Gjorde jag rätt!?

Hej!

Önskar bolla mina tankar här. Tacksamt för stöd.

Jag har tidigare varit i en längre förhållande som tog slut för tre år sedan. Det tog 2,5 års dejting innan jag träffade en man som jag fick känslor för. Honom träffade jag från augusti 2023 fram tills januari månad. Denna man är motsatt mitt ex (med det sagt menar jag att mitt ex hade fler punkter som uppfyllde mina krav). Men vi klickade väldigt bra, kommunikativ och rolig. Han bor dock 42 mil ifrån mig och han hade sina småbarn, 1 till 3 år varannan helg. Gällande hans barn så dök det upp funderingar hos mig som jag inte tog upp med honom då det var för tidigt i stadiet och jag vill ej lägga mig i. Men jag kan inte låta bli och fundera på hur han kunde lämna sitt ex, när deras yngsta var 5 månader gammal. Minns att han nämnde att deras relation tog slut för att de slutade ligga och att han inte längre var kär. Minns att jag reagerade på det, höll det dock inombords.

Men ialf. Vi blev blixt kära på något vis. Hördes flera timmar i veckan, jag fick blombud, han körde 42 mil till mig. Ringde mig t.o.m. och frågade hur jag mådde när jag hade mensvärk. Allt var så magisk. Jag som inte varit sådär förtjust sedan mitt ex kände mig typ hög och kunde ej sova.

Men, detta började sakta dala ut, när vi hamnade i en diskussion om barn. Jag frågade honom hypotetiskt hur han skulle resonera om vi skulle bli gravida? (Jag har ej egna barn men önskar). Hans svar var att jag skulle få göra abort då det skulle förstöra hans och hans barns liv. Det blev en diskussion av det såklart men det var svårt att kommunicera med honom då han undvek, var tyst, svarade ej på telefonen osv.

Ni kan gissa själva, efter det så har det gått rakt ner på botten. Han hörde inte av sig men avslutade oss inte. Min magkänsla säger något att han ej ville satsa på oss. När jag tog upp det, att vi kanske vill olika saker i livet och om vi ska avsluta detta. (Fast att jag egentligen inte ville). Men hans svar enkelt ”ok, då säger vi så!” Jag blev paff då jag serverade honom ett avslut typ.

Jag har sett honom på en dejting app nu, har mått dåligt över detta då jag egentligen saknar honom. Men jag vill inte be någon att vara med mig. Någon man som läser detta, för visst är det inte mer komplicerat än så, om han var intresserad av mig genuint så hade han ju hört av sig, eller hur!?

Jag känner mig som en idiot som saknar honom och det lilla vi hade. Även om jag älskade mitt ex så var denna man på ett annat sätt. Kändes som att det fanns något, men jag måste ha inbillat mig.

Det som kvarstår vid att jag tänker att vi inte passar är att han inte kan prata med mig när det skaver/uppstår diskussion. Jag gillade inte heller hans svar på graviditeten. För att behålla självrespekt så måste jag dra en gräns, samtidigt som jag egentligen vill ha honom.

Har jag snurrat till denna text? Önskar feedback. Gjorde jag rätt?

PS. Vi är 30 plus.

Tyvär tror jag inte ni var i fas i livet ! O det värkar ju som han är vidare om han är utte på dating appar igen ! Tror nog du ska glömma han o söka något mer seriöst ! Ta hand om dej !

3 gillningar

Nu är du i en akutfas och alla känslor är höga, det gör ont att inse att en person inte är den man hoppats på. Men - han är ärlig, och det ska du ta fasta på; du har fått hjälp av detta att avsluta detta innan ni är mera intrasslade i varandras förväntningar och anpassade beteenden. Hans tidigare beteende i relationer är en bättre indikation på hur han agerar framåt än att tro att människor förändras.

Jag har all förståelse för dina önskningar och att det varit härligt att uppleva känslor av uppskattning osv - men den förälskelsefasen är vad den är… nu har den kommit till sitt slut, och du var inte den som fattade beslutet. Men ärligen så såg du röda flaggor redan från start, och det du berättar här så tror jag at du om ett tag kommer att se på detta ur annat perspektiv, att du mera var kär i kärleken och det var en himla tur att det avbröts innan det fanns ett barn er emellan. Sörj absolut förlusten att relationen inte blev som du önskat, men du är nu fri att faktiskt finna nån som vill samma som du. :heart:

6 gillningar

Tack, så fint skrivet och ärligt. Vaknar nu varje morgon med en sorg. Men när dagen är igång så kan jag fokusera på annat igen, det är morgnarna som är värst.

Skriver här nu för att älta av mig lite, hoppas ok. Ni får gärna kontra med eran reflektioner.

Jag hade fler punkter som jag reagerade på men som jag sköt ifrån för det var ju så fantastiskt att vara med honom.

  • Han bor som sagt i ett mindre samhälle 42 mil bort från min stad. När jag besökte honom så skulle vi hämta hans släp hos hans systers nya hem som de höll på att renovera. När vi kommer dit ser han deras och hans pappas bil och han utropar ”Åh nej, de är här. Tycker sånt är jobbig med presentationer hit och dit”. Jag tyckte det är lite omoget att uttrycka så. Jag presenterar gärna mina potentiella dejter till mina vänner eller syskon, det i sig betyder inte att det blir vi. Jag satt kvar i bilen medan han fäste ihop släpet där bak, sedan hör jag honom säga att jag kan komma ut och hälsa själv om jag vill. Blev inget för systern och pappan var i huset och såg oss förmodligen inte.
  • Nu är jag kanske yrkesskadad, men utifrån mitt yrke reagerade jag på att han enbart har sina barn varannan helg, när de bor i samma stad och väldigt nära varandra. Vet inte historiken till separationen annat än att hela hennes familj slutat prata med honom.
  • När jag frågade honom vid tillfälle vad han har lärt sig av sitt tidigare förhållande så svarade han ”något har jag väl lärt mig”. Svaret kändes ogenomtänkt eller t.o.m. ej insiktsfull.
  • Som jag berättade så fick jag blombud skickat till mig, han lämnade en tröja till mig utifall jag skulle sakna honom, så det var en självklarhet för mig att ge honom en julklapp men då sa han att jag inte fanns med på hans lista. Det gjorde mig ledsen. Är inte själva presenten jag är ute efter, utan tanken att jag ej fanns där gjorde mig ledsen. Han som tidigare ringde mig när jag hade mensvärk och frågade hur jag mår.

Men det var egentligen hans reaktion på barnfrågan som fick mig att tänka att det här inte känns bra. Att man inte ska bli talad på det sättet. Jag la inte till att han ville ta sitt liv om jag var gravid.

Jag minns i början, vi pratade på telefon i 6 timmar, pratade och pratade. Minns att han sa att han tycker att kommunikation är viktig, men när det började skava och vi var oense, då kunde han inte säga ett ord. Han som alltid var tillgänglig och ringde mig varje dag efter jobbet gick inte ens att nå. Det var frustrerande. Jag kunde till en början tycka att han var för på men när vi sågs och det var bekräftat att det fanns känslor så älskade jag det uppmärksamheten han gav.

Jag kollade på hemnet på bostäder i hans lilla stad, råkade säga att man kan köpa en stor fyra med en kontantinsats. Fick i svar att jag är osexig. Jag bad om ursäkt och förklarade mer att det är positivt, att man kan köpa något stort för mindre peng (ur mitt perspektiv).

Känner mig fånig som sörjer över någon jag har känt så kort tid.

Läste hans presentation på dejtingappen, att han lägger gärna extra timmen till att träna. Han tränade knappt under dem 6 månader vi sågs. Han är en tidigare cyklist men det känns som att han lever på sina gamla meriter.

1 gillning

Han kanske inte i grund och botten är den han sa att han var till dig.

En man som lämnar när en bebis är fem månader saknar självsinsikt eller önskan att kämpa. Du uppfyllde hans behov. När du nämnde dina så blev det diskussion.

Saknaden är hård, speciellt om han är narcissistiskt lagd och gett dig hela världen för att sedan ta bort den igen.

Men du kom ifrån tidigt. Du följde din magkänsla. Du kommer hitta någon som är bättre och drömmer om en framtid med dig.

10 gillningar

Tack, jag beklandar mig att jag förstörde detta.

Hej @Louisa .
.
Du fick ett jättebra svar från @Annie1 , jag håller med henne.
.
Han fick dig som en go å varm tjej att hålla om å gosa med, sen kom nerslaget när du frågade om barn osv…
.
Försök att säga Tack och Adjö till han.

1 gillning

Tar med mig det.

Skrattar lite åt hans presentation på dejtingsidan. Han skriver att han söker en kvinna som är ärlig, respektfull och rak. Det sistnämnda kändes inte som att han uppskattade då jag är rak i min kommunikation. Kändes snarare som att det skrämde honom. Vidare skriver han att det värsta han har blivit kallad i sitt tidigare förhållande är att han är kvällstrött. Nu räknar han inte mig som hans förhållande men jag har sagt till honom (tyvärr i affekt) att han är ”stadens namn största svin då han lämnade sitt ex med en 5 månaders bebis och en 2 åring för att sedan ligga med deras granne som också hade separerats”.

Jag bad om ursäkt för uttalanden efteråt men det ligger en sanning i det.

Nu vill jag inte mobba honom, utifrån hans presentation på dejtingappen men den är ändå lite rolig. Saknad av självinsikt som Annie skrev, det delar jag med.

1 gillning

De slutade ligga under småbarnsåren och när det blev lite jobbigt…. Barn på 2år o 5 mån och pappan fick inte tillräckligt med uppmärksamhet då eller? O då drar han?

Ynkligt att ange det som skäl, då får man väl prata med varandra o hjälpas åt?

Det är väl ett helt normalt beteende, förtjänar inga applåder.

Detta är naturligtvis en viktig fråga att ha pratat igenom om det är viktigt för dig.
Bra att få det klargjort.
Inte direkt förvånande att han inte vill ha fler barn, för då får ju kanske han mindre sex och då är inte han kär längre….

Ingen egen reflektion efter att ha skiljt sig? Det är väldigt konstigt. Men allt var väl exets fel och så för lite sex då……

Som om den listan kom från någon annan o inte kunde påverkas? Det är ju gesten som räknas. Konstig kommentar.

Vad menades med den kommentaren? Blev han rädd? Är detta en man som är rädd för commitment?

Den detaljen gjorde ju honom inte mer attraktiv direkt. Hur bråttom har man ”att gå vidare” när man lämnar sina små barn utan självreflektion? Det säger ju en del om en person.

Han har väl lärt sig vad han borde säga men lever inte efter det?

Jag tycker du ska vara glad att du ”slapp undan”. Helt rätt att inte backa på sådant som är viktigt för dig. Och lika bra att vara tydlig.
:heart:

3 gillningar

Oj oj @Louisa , skitbra att du till sist genomskådade hans person.
.
Du får ursäkta mitt språk, men han vill ha en " kvinna att umgås med lite lätt & knulla runt " utan nått större plåster från hans sida.
.

Vill inte försvara honom, men han var inte på med att ligga, och det var en helg vi sågs utan att ligga. Men förstår ditt resonemang. Finns grader av svin (ursäkta mitt uttryck).

2 gillningar

Tycker det var ett korrekt och adekvat uttryck för att beskriva honom, ursäkta dig inte för det :grimacing:

1 gillning

Hej!

Tack dina svar, vissa svar fick mig och skratta. Usch, jag känner mig som en hemsk människa, skriver i detta forum om någon jag haft känslor för och skrattar åt hans brister.

Dina frågeställningar om hans lämnande av sitt ex är samma funderingar som jag haft. Han är snart 32 år och de hade varit tillsammans sedan de var 16 år.

Uppskattar ialf allas svar, reflektion, perspektiv ialf. Jag själv har precis börjat lära mig att lyssna mer på min magkänsla och säga ifrån (lite sent förvisso, att det har tagit mig till 30 år att förstå detta). Men det hände något i skifte med att lämna 20 års tiden… vet att jag fortfarande har mycket kvar att lära i livet.

När vi skiljdes åt så sa jag till honom att vår tid inte var förgäves, han visade mig att jag kan få känslor för någon igen, efter mitt ex. Jag sa också till honom att han förtjänar allt gott och önskade honom lycka till.

Livet är ju trots allt för kort för strider.

1 gillning

Då skulle det väl i o för sig också kunna bero på att de skaffade barn för att lappa ihop något som ev var på väg åt fel håll?
Men ändå. Egen reflektion är superviktigt.

Det låter hoppfullt och en bra reflektion.

Han kan mycket väl vara rädd för commitment just nu efter en lång relation. Han kanske mer vill leka runt just nu?

Här är vi alla anonyma så visst kan vi skratta ihop lite. Det tycker jag är ok :upside_down_face:

1 gillning

Tack!

1 gillning

Fångade upp att han sa att han inte längre var kär i henne 2017, de fick deras första barn 2020.

Ibland kan jag skratta åt det där med ordet kär, såklart att man inte är kär forever!? Kär går ju över till något annat.

I hans presentation på dejtingappen skriver han också att hans beskrivning av ett förhållande är glädje, energi och lycka. Ursäkta att jag refererar till hans presentation hela tiden, jag fick bara ont i magen när jag såg det och jag tar illa vid för det känns som att han skriver allt som han inte såg hos mig. Vet inte om du/ni förstår vad jag menar i detta.

Du är fortfarande kopplad till honom. Vilket betyder att när han hör av sig för tillfällig närhet så kanske du kommer ge vika.

Mitt ex är inte en bra man. Du kan söka på mitt namn. Men alla tror det. Han har likheter med det du skriver från er tid tillsammans. Och 18 år senare och flertalet otroheter och bråk med mera så firar vi hans födelsedag ihop med barnen. Hans nya vet inte att jag är med. Men jag ser honom för vem han egentligen är. En man som vill att andra ska göra livet enkelt för honom. Som tycker att andras behov är jobbiga.

Så detta är mitt råd. Blockera! Och fyll ditt schema med något nytt! Vackla inte.
:heart:

3 gillningar

Tack för att du delar med, ska läsa din historia!

Mm… indeed, därför känner jag mig fånig, korkad som fortfarande är känslomässigt bunden till en man som har gått vidare…

Jag behöver inte blockera för hans sista hälsning till mig var att han skulle blockera mig överallt - så det finns ingen risk att han hör av sig för något tillfälligt framöver. Det var fel på mig, inte han, enligt honom.

Härligt att träffa felfria människor :upside_down_face:
Verkligen insiktsfull kille.

Hoppa över hans profil på dejtingsidor, det gör dig inte gott.
:heart:

Jag tänkte på din fråga där du undrade vad han menade med att jag är osexig med att kunna köpa en fyra utan lån, då det i hans stad inte kostar särskilt mycket. Tror han syftade att jag är osexig som ”tror att jag är någon som har god ekonomi”. Måste väl ha varit så.