Gemensamt konto för barnens kostnader

Vad har ni för erfarenheter av ett gemensamt konto för barnens kostnader?

Vilka kostnader tar ni från kontot?
Hur mycket sätts in varje månad?
Vilka problem har ni nu som ni inte tänkte på från början?

Jag har en vision om att använda ett gemensamt konto till våra barn. Barnbidragen kommer in dit. Sedan dras telefonabonnemang, Fritidsavgift, månadspeng, försäkring samt större inköp av tex vinterkläder.

Min soon too be x verkade inte så sugen på denna lösningen, men jag ska ta upp det för diskussion igen när vi kommit längre fram i skilsmässan.

Är inte den lösningen att bädda för problem?
Om en av er köper en vinterjacka för 3000 kr men den andra tycker att det räcker att lägga 500 kr på vinterjacka. Ska ni behöva ha den diskussionen (dvs bråket)?

Ska barnen bo varannan vecka så dela på barnbidraget så får ni båda göra som ni vill. Jag tycker att ditt förslag låter som att man binder upp sig vid sin x och riskerar att skapa problem

1 gillning

Jag ska också försöka med en lösningen… Det kan gå, eller inte… det får visa sig med tiden.

1 gillning

Jag tycker det är en bra lösning. Jag och mitt X sätter in barnbidraget plus 1000:-. Det går till försäkring , fritidsaktiviteter, sparande. Kläder köper var och en och den andra swishar hälften. Vi stämmer av köp innan vi gör dem. Jag vill att min dotter känner att hon har kläder, inte att hennes boende har kläder om ni förstår hur jag menar. Mycket finns på bägge ställena men sånt som skor och jackor får ju inte att ha dubbelt av.

1 gillning

Jo det kan ju bli problem, helt klart. Det är därför jag efterlyser andras erfarenheter. :blush:

Jag bara tänker att det är så otroligt mycket kostnader kring barnen som ändå är gemensamma och kommer att vara under många år framöver. För att slippa tjafs om pengar och vem som ska betala vad så är det ju fint om det finns ett konto med år på.

Barnen är 14 och 9.

Det finns lixom ingen anledning att ha två par vinterskor som kostar 700 kr st känner jag. :blush:

Har det funkat bra alltid för er?

1 gillning

Just med pengar har det faktiskt funkat bra. Vi är rätt lika där, ingen har någonsin försökt komma undan eller så. Det gör fortfarande efter snart tre år väldigt ont att tänka på allt som hänt mellan oss, att han ljög och att han offrade allt vi hade för en förälskelse. Men som sagt, med pengar funkar det bra.

Vi har gemensamt konto och det funkar bra än så länge (sedan 1 år ungefär). Vi sätter in studiebidraget + 1000kr. Vissa kostnader har vi delat upp mellan oss så de berörs inte av kontot. Det är tex försäkringar, månadspeng, mopeden, telefon osv. Där ansvarar vi för olika fakturor men betalar ungefär lika mycket varje månad.

Men om vi köper något annat till sonen så kan man ta pengar från kontot om man vill. Vi stämmer av stora köp med varandra innan vi tar pengar från kontot.

Ofta köper jag kläder eller betalar en klippning utan att ta från kontot men det är skönt att veta att jag kan om jag behöver.

1 gillning

Ja så gör vi också, vissa poster har vi delat. Han tar telefon, jag tar Bookbeat som vi fortfarande delar. Han tjänar mycket mer än jag men det tycker inte jag hör till saken. Jag har en bra lön jag med och tror att jag har bättre ekonomi trots stor löneskillnad. Tex lagar jag mat istället för att hämta i tid och otid…

Jag och min ex hade faktiskt gemensamt konto efter separationen med varsitt kort.

Men efter ett tag valde vi att skippa och kör med Swish. Fungerar utmärkt. Å andra sidan, vi kommer väldigt bra överens och tjafsar aldrig om nåt som går till barnen. Kanske lite till jul och födelsedagar när han vill bre på ganska mycket. Men då får jag lugna honom. Barnen behöver tex inte 3000 kr var varje jul.

Vi tjafsar inte heller när vi behöver handla nåt. Nu ville sonen ha sneakers o en hoodie, jag bara sms kvittot, och han swishar.

Vi delar på allt, även alla aktiviteter.

Det enda han sätter sig emot är när jag tar dem på olika semesteraktiviteter. Han har mycket mindre pengar och kan ej åka utomlands, hyra stugor, hotell osv. Utan jag har gjort allt det där under 6 åren. Jag har frågat efter lite fickpengar till dem men han har alltid sagt nej.
Så jag har slutat fråga.
Å andra sidan, jag är gift och min man är väldigt generös gentemot barnen så det gör inget längre.

Swish är jäkligt bra.

2 gillningar

Samma sätt gör vi
Använder Messenger/sms om det är något särskilt vi behöver köpa och sen swish. Tar förvisso lite tid men enkelt ändå.

Vissa saker köper var och en, nu senast köpte jag ett årskort på badet, vill hon dela så får jag hälften men annars så är det ändå något bra för mina barn att jag kan stå för kostnaden själv.

Viktigt är att tänka att det är dina barn som får saker inte den andra föräldern. Finns de som gnäller om orättvisor och visst är det så men det drabbar inte den andra föräldern utan tyvärr så drabbas barnen.

Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in 1000kr per person. Det funkar bra, och jag tycker det är skönt att slippa ”jaga” barnens pappa på pengar för klippning, skor, jacka osv. Ofta är det jag som fixar sådana köp, och vill inte behöva ”be om lov”. För vår del är detta smidigast.

1 gillning

Vi har gemensamt konto där vi sätter in 2000 kr var varje månad. Det ska räcka till de flesta utgifter för barnen, typ det som du beskriver plus busskort och barnens aktiviteter.

Jag tycker att det funkar fint. Vi har ganska lika syn på vad som är en rimlig kostnad för t ex vinterkläder och vi stämmer av köp innan vi gör dem. Kanske inte om det behövs strumpor men det mesta andra.

Först sa vi att vi inte skulle ha “vardagskläder” med här men eftersom kläderna flyttas runt mellan oss så kändes det onödigt efter ett tag så nu tar vi även såna köp härifrån. Så slipper nån av oss känna att de köpt ett dyrt plagg som plötsligt är i den andras garderob. Kläderna är ju barnens och inte våra.

Vi har bara ett konto utan betalkort så grejer som ska köpas, som kläder, får vi köpa med de egna korten och sen för vi över pengar från kontot till den som köpt. Sånt som kommer som räkningar betalar vi direkt via internetbanken.

Tycker att det funkat supersmidigt och är glad att vi valde denna lösning.

1 gillning

Sätter in barnbidrag och 1000:- var, funkar jättebra. Jag gör sällan klädköp men vissa aktiviteter som liftkort vill jag stöd för. Var bara jag som åkte med barnen tidigare och det vill de göra på nån dag på sport o påsklov, så det blir max 2000/år.
Exet tycker det är ok.

Vi tog pratet ock kom överens om att vi har ett gemensamt konto till barnens kostnader. Det funk i tankarna, men det gäller att det funkar i verkligheten med. :blush:

2 gillningar