Han skiter i barnen. Hur hanterar man det?

Vad tråkigt att höra att jag inte är ensam om att ha en egoröv som far till barnen.

Det måste ha varit otroligt jobbigt för dig som mamma, syskonen och för barnet som blev bortvalt.

Har du märkt av om det har satt några djupare spår i barnen?

Jag är så himla orolig för hur det här ska påverka barnen. Både barnen som vi båda har sedan innan men också våra gemensamma.

Jag får nog börja se mig själv som ensamstående och försöka få stöd från annat håll än min exmake.

2 gillningar

Tack @Noomi för dina råd och ditt stöd!

Ja, jag får börja se honom som en levande död.
Den make som jag kände till verkar ändå ha självdött och blivit ersatt av satan själv :exploding_head::sob:

Det ligger nog mycket i att det är mina egna förväntningar och förhoppningar som dränerar mig på energi. Och alla oändliga “varför”. Det känns faktiskt som att jag håller på att förlora förståndet. För jag förstår verkligen inte vad det är som händer och hur jag hamnade här.

Men det blir säkert bättre när jag släpper illusionen av det som hade kunnat vara och börjar räkna med mig själv istället! :two_hearts:

1 gillning

”Den make som jag kände till verkar ändå ha självdött och blivit ersatt av satan själv.”
Såå bra skrivet! Ha, ha! Kunnat ha skrivit det själv. Lika även för mig. Jag har låtit bli att kontakta, han lever inte upp till förväntningarna ändå… Ena barnet är hos son pappa fre- söndag varannan helg, andra barnet är inte hos sin pappa alls… Så j-vla tragiskt utifrån barnens perspektiv men jag vet att de ändå har det bättre med mig. Jag ser mig som en ensam förälder. Det är många ggr jag tänkt att det vore enklare om han dött . Han ställer till situationen jobbigare för barnen och mig, men när jag bahamdlar honom som levande död blir han förbannad för att jag inte informerar honom om det som händer med barnen/skola osv… Men han är inte intresserad av att veta eftersom han kan ringa dem vilket han aldrig gör. De har egna telefoner och är 12-14 år. Han är mest ute efter att skälla ut mig. Jag har kastat in handduken och accepterat läget. Värre för dig som har små barn men å andra sidan är de i hemlika medvetna om vad som pågår som mina barn som blir behandlade på olika sätt av honom…
Ta hjälp av andra runt dig så du orkar. Sen begär enskild vårdnad om han ändå inte är intresserad av barnen!
Och barnen har det bättre hos dig! :heart:

1 gillning

Ja, det har satt väldigt djupa spår i dem, men jag tror det beror på att de hann bli så pass stora innan han lämnade oss. De hade lärt sig under hela sin barndom att pappa alltid ägnade sig åt viktiga saker, att han alltid visste bäst och att de måste försöka göra honom nöjd oavsett vad det handlade om. Han var liksom en ouppnåelig gudom för dem. Så upptäckte de plötsligt i samband med skilsmässan att han ljugit för dem regelbundet, att han lurat dem och att han inte älskade dem villkorslöst. Han tyckte bara om dem om de gjorde som han sade och om de var duktiga på sådant han tyckte var viktigt.
När han flyttade, så ville han bara ha kontakt med de barn som inte sade emot honom och som inte anklagade honom för något. Det tog hårt på barnen att se honom som han verkligen var och inse att han inte brydde sig särskilt mycket om dem egentligen.

1 gillning

Vad ledsen jag blir att du också har en exmake som gör skillnad på barnen.
Fy tusan vad mitt hjärta lider för barnen som har sådana egoistiska och elaka pappor!

Nej, de små är inte medvetna om vad som händer. Förutom dottern på 15 månader som blir hemskt orolig när hennes pappa kommer och sen försvinner.

Men de stora barnen förstår ju vad som händer och det tär på mig.
Det kan inte vara lätt för barnet som blir valt eller barnet som blir bortvalt :sob:

Vi får glädjas åt att ungarna har fantastiska och starka mammor som finns där i vått och torrt :muscle::two_hearts:

Vilka jäkla egoistiska skitstövlar det finns! Och på barnens bekostnad dessutom :face_with_symbols_over_mouth:

Det är tur att barnen har dig, som älskar ovillkorligt!
Det läker förhoppningsvis mycket av såren han har orsakat med tiden :two_hearts:

1 gillning

Dum fråga kanske, men varför har ni inte varannan vecka för era gemensamma barn? Eller iallafall för dottern som är 15 månader?

Tyvärr är det väl så i verkligheten att den som i förstone tyckts vara ens drömprins/ prinsessa blir vid första kyssen förvandlad till en groda.

De kan visa upp ett charmerande yttre men när de fått någon under sin makt låter de alla förställningar fara och visar upp sitt sanna jag och den som låtit sig luras sitter där, känner sig dum och skamsen.

Ibland kan det dock ha med en begynnande sjukdom/ sviter efter en olycka att göra.

1 gillning

Så otroligt sorgligt, man blir ju bara så ledsen när man läser dessa sorgliga berättelser. Min exman visade också upp sina sämsta sidor i samband med separationen, det var som om allt bara blottades. Det faktum att jag satte ner foten, ifrågasatte honom och till slut beslutade att lämnade honom framkallade än värre beteende hos honom. Jag hade fram tills dess skyddat honom och varit skölden för hans attacker, men det kom plötsligt i annat ljus i samband med separationen. Och det var detta som var absolut jobbigast för barnen, att de fick en annan bild av pappa än de haft. Min äldste son sa själv att ”jag förstår ditt beslut, mamma, men det jobbiga är ju hur pappa beter sig, allt han säger”. Dottern kunde säga, ”pappa är ju som ett barn” osv. :pensive:

All styrka till dig, ta all hjälp kring detta som du kan få❤️.

2 gillningar

Vi har tänkt att följa rekommendationerna och inte ha v.v förrän 3 års ålder.
Han bor dessutom på en annan ort cirka 1h från oss, så i dagsläget hade det inte varit möjligt tyvärr.

1 gillning

Ja och han är tyvärr bara en riktig groda.
Har fått höra av mamman till hans äldsta dotter, att han var likadan mot henne och deras gemensamma dotter.

Det är jag som har varit blind, missat varningsflaggorna och valt att förlåta på tok för mycket i hopp om en förändring.

Men jag trodde inte för en sekund, att han skulle kunna vara en skitstövel mot barnen också. Men ack så fel jag hade :sob:

4 gillningar

Är du månne en empat? Har hört de dras till narcisstiska psykopater. Vissa tror sig vara alltets centrum och allt är till för deras behov. De kan straffa andra genom att skada tredje part (skada/ negligera barnen) för att straffa partnern.

3 gillningar

Kan du avlastning från annat håll än från pappan? Han kommer nog inte förändras tyvärr och barnen kommer nog inte heller må bra av en sådan person i sina liv, speciellt inte när de är så små. De behöver trygghet.

Kan du kanske ansöka om hjälp från kommunen? Jag har en väninnna som är ensamstående med en 7-åring och en 4-åring, hon har fått en slags stödfamilj som barnen är hos några timmar i veckan. Tror det är nyttigt för både föräldern och barnen att få avlastning på det sättet.

3 gillningar

Jag tror det heter “Kontaktfamilj” Låter som en bra idé!

3 gillningar

Ja, alltså jag vet inte riktigt. Men jag har en hög empatinivå i alla fall. Sedan har jag tyvärr haft en rätt naiv och blåögd syn på min make och världen “att alla vill gott” “människors inneboende godhet” osv.

Nu vet jag bättre. Att det finns personer som enbart handlar utifrån sin egna vinning och som går över lik, oavsett hur mycket det skadar sina medmänniskor eller till och med sin familj.

Det har faktiskt varit ett hemskt och brutalt uppvaknande. Hur naivt, dumt och blåögt det än må låta.

3 gillningar

Jag har inte någon nära tyvärr. Men ska kolla av lite med vänner och så när allt har lugnat sig. Ställde även stora tjejen i kö till förskola och förhoppningsvis börjar hon i början på januari.

Ja, jag måste nog dessvärre ansöka om kontaktfamilj.
Ska opereras om ett par månader och då får jag inte lyfta barnen på 6 veckor. Så som det är nu, litar jag inte på att pappan kommer att hjälpa till då heller.

1 gillning

Åh, ja, känner igen mig där, på pricken. Har verkligen tänkt så, precis så. Om både min man och hans familj, men ack så lurad jag blivit.

Men jag tänker så här, att detta är en fin egenskap, en jättefin egenskap, som vi ska värna, men vi ska för det inte låta oss bli utnyttjade. Nej, det får vara slut med det! :heart:

3 gillningar

Ja det är en fin egenskap som vi ska värna men till rätt människor :heart::hugs:

2 gillningar

Låt ingen ta ifrån dig din godhet. Det är bättre att vara godhjärtad än tvärtom men med viss förisiktighet. Hellre det än cynisk och kall.

3 gillningar

Aah ok förstår. Har inte barn själv och visste inte om 3 års rekommendationen. Men det låter vettigt att de är hos föräldern de är närmast anknutna till tills de är lite äldre.

1 gillning