Gemensam Student?…en klassiker

Har bävat för detta länge nu men nu närmar det sig. Har läst hör typ i alla trådar om detta men blir inte klokare…

Min sida är minimal med släkt. Mitt Ex släkt är maximal. Jag har stort hus. Det har inte mitt Ex. Jag vill ha så lite med henne att göra som möjligt. Helst inget alls.

Hur gör man?

  1. Gemensam fest hos mig, biter ihop men mår psykiskt dåligt på kuppen. För barnens skull…

  2. X:et får fira student jag sponsrar såklart med min del. Och får må dåligt av att vara ”bad guy” men räddar min mentala hälsa.

Båda optionerna är lika illa :weary:

Jag går fortfarande och får hjälp med att återbygga självkänsla efter alla lögner och svek.

1 gillning

Hyr ut huset till festen. Håll dig borta eller se dig som “hyresvärd” för ett sällskap, vilket som helst. Sedan drar du och studenten på en resa någonstans.

2 gillningar

:star_struck::pray:t2:

Detta är ett ämne jag också funderar på inför framtiden. Nu är det inte så att jag har en liten släkt och han har en stor - men jag har bestämt att firandet kommer att vara i mitt hus så att jag har fördel hemmamatch s a s. Kommer också att ha regeln att det enbart är jag och exmake som är föräldrar till våra barn denna dag, inga eventuella nya respektive / bonusföräldrar. Allt för att minska alla spänningar… (så känns det iallafall nu, ingen av oss har ngn ny vad jag vet, och eventuella kärlekar som tillkommer from nu kommer därför vara alltför nya för att jag vill ha dem med).

3 gillningar

Bra idé :blush:

2 gillningar

För sonen gjorde vi så att båda kom på utspringet. Sonen hade sagt till sin pappa att han inte ville att den nya skulle komma.

Men firandet efter gjorde vi separat. Har inte tänkt på det tidigare men många verkar nu ha firandet en annan dag än själva utspringet.
Så jag hade firandet samma dag hos mig och pappan bjöd ut sonen en annan dag. Sonen mådde bra, jag var avslappnad och glad och slapp ångest och känslan över att exet skulle snoka runt i mitt hus.

Så löste vi det och det blev nog bäst för alla.

6 gillningar

För mig blev det enkelt med äldste - han ville varken att pappa eller pappas släkt skulle delta i firandet hemma hos oss, så det blev bara min minimala släkt (jag bor ensam 30 mil från resten av släkten) och vi fick lätt plats hemma i radhuset. Pappan var med på utspringet, utan sin nya tant.

Om något år är det dags igen, med yngste. Jag tror att han kommer vilja ha med både pappa och hans släkt (inkl nya frun) på firandet efteråt, men nu har jag spanat in att byns schacksällskap (som ligger ett hundratal meter hemifrån) verkar hyra ut sin lokal till stillsamma ändamål. Så jag är inne på att ”neutral plats” kan funka, för jag vill verkligen inte ha någon av dem snokandes hemma hos mig. För övrigt tänker jag att det är ju så här vi kommer träffas framöver. Barnens examen, bröllop, barndop, barnbarnskalas. Det går att bita ihop, och särskilt eftersom jag vet att det inte är jag som behöver åka hem ihop med exet efteråt!

5 gillningar

Jag tycker @Caro har en bra idé där med neutral plats. Finns det något att hyra? Eller så föreslår du två olika dagar för firandet och ni tar era egna kostnader för det. Det är inte alls ovanligt att fira på annan dag än själva studenten för studenten brukar ju ofta ha planer med sina medstudenter för kvällen.

2 gillningar

Ja tack, förstår inte varför jag inte tänkt på det. Ska se vad som finns i byn, det skulle kännas mycket bättre. :pray:t2:

1 gillning