Går det rädda?

Hej! Har varit tillsammans med min man i 22 år. Plötsligt berättar han att han inte vet om han vill leva ihop längre. Jag hade verkligen inte fått några tecken på det. Han säger att pga att han tycker att vårt förhållande har varit dåligt så har han fått känslor för en annan 20 år yngre tjej. Efter detta har vi varit hos parterapeut och han sa då att han ville försöka laga det vi har. Han bröt kontakten med den andra tjejen. Men nu vill han försöka ena stunden men andra stunden tror han inte det går. Min fråga är: går det hitta tillbaka till varandra om man jobbar på det?
Jag mår värdelöst i allt detta. Vill ju bara ha honom.

1 gillning

Syster.
Ett par saker.
Tycker han att ert förhållande har varit dåligt borde han talat med dig om det.
Till hans försvar kan sägas även om ursäkten är svag att det kan vara först när man har något att jämföra med som man kan se sin situation i nytt ljus. Självklart kan det vara smickrande som man att få uppmärksamhet från en mycket yngre kvinna, i det här fallet en kvinna ung nog att kunna vara hans dotter, men frågan är hur seriös hon är, om hon söker en fadersgestalt, en sugardaddy som kan försörja henne eller om hon bara är ute efter ett äventyr.

Även om han nu brutit med den nya kan han i alla fall fått upp ögonen för något som han saknar i er relation. Frågan är om hans “omvändelse” har att göra med skamkänslor för att ha stött på en så mycket yngre kvinna eller skuldkänslor gentemot dig för att han inte vill göra dig ledsen. Den upplevelse han haft kan ha fått honom att längta efter något nytt. Han känner åren passera och upptäcker att han ännu är gångbar för yngre kvinnor vilket kan vara frestande för honom.

Naturligtvis kan det gå att rädda - om båda verkligen vill, om han är helt ärlig och beredd att göra det helhjärtat och är helt öppen med dig vad han gör, vilka kontakter han har och vad han känner. Men som sagt måste båda vilja lika mycket. Är han osäker och inte vet vad han vill kan han redan ha börjat checka ut. Om ungtjejen är den som dragit sig ur kan han om en ny möjlighet yppar sig dra snabbare än en avlöning innan har fattat någonting.

2 gillningar

Nästan allting går om man vill och anstränger sig. Om han säger att han ev inte tror att det går att laga så tror jag att han mer pratar om sina känslor och sin vilja än någon ”extern opåverkbar kraft”.

Dessutom vet han ju att du går där o trånar. Kanske bra att ställa krav för man kan nämligen inte vela runt o hålla sin partner på halster.
:heart:

Vad gjorde han åt er dåliga relation förutom att inte prata med dig om det?

Är det helt säkert att han har brutit med den andra?

Om inte den andra hade funnits hade han tyckt ert förhållande var dåligt då?