Gräl med ex

Fick av en händelse se min son och mitt ex i hennes bil idag på stan. Exet satt fram och körde och vårt barn straxt över 3 år satt i bakåtvänd bilbsrnstol i baksätet.
Jag blev häpen…hur har hon koll på han där? Hur gör hon när han vill interagera med henne? Hir ser hon om barnet stoppar nåt farligt i munnen? Tänker främst på säkerhet att ha koll på sitt barn.
Hon hade kört så i flera månader och det går så bra enligt henne. Frågade varför hon valt att ha han i baksätet? Hennes nya kille ville sitta och köra eller sitta på passagerarsidan sa hon.
Finner inga ord!

1 gillning

Är de så små ska de väl sitta bakåtvänt och det är ok att ha det i baksätet. För att stoppa nåt i munnen måste de ju ha nånting de kan stoppa i munnen, och det vet väl inte du om de hade eller ej? Känns lite som en överreaktion.

2 gillningar

Barnet ska absolut sitta bakåtvänt i baksätet i den åldern. Sitter de fram ska krockkudden kopplas ur men samtidigt är de en distraktion för föraren så bäst är om de sitter bak. Tror det även rent statistiskt är det säkrast att de gör det men bara tror :slight_smile:

1 gillning

Från trafiksäkerhetsverket:


Se där ja ingen skillnad och bättre koll på ungen om den sitter fram…

Personligen tyckte jag det var bäst att ha barnet i baksätet tillsammans med en annan vuxen. Klart säkrast.

Jag körde dock ofta runt ensam också med barnet bak. Du har säkert många skäl att vara upprörd på ditt ex men det här känns som ett helt onödigt irriationsmoment.

Det får nog klassas under sånt som varje förälder bestämmer helt efter eget huvud. Inget som du kan påverka med andra ord. Försök att inte lägga någon energi på det.

3 gillningar

Jag har haft mina barn i bakåtvänd stol i baksätet. Jag hade en spegel i baksätet (framför barnet) så jag kunde se barnet i via backspegeln.
Dessutom så pratar ju en 3-åring så interaktionen funkar. Att de inte stoppar något i munnen? Kan de inte nå något där bak så händer det inget….

3 gillningar

Är du på allvar?
Jag har alltid haft mina barn i baksätet just för att det är säkrare för dem.
Stoppa något i munnen? Ja men då får man se till att det inte finns något att stoppa i munnen.

Att ha barnet i framsätet kan vara en ökad säkerhetsrisk för föraren som blir distraherad av barnet bredvid.

Den här ska du släppa.

Those were the days… Precis som @Lisa0987 så körde vi med en spegel i baksätet (spände fast den i nackstödet), på så sätt så kunde både förare och barn se varandra, kunde bli en del intressanta pantomim-ögonblick… :sweat_smile:

…sen skall man väl som bilförare främst interagera med sina medtrafikanter, och inte sina passagerare i bilen… märker man att barnet inte “trivs”, eller vadsom, då får man väl helt sonika stanna bilen, parkera, och adressera barnets behov…

1 gillning

Jag förstår inte heller. Har också mina barn i baksätet. Jag har inte ens spegel :grimacing:
Känns mycket säkrare att titta på vägen och inte på barnen. Jag pratar ju med dom.

Tillägg. Jag hade barnet i framsätet tidigare. Men det skymmer ju sikten massor? Man tappar också en backspegel. Var nära på att krocka flera gånger

@Acke76
Jag tycker att du ska ta dig tiden att läsa igenom alla trådar du har skapat.
Läs igenom alla anklagelser, tjuvnyp och bråk. Och fråga dig sedan om det verkligen är värt det?

2 gillningar

Du har fortsatt svårt att skilja på riktiga problem och sånt du själv hittar på för att tjafsa med ditt ex. Vaddå tänk om han vill “interagera” när de är ute och kör? Om jag vore du skulle jag vara mer nöjd med att mitt ex höll ögonen på vägen när hon kör ditt barn än att hon sitter och “interagerar” med barnet under tiden.

Jag kan inte nog starkt nog hålla med @onedaymore här ovanför.
Jag börjar se de problem ditt ex ser här. Det är inte konstigt att hon känner sig förföljd. Om du fortsätter att lägga din tid och energi på detta?

Börja acceptera, och jobba med dig själv istället. Ett tips i all välmening.