sig snyggare osv när hon är ute med jobbet men hon fäller taggarna ut direkt så jag har inte vågat fråga om chefen. Vad tror ni är på gång?

Otrohet!! Ingen tvekan om det tyvärr!! Hon har ju dessutom “kommit undan” med det en gång tidigare, så hennes ribba för vad som är acceptabelt i form av hur man behandlar sin andra hälft är nog betydligt lägre än din… sorry!!

1 gillning

Ja, det är säkert en ny otrohet på gång. Ännu kanske inte fysiskt, men känslomässigt.

Jag tycker du ska ta dig en funderare på hur bra ert förhållande verkligen är. Varför håller du kvar vid henne? Varför håller hon kvar vid dig? Trygghet?

Om det bara är ett äventyr hon vill ha, kan du leva med det? Hon kommer inte att sluta med det…

1 gillning

Med tanke på er historia så borde hon inte ha någon sådan kontakt med den här chefen. Det är något som hon borde fatta själv!
När hon dessutom ljuger om vad hon gör… Det har i mina ögon redan gått för långt!
Hade hon haft rent mjöl i påsen hade hon berättat att hon lunchar med chefen och går på promenader med honom.

När min man var otrogen så började det ju med oskyldiga luncher. Dessa luncher ansåg han vara med en vän men av någon konstig anledning så berättade han inte för mig att han träffade henne. Han berättade om alla andra han lunchade med men inte just henne… konstigt… När jag konfronterade honom så kunde han aldrig förklara varför han inte berättade. Och än idag kan han inte svara på den frågan till 100%.

Så med min erfarenhet som facit i den frågan anser jag att om man döljer att man träffar någon som endast ska vara en vän så har man gått över gränsen. Det handlar inte om kontroll eller att man inte får ha vänner. Men man kommunicerar väl i ett förhållande? Om jag träffar en vän på lunch så berättar jag det hemma för det är något kul som jag har gjort under dagen.

4 gillningar

Med er historia borde hon ha förståelse för din oro och dina känslor. Respekteras inte dina känslor i detta så betyder du inte tillräckligt för henne. Då lärde hon sig inget förra gången.

Möjligen kan man göra misstag en gång men om man inte lär sig eller förstår vad hon gör mot dig så måste du fundera på om du leva med en sådan person.

1 gillning

Oj oj @JRA , jag håller med alla andra här ovan om att ett " otrohetsdrama " är på väg att etablera sig.

Denna gång måste du stämma av och kräva ett svar,
Har hon AW varje vecka ?

Måste hon gå på dessa ?

Ta och sök upp henne vid lunchtid och bjud ut henne, hör efter hennes kommentar till inbjudan

1 gillning

Hej på er igen, jag har nu fått reda på från väldigt säkra källor att hennes nuvarande chef har en historia med otrohet bakom sig. Det gör mig ju bara ännu mer orolig. Tycker ni jag ska prata ordentligt med henne för att se vad hon säger när jag konfronterar henne med vad jag vet. Det kan kanske kosta mig mitt förhållande då hon verkligen inte gillar när jag ställer dessa typer av frågor, hon tycker att jag kontrollerar henne. Jag vet att hon kommer säga att det inte är något o säger jag då att jag sett deras sms o sett dom gå tillsammans så kommer hon bli vansinnig över att jag kollat i hennes mobil o tror jag spionerar på henne när hon går ut på promenader. Jag förstår det på ett sätt men samtidigt tycker jag inte det är ok, det hon mörkar för mig.

Å herre jesus…

Ja du @JRA , jag tror att du behöver bida din tid, men ändå ha ett vakande öga på henne/hennes jobb…

Tråkigt nog så behöver du nog snoka mera, tänker då på att visst skrev du att hon varit otrogen tidigare ?
Hon är säkert mer försiktig denna gång.

Tycker du ska försöka överraska henne då å då på lunchtimman och föreslå gemensam mat, för att se hennes reaktion.
Säger hon nej så kan du fråga varför, säg att vi två äter ju aldrig ihop mitt på dagen.

Förra veckan såg jag att dom bestämt lunchdate, då frågade jag henne om inte vi kunde ta en lunch tillsammans. Då valde hon i alla fall mig o lämnade återbud till chefen. Nu idag frågade jag om lunch, men då blev hon nästan förbannad. Hon tycker jag är efterhängsen om jag vill träffa henne och det känns som hon trivs bäst själv eller ihop med andra än mig. När jag skriver om henne här kan jag inte förstå varför jag vill ha henne kvar när jag mår så dåligt över hennes “affärer”

Suck… Hur har du sett i hennes mobil att de träffas? Går du in och kollar eller syns det direkt på skärmen att det går att kika där? Är det inte så att alla mobiler är kodade idag?

Ja du måste hitta bevis, råka komma på dem på något sätt utan att kunna använda deras sms. Nåt mystiskt är det eftersom du märker på hennes reaktioner. Har de ofta luncher - bara de två?
De säkra källorna - är det rykten har de sett de själva att de har nåt på gång?

Det verkar som det är en form av otrohet om hon verkligen har känslor för chefen, om de inte har haft sex förstås.

@JRA

Det du nu skriver späder på mina misstankar om att en process är pågående, jag tror nog att du har samma tankar hörru.

Jag har inte varit med om det du upplever, men läst en hel del samt hur grabbarna @Johan40 och @Ike och @nizzehult kämpade här inne på forumet och skrev om deras process.

Sätt dig ner å tänk igenom följande:

Har ni gemensam ekonomi
Har ert boende 2 ägare
Står ni som låntagare båda
Har ni barn ihop
Har ni bilar, vem äger vad
Har ni gemensamma kostnader för typ försäkringar, tele & bredband
Har ni sommarhus, båt ihop


Ta tag i ditt liv nu genom att undersöka boendemarknaden där du bor, kan du flytta ut ?, kan du temporärt få bo hos nån ?

Gör inget ännu för än du har ett bra grepp om frågorna ovan, när du känner att nu kan jag kräva ett svar och även ställa ultimatum till henne om ert äktenskap/partnerskap.
Du skall inte behöva gå hur länge som helst och sjunka ner i limboträsket och undra vad fan hon håller på med.

Jag tror att du får ta en vecka eller så och när du har massor av bitar på plats då kan du ta matchavslutet, presentera i ord det du vet och tala om att du just nu går på dåliga känslor om er partnerskap. Säg att du mår skitdåligt, och har du redan varit på VC eller företagshälsovården så tala om det för henne att du just nu går på tabletter.

Be henne att hon ej avbryter dig innan du pratat färdigt.

Hota henne inte, men tala om att du finner dig hotat av hans ovanliga jobbarkompiss stil, att umgås så nära henne att du upplever att hon å han " har en känslomässig otrohet ".

Om hon inte finner detta konstigt med lunchträffar ( en bit mat ihop e ju förvisso inte fel, men du upplever ju detta konstigt ) ev. promenader, ev. tele/sms så märkvärdigt så kan du säga i en bimening att du upplever detta som att du blir tredje hjulet i denna affär. Kanske ? Du borde ge info till hans fru om att du inte är bekväm med deras situation.

Satan va långt detta blev, men kanske nått här ovan kan ge dig en input.
.

1 gillning

För att svara konkret på din fråga om vad tror vi är på gång?

Det kan vi alla bara spekulera i, tycka och tro, och dra i tangentens riktning. Din och din sambos historik ger givetvis vatten på kvarnhjulet i alla dessa spekulationer. Samt din text kring att du upplever henne som kylig och inte så känslosam, att hon börjat träna, tänka på sin vikt, köper mycket nya kläder etc.

Men detta behöver i sak inte betyda någonting huruvida din sambo de facto är otrogen eller på väg åt det hållet, eller att hon och hennes arbetskamrat/chef har en ”affär”, oaktat känslomässigt eller fysiskt. Att du märker att hon inte spelar med öppna kort, är bara märkligt, och ligger henne givetvis i fatet, och det påverkar givetvis dina känslor i allt detta.

Det man dock kan säga är att; du kommer inte må bättre av att gå runt och vara orolig, fundera, leta efter ytterligare tecken, eller ”bevis”. Det kommer säkerligen heller inte påverka Er relation i rätt riktning, om det är vad du vill. Det ser du ju redan tecken på – att din sambo känner sig kontrollerad, att hon hamnar på defensiven när du påtalar så enkla saker som kläder och klädval, att hon känner sig trängd när du föreslår en lunch-träff.

Ta tjuren vid hornen i stället och öppna upp ett samtal om er relation , hur du känner för den, och hur hon känner för den . Det där med att du upplever henne som kylig och inte så känslosam, kanske distanserad. Därefter kan du leda in samtalet på att du känner dig orolig, att det känns som att hon undanhåller saker för dig.

Slår hon bakut på ett sådant samtal, tja, då är det nog dags att ta dig en rejäl funderare kring hur du ser på en fortsatt relation. Kanske leder även ett sådant samtal in på själva knäckfrågan – vill ni fortsätta tillsammans?

Att ständigt gå runt och oroa sig för huruvida ens partner är otrogen, eller oroa sig över att det plingar till i mobiltelefonen, eller att det ska skickas sms i tid och otid. Det min vän, är själsdödande i längden och kommer lägga sig som en våt filt över er fortsatta relation.

3 gillningar

Det är så pass säkra källor som chefens frus bästa kompis. Hon har väl beklagar sig för sin vän över mannens affärer.

Å herre gud, så den frun är medveten om chefens snedsprång.
Tror som så nu att chefens fru låter skiten rinna förbi därför att hon vill behålla sin status utåt. Sen får hennes karl göra vad som helst.

Nu till helgen har sambon’s jobb julfest o jag bävar för vad som ska ske där. Det var på en julfest med jobbet som hon var otrogen senast för x antal år sedan med sin dåvarande chef. Har en riktigt dåligt magkänsla att hon gör något dumt även denna gång. Har ganska nära dit o skulle verkligen vilja åka o tjuvkika lite från parkeringen, men vet inte om jag vill sjunka så lågt…

@JRA

Det jag frågade om för några dagar sedan här ovan har du inte fällt nån kommentar om - är det känsligt eller ?, Helt enkelt detta om hur boende, ekonomi å annat ser ut hos dig.

Många gånger blir saker så tajta att vi inte törs göra saker för då får vi en dominoeffekt.

Jag har inte velat tänka så långt men vi har gemensamma barn, gemensam ekonomi, båda har lån på huset. Bilarna står på mig men vi delar på lånen. Har aldrig brytt mig om vem som köpt vad o vem som äger vad.

Okay, samma innehåll har jag…

Hej igen, har så fruktansvärt svårt att kontrollera mina tankar o känslor. Tänker nästan oavbrutet på alla möjliga o omöjliga sätt som min sambo o hennes chef kan träffas på. Han kan ju lägga arbetsschemat så att dom kan få sina lediga tider samtidigt o träffas, då barn går i skolan o respektive jobbar. Är väldigt nervös att något ska hända på deras julfest nu till helgen. Är ingen övernattning så hon borde komma hem, får se vilket humör hon är på. Samtidigt kanske jag har fel, dom kanske bara är riktigt bra arbetskompisar.

Om jag lunchar med riktigt bra kollegor (oavsett kön) ljuger jag inte om det för min partner. Ljuger man om det så undanhåller man ngt.

2 gillningar