Gör jag honom till nåt han inte är?

Jag har inte nämnt något om manlig/kvinnlig drift och självkontroll.

Det är fortfarande ingen ursäkt för att exploatera och utnyttja en annan människa.

Det finns andra sätt att komma på. Nuförtiden finns det naturtrogna “knulldockor” som både pratar och rör på sig. Bättre att lägga pengarna på en sån än att understödja drog- vapen- och människohandeln. Och till på köpet förvärra en människas psykiska mående.

Snarare så att den utsatta parten fått sälja precis vad som helst för att överleva, dock är det ju ofta inte kvinnorna själv som köpslår, förhandlar eller får något värde ut, utan det är ju andra som tar vinsterna ändå. Men som jag förstått det finns det snarare fler män som säljer sex än kvinnor, men det är såklart fattiga, utsatta män som säljer sex. Det blir inte finare av att det är en fattig, utsatt man som säljer sex till en rik, privilegierad man, än av att det är en fattig, utsatt kvinna som gör det.

1 gillning

Det finns högst troligen individuella kvinnor genom historien som befunnit sig på positioner där de kunnat förhandla och köpslå med hjälp av sin skönhet och kropp.

Detta har inte gällt för den absoluta majoriteten kvinnor.

Efterfrågan fanns först.

Precis.

Finns studier som pekar på att fler pojkar än flickor sålt sex i Sverige Fler pojkar än flickor säljer sex | SvD

Den tycks dock inte inkludera personer av utländsk härkomst så det kan givetvis se rätt annorlunda ut bland traffickingoffer, men å andra sidan, är efterfrågan på att köpa sex av pojkar högre så är det väl oklart om det skulle se annorlunda ut inom trafficking.

Men nej, till överväldigande delen säljer de ju sex till andra män. Skulle du alltså se det som att en pojke som säljer sex till män gör det för att på något positivt sätt “köpslå med sitt värde”?

Med den ursäkten kan du ha analsex med femåringar i Thailand med. “Han var ju hungrig, jag gjorde honom en tjänst”. Ingen hindrar dig från att ge ungen mat utan att sätta på honom först…

1 gillning

Du förvånar mig :worried: :-1:

1 gillning

Tyvärr förvånar han inte mig :face_vomiting:

@Tailor jag vet att du tycker att det är roligt att röra om i grytan och försöka provocera andra människor. Om det sker på bekostnad av utsatta kvinnor och/eller barn tror jag är dig likgiltigt.

För naturligtvis vet du också att de män som köper sex inre är några stackars offer som blir “tvingade” till
sexköp för att de är ensamma och olyckliga incels.
Och du vet mycket väl att dessa män kan kontrollera sig, om de bara ville.

Och varför du försöker dribbla bort den utsatthet som prostituerade lever under vet bara du själv. Vad du kan ha för motiv för det vill jag inte ens spekulera i.

Men det vore inte helt fel om du faktiskt kunde visa grundläggande respekt, empati och insikt kring andra människor och deras livsvillkor. I synnerhet människor som far illa. Det kommer att gynna dig också, jag lovar

3 gillningar

Men vem har påstått att det går att få bort helt och hållet?
Jag har bland annat pratat om lagstiftning kring detta för att reglera och stävja skitbeteendet att köpa människor.

Klart att du kan konstatera att fenomenet aldrig kommer försvinna samtidigt som du vill utrota det.

Men du blandar in så mycket mer. Biologi, sexualdrift, manligt/kvinnligt och fan och hans moster.

1 gillning

Vad har kärlek/relationer med prostitution att göra?

Dumheter. Det är ungefär som att säga att rika har större behov av att exploatera än fattiga, enbart grundat på det faktum att vi rent historiskt har sett att personer med pengar och makt har utövat förtryck på människor i beroendeställning.

Vad det egentligen handlar om är möjlighet samt kultur. Om det finns möjlighet att bete sig illa på andras bekostnad kommer det tyvärr också alltid finnas kräk som gör just det. Men dessa kräk väljer ju också sina tillfällen.

En person som väljer sina tillfällen och som aktivt planerar en gärning är också en person som kan kontrollera sig.
Om han bara vill. Det har alltså inget med stark drift att göra, för i så fall skulle dessa personer inte kunna aktivt göra val som grundar sig på när och var och hur. I så fall skulle de hoppa på första bästa kvinna de såg på stan, om det så var framför en hel polispatrull

Det finns ingen vinning i tvång. Sen kan tvång se ut på olika sätt och ta sig olika uttryck

Är det brist på prostituerade åt stackars män som du anser leder till död åt kärleken?

Eller det faktum att jag hellre lever ensam än med en dålig man i en dålig relation?

Absolut, i så fall, då står jag bakom det!
“Död åt kärleken, länge leve kärleken”
För jag tror snarare att om vi kan få bort usla relationer med själviska, lata och hopplösa typer kan vi kanske äntligen få uppleva riktig kärlek och partnerskap :heart:

2 gillningar

Det är öht inte okej på en fläck att mha sådana här inlindade fraser i sak legitimera sexköp, prostitution, trafficking, människohandel… och dessutom tydligt hinta om att det är resultatet av jämställdhet, feminism, kvinnors rätt att försörja sig själva och inte vara beroende av en man som de inte kan lämna och där han äger rätten att mha henne få sexa hur och när han vill. Du antyder att det är feminism och jämställdhet som gjort så många stackare till män sexuellt frustrerade då de blir bortvalda och inte “får några kvinnor” på det sätt som de fick förr…

Kvinnor är på inget sätt skyldiga att på något diffust sätt se till att alla mäns sexualdrift tillgodoses så de inte efterfrågar den typen av olagliga sexköp. Män är de som själva är skyldiga att ta hand om sig själva och sin sexdrift så att de antingen blir attraktiva nog för relation på jämbördig basis, eller använda pengarna och köpa en docka som de kan sexa med hur och när de vill och som aldrig säger nej eller väljer bort dem.

Tänk på att du har en dotter och verkligen skärskåda dina egna värderingar, istället för att linda in dem i den här frälsargurumentaliteten om hur du vill åstadkomma livslånga lyckliga relationer med ständigt närvarande passion och attraktion för hela mänskligheten.

Det är inte många som går på den anledningen vet du och kärnan skymtar ständigt fram… och den kärnan är verkligen oattraktiv. Hur mkt du än skulle lyckas träna/lära dig att bli “högstatus-man” i en första anblick när du så gärna vill få dejta dessa sk “högstatuskvinnor”. Både de som är det antingen av födsel, eller mer troligt de som tränat in samma strategier som du fast från andra hållet.

6 gillningar

Forumet i sig kan inte påverka detta för fem öre. Men exakt alla vi som per se definierar och är “forumet” kan tänka till och försöka tänka rätt. Ingen av oss kan frälsa resten av mänskligheten, men vi alla kan göra något med/åt oss själva och det är då ett inte oviktigt steg.

Skulle alla göra enbart det med sig själv så vore “frälsningen” ett faktum :woman_shrugging:

1 gillning

Alltså du verkar bli helt fixerad vid den ena teoretiska tankekonstruktionen efter den andra, jag orkar inte utan lämnar detta :white_flag: :see_no_evil:

Det kallas för våldtäkt, och oavsett om du begriper det eller ej är det för offren något betydligt värre än det mesta annat.

Och återigen - jag tror att du egentligen också förstår varför sexköpslagen ser ut på det sätt den gör. Det är ju inte svårt.

Att du ändå uttrycker dig på det sätt du gör handlar väl just mer om att du vill försöka provocera och göra skada. Och det få du ta ansvar över själv. Men du måste ju begripa att folk tröttnar på det

Och när vi ändå är inne på ämnet så kan du gärna sluta spamma mig med mejl. Jag läser dem ändå inte. Att du ändå ska bombardera min inkorg begriper jag inte, för du vet ju att jag sedan långt tillbaka avsagt mig all sådan kontakt

2 gillningar

Prostitution liksom droger och vapen omsätter flera miljarder runtom i världen så nej, det kommer inte försvinna. Ingen har påstått det heller.

1 gillning

Det är inte krafterna som är för starka. Det är viljan som är för svag. Och om detta dessutom direkt eller indirekt “uppmuntras” av allmän offerkoftmentalitet är det ju bäddat för dylika jävligheter.

För om det verkligen vore driften som vore för stark hade vi ju sett hela andra scenarier. Om det verkligen vore som du hävdar, att det rör sig om ensamma incels som orättvist nobbats av kvinnor om dessutom eggas av att de själva väljer att titta på porr och nakna kvinnor, hade vi ju sett dessa typer springa rakt ut på gatan och försöka hoppa på första bästa kvinna - om det så vore mitt i en folksamling eller framför en massa övervakningskameror. DÅ och först DÅ kan vi prata om att driften är för stark för dem att kontrollera

Men det är ju inte så det går till. För det första är sexköpare ett tvärsnitt av befolkningen. De lever generellt sett vanliga liv, vilket oftast inkluderar familj, relationer och barn. Det är med andra ord inte ensamma och olyckliga män som är vanligast.
Och för det andra är det ofta en genomtänkt process som kräver planering och förberedelse. Med andra ord, det är inte någon drift som tagit över dem, utan de kontrollerar och planerar sina sexköp.

Ofta börjar det med en vag fantasi eller tanke. Som kanske återkommer med jämna mellanrum. Därefter brukar det bli en lång process av självrättfärdigande. Sakta börjar de intala sig en alternativ sanning som passar deras narrativ.
De kan exempelvis tänka att "Det kan ju inte vara så farligt, egentligen. Kvinnorna vill säkert det här frivilligt, annars hade de väl hittat andra alternativ för inkomst. Och JAG är ju en rätt snäll kille. Det är bättre att det är jag än någon annan. Och förresten är sexköpslagen bara ett påhitt av feminister som hindrar valfrihet. Varför ska de lägga sig i vad jag gör? Och jag är ju man, jag MÅSTE få ha sex om jag vill ha sex, för det är mitt behov.’

Och så vidare.

Åtminstone i Sthlm pågår just nu en kampanj där de samlar vanliga ursäkter som män systematiskt intalar sig själva för att rättfärdiga sitt beteende. Det är en kampanj som manar dessa män att ta av sig offerkoftan och inse att skulden ligger helt och hållet hos dem själva.

Men problemet är ju att denna offermentalitet uppmuntras av så många, bland annat du, @Tailor
Du sitter ju också och säger att män på grund av att de är män inte kan kontrollera sin drift. Och det är precis det som många av dessa typer tar som ursäkter när det försöker intala sig själva att de gör rätt.

Men det är ju bara trams. Eftersom processen från första tanke till handling kan ta ett år eller längre är det inte fråga om en okontrollerbar händelse som sker spontant.

1 gillning

Bara logistiken med att få in sexköpen utan att partner och barn får vetskap om det kräver ju en hel del lögner, manipulation och planering.

2 gillningar

Vilket en hel del, i synnerhet efter lagändringen som kriminaliserade köparen, brutalt har blivit varse…

Tycker jag synd om o/e hittar förmildrande omständigheter för de män som på det extremt skämmiga sättet fastnar med skägget i brevlådan efter att ha skitit i det blå skåpet, NEJ… det gör iaf inte jag!

Känner inget medlidande jag heller. Hoppas snarare att deras partners och barn får reda på det. Tycker det är helt otroligt lågt av småbarnsföräldrar, som ska vara en förebild för både sina döttrar och söner, att köpa en annan människa som de inte har en aning om vad denne har varit utsatt för. Någon annans dotter eller son som haft oturen att hamna i missbruk eller annat.

1 gillning