Gemensamma utgifter efter förhållande upphört

Tjena,

Mitt första inlägg här. Jag ber om ursäkt ifall detta forum enbart gäller de som är/varit gifta.

Jag och min sambo sedan +10 år har valt att separera. Vi äger ett hus tillsammans 50/50 samt ett blancolån 50/50. Jag har ett antal fordon registrerade på mig, dock ingen bil då jag har bil från firman. Hon har en bil registrerad på sig.

Historiskt sett så har jag betalat samtliga utgifter på både gemensamt lån som utgifter rörande huset, så som el, sopor lån osv. Det uppgår till runt 18000kr/mån.

Nu efter förhållandet är slut så önskar jag att hon tar sitt ansvar och betalar sin del av dessa utgifter, vi har ej kommit någon vart med bodelning ännu.

Vilka rättigheter har jag att kräva detta av henne? Och vilka skyldigheter har hon att betala? Jag kan ju inte bara sluta betala för då åker ju även jag på betalningsanmärkningar.

Hon har anlitat en advokat för att sköta bodelningen åt henne, men dom övervärderar allt och anser i sin skrivelse till mig att alla mina fordon, som är inköpt för mitt intresse, är samägda. Till exempel så övervärderar dom huset med ungefär 100% och undervärderar hennes bil.

Finns det nån som har några tips åt mig? Jag är inte gjord av pengar så jag kan anlita advokater, och jag vågar inte sälja nått av mina fordon utifall en eventuell bodelningsförättare i framtiden anser att dom är samägda.

Hälsningar Matti

Är ingen expert på något av det du frågar efter. Men spontant låter det för mig som att du måste ta till ett eget ombud, att det du förlorar på att inte göra det är mycket mer än vad det kommer att kosta.

Huset måste du ju i alla fall kunna få värderade av mäklare gratis eller till en låg kostnad. Allra minst kan du ta in någon gratis för att ge dig en second opinion så att du vet om det verkligen är en 100% övervärdering de gjort. Ska du bo kvar? Annars spelar det väl ingen roll om de övervärderat huset, säljer ni på marknaden kommer ni ju dela 50/50 på vinsten ändå.

Vad gäller fordon för ditt intresse som står på dig så tror jag väl att det ska gå att bestrida att de är köpta för gemensamt bruk när ni bara är sambos. Dock kanske du får vara schysst och släppa bilen till henne och inte kräva att ni delar på värdet på den i gengäld, om hon stått på familjens bil och du på en massa andra fordon.

Jag vet inte hur det ser ut med det här med löpande räkningar, jag förmodar att ni för lånen är solidariskt betalningsansvariga vilket innebär att i teorin ligger de på er båda men i praktiken blir det ju som du säger så att du riskerar att åka på anmärkning om du ej betalar dem. Det blir väl ett chickenrace mot stupet i så fall, eftersom ju även hon åker på anmärkning om de ej betalas, att se vem som vågar vänta ut den andra.

Kanske har någon ett bättre svar till dig på den frågan, men för mig låter det som att det bästa för dig vore att genomföra en bodelning så fort som möjligt och därmed lösa frågan.

Just den där biten är jävligt snårig, jag tror inte det finns någon som har ett rakt enkelt svar faktiskt.

Det är ju den som står på står på alla abonnemang som riskerar dra på sig anmärkningar, det är j bara en som står på kontraktet för elen, tvn, sophämtningen, bredband, osv…
Något som i sig finner oerhört märkligt att det inte går att “samäga” eftersom det ju är så otroligt vanligt att dela bostad med , vad hindrar liksom att båda står med ? Men det är nog en tanka att utveckla nån annan stanns…

Till TS, anlita ett eget ombud i ärendet, du kommer bli bortdribblad och överkörd om du inte har någon “på din sida” som har koll på all juridik. Det låter ändå som att ni har en del tillgångar att dela på, kostnaden för ombudet är nog inte så hög när allt kommer kring.

Nu nämner du inget om vad för typ av fordon du äger, men jag antar att det inte är något som hela familjen nyttjat till vardags? De ska vara införskaffade för gemensamt bruk för att räknas med som sambogods.

Jo, men jag misstänker ju att det är en relativt liten andel av de 18000 i månaden som utgörs av abonnemang och renhållning. Det mesta måste väl rimligt vara lånen och de står ju bägge på. Men jag håller med om att det är knepigt att sådana räkningar inte ligger på bägge. Ffa måste det ju vara opraktiskt för olika aktörer, man kan ställa hela skiten på en redan skuldsatt partner och sen låta bli att betala samtidigt som en andra boende och nyttjare av dessa saker går fri och inte kan krävas på betalning.

Eftersom ni är sambos ingår inte bilarna i det som ska bodelas.
https://juridiktillalla.se/fraga/2019-12-29-vem-far-bilen-vid-en-separation

De gemensamma utgifterna är hon då skyldig att betala på också, efter er separation. Om hon inte går med på det frivilligt så har du att skicka kravbrev till henne, påminnelse och sedan kan du lämna fordran till kronofogden. Alla avgifter som tillkommer under vägen (t.ex. kronofogdens avgifter) lägger du på skulden. Du har också rätt att ta ut påminnelseavgift. Om hon hävdar att hon inte har ansvar för skulderna så kommer det till tingsrätten men det kostar dig ingenting.