Gå från varannan vecka till heltid - hur stötta barnen?

Skilde oss för mer än 1.5 år sen, har tre barn mellan 11-17 (NPF för de två äldsta). Exet träffade snabbt en ny och de flyttade ihop 5 månader efter jag flyttat ut. Jag har själv träffat en ny också, men vi är särbos och planerar inte att flytta ihop än på ett tag.

Till saken, det har inte fungerat så bra för barnen när de varit hos sin pappa varannan vecka. I början var även hennes son där vissa dagar (han är 4), men de har nyligen ändrat så det är varannan vecka även för honom, men inte samma vecka våra barn är där.

Är en lång historia där mitt ex fått “uppfostra som han alltid velat” men jag höll honom tillbaka. I princip innebär detta striktare regler för barnen och väldigt lite speltid (90 min/dag mån-tors). De ska “förberedas för vuxenlivet” enligt honom. Kontrasten blir stor för dem, då jag inte har sådana regler. Mina liknar mer de vi hade innan, men kanske mindre. Jag har pratat om att vi kanske ska försöka få lite “jämnare” regler, men han vill inte rucka på sina.

Det har varit en press från exet att byta vecka med honom, eftersom de aldrig är barnlediga och han kände sig sliten. Hans argument var att om han är sliten, går det ut över barnen och detta skulle då vara anledningen till att barnen inte trivs hos honom. En lååång rad saker senare, inklusive familjerätten där de inte höll med honom, så började han prata med barnen om att de behöver “paus från varandra”. Jag fick veta detta en vecka senare, när han redan pratat med dem. Jag sa att vi behöver nytt möte på familjerätten för att diskutera detta (behöver väl inte ens säga att vi har stora samarbetssvårigheter) och vi bokade en sådan tid.

Hann aldrig dit innan han fick barnen att vantrivas så mycket så de inte ville vara kvar där. Ett mail från exet sen där han skrev att nu var det dags för mig att “bevisa att jag prioriterar barnen” och att de skulle få “pausen de förtjänar”. Han skulle därför skjutsa hem dem till mig. Var dag 2 på hans vecka.

De bor hos mig på heltid på obestämd tid. Jag kan inte med gott samvete skjutsa dit dem när de verkligen inte vill och han inte vill ha dem där. Samtidigt ser de den här pausen som “något pappa behöver” och försvarar honom och hans nya som är slitna. De tankarna pendlas med att tycka hela situationen är jobbig och jag själv kämpar med att inte visa precis hur förbannad jag är över hans agerande och hur han lagt del av skulden på barnen.

Så min fråga, har ni några erfarenheter av lite större barn, där den ena föräldern av någon anledning inte längre vill ha dem halva tiden, eller som nu alls. De har nämnt att pappas förslag sen är att de är där en helg eller vecka i månaden max. Barnens skolor vet och jag försöker se om de vill prata med kurator, men varit nej hittills.

1 gillning

Jag har. Min situation är nästan identisk. Mitt ex står för tydliga ramar, barnen ska ha mkt ansvar utifrån hushållsarbete men däremot får barnen inte vara stora åt andra hållet (t ex inte fått resa tåg själv, gå på badhuset själv eller ha möjlighet till skärmtid), skärmtiden har varit obefintlig, man ska vara social och med på familjens aktiviteter trots att dessa är baserade utifrån halvsyskonet som är 3 år osv. Mitt ex har gått i samtal med kommun tillsammans med äldsta barnet, det har inte lett till någon djupare dialog och öppenhet, mitt barn vågar helt enkelt inte stå för vad hen tycker och tänker. Jag och mitt ex har varit i samtal med kommunen där vi försökt komma fram till något gemensamt, men han är fast vid att vilja ha denna tydliga strikta strukturen (som enligt mig fungerar väl när barnen är små men som inte fungerar när de blir tonåringar). Det var även hans förslag att barnet ska bo heltid hos mig sedan några månader tillbaka.

Mina tips till dig:

  • processa detta: jag behövde prata av mig, låta mig vara orolig över ansvaret att ha barn på heltid, tycka synd om mig, tycka det är orättvist osv. för att sedan börja fokusera på lösningar, hur får man ihop jobbet, aktiviteter, kärleken osv.
  • skapa dina egna ramar: du behöver se till att du har tid för dig själv, för träning, för att slappa, för att träffa vänner osv. Du behöver också ha kontinuerliga dialoger över hur ni handskas över hushållsarbetet, tider, vänner över osv med dina barn. Det är en stor skillnad att ha tonåringar på heltid!
  • ta det stegvis: det är lätt att börja tänka för långt, särskilt för dig som inte har ett slutdatum. Försök hitta lugnet i att vara i stunden, utgå ifrån vad som fungerar bäst för er och ha tillit till att du löser och kommer hantera detta på bästa vis. Du behöver inte ha alla svar och alla lösningar på eventuella framtida dilemman (t ex semester), utan låt dig vara i detta läge just nu.

Jag märkte en tydlig skillnad på mitt barns mående direkt! Ångesten och oron har försvunnit nästan helt och det jag ser är mer “tonårshumör” om du förstår vad jag menar. Borta är paniken, att inte kunna sova på nätterna, dåliga humöret. Men jag har också låtit hen vara i sitt rum mycket själv, använda sin mobil och vara med vänner, det behovet var STORT.

Jag mår också bättre i detta då stressen över hur barnet har hos exet är borta. Jag vet att det enbart var hos exet problemet fanns då det aldrig dök upp när barnet var på övernattning hos vänner eller släktingar. Jag har också insett att jag fixar detta! Och att jag kommer hitta en lösning för den långa sommaren på något vis. Mitt ex fortsätter hålla på med otrevlig mejl men jag väljer tillfällen då jag svarar på dem. Jag orkar inte läsa dem alltid direkt och jag orkar inte alltid svara. Jag utgår ifrån min egen hälsa och mitt mående :heart:

Relationen som mitt barn har till sin pappa är någorlunda ok. De hörs av via telefon och kommer att ses 1-2 gånger i månaden. Jag lämnar ansvaret helt till dem själva, att de kommer överens om samtal, sms, kontakt eller när de ses. Och detta har jag varit tydlig med till mitt ex. Det har också underlättat mig väldigt mycket!

Vill skicka dig styrka och pepp :heart_eyes: :hugs: :heart:! Glöm inte att du är mitt i en process som du precis påbörjat! Jämför dig inte med de som önskar ha barn på heltid, de har ett helt annat läge än du. Skriv av dig, efterfråga tips och råd! Jag har gått med i några ensamma föräldra-grupper för att läsa lite hur alla löser sin vardag.

1 gillning

Tack :heart: Låter som en väldigt lik situation där, ja :heart: Skönt att ditt barn (och du) ändå mår bättre nu.

Att slippa oroa sig för hur de har det, inte få deras sms när det är bråk där, att slippa exet mail/samtal som 99% av gångerna är gnäll om hur jobbigt det är och jag borde byta vecka/ta dem extra/prata med dem… ja, det är väldigt skönt att inte ha det så längre. Barnen är dämpade och trötta, mycket som snurrar för dem nu.

Vi kommer absolut behöva nya rutiner hemma för att jag inte ska gå under av allt extra som heltid kommer innebära. Har redan börjat lite smått prata med dem om att jag kommer behöva lite mer hjälp hemma, de verkade förstå läget där.

Nu är det ju för sent, men det jag fastnar i är att det fanns andra lösningar på hans problem. Saken är att de lösningarna skulle innebära att han tar ansvar för sin del, det kommer inte hända. Men pratar jag med barnen så är det dels om de strikta reglerna. Att ge dem en kort speltid under helgen hade visat dem att han lyssnat och kompromissar. Han skulle då också lättare kunna göra saker på egen hand med den nya. Barnen nämner också egentid med pappa. Hans nyas föräldrar bor några kvarter bort och hon bodde där när de träffades (nyseparerad hon också). Så om hon sov en natt där när barnen kommer, får hon paus och barnen får egentid.

Men nej… med tanke på att han var bestämd på familjerätten i höstas att det mest rättvisa är att vi byter vecka ett år, så var det egentiden med henne han var ute efter nu. Inte egentligen att barnen ska trivas där bättre. Vilket är så satans tragiskt.

Så ja, för mig är det en oro för hur jag ska orka/klara detta, särskilt när jag inte vet för hur länge de är 100% hos mig och hur det blir efter det. Den oron tillsammans med den ilska jag känner mot exet, som använde barnen för att få som han vill… i den utsträckning där han sagt att han försökt hitta lösningar för deras “jobbiga situation” hos honom, men mamma säger nej. Så första dagarna kände de sig svikna när jag inte direkt gått med på detta, utan att de fick 1.5 vecka hos pappa efter pratet om paus när stämningen var jobbig där.

Är en svår balansgång att finnas där för dem när de pratar om “pausen” som något pappa och den nya behöver. Att de säger “blir lugnare nu för dem” när detta beror på att de inte är där… Att då inte säga “ja, er pappa är dum i huvudet och världens största ego” :triumph: …så jag säger det här istället :wink:

1 gillning

Jag svarar utifrån det jag uppfattat, ber om ursäkt om jag missuppfattat något.

Din ”man” har lämnat hemmet och vill inte medverka till varken barnens omhändertagande eller utveckling.

Om du ser det som något oåterkalligt har du som jag ser det två olika ”spår”. Det ena handlar om barnens rätt till umgänge vilket du kan underlätta utan att vara slav under hans nycker. Det åstadkommer du med en ök i familjerätten.
Det andra handlar om barnens rätt till försörjning utifrån en standard som utgår från bägge föräldrarna, inte bara minimum enl FK,

2 gillningar

Vad skönt att din son hade sin morbror att ty sig till i allt :heart: Tyvärr har jag ingen släkt i närheten, bor flera mil bort och har ingen direkt kontakt med barnen. Han jag är tillsammans med vill finnas där för dem mer, men svårt när vi är särbos. Blir ändå lite sms mellan dem och just nu kring tekniska frågor. Är en start.

Det tar absolut energi, inte gått lång tid men man känner sig dränerad på kvällarna. Är väl mycket för barnens mående och deras frågor jag inte kan svara på.

Tror inte mitt ex tänker på relationen framöver, att den kommer bli påverkad. Han är mer “här och nu” och ser den här pausen som nödvändig. Att han sen vill träffa dem ytterst sällan för att “lättare hitta på roliga saker” är inget problem för honom heller.

Men ja, försöker också påminna dem om att inget av detta är deras fel och de har rätt att känna precis som de gör just nu. Jag hoppas väl bara att det inte sätter för djupa spår för dem.

Absolut, vi ska dit i slutet av februari. Har varit där för egen del och bett om att diskutera umgänge, ekonomi och hur vår kommunikation ska se ut. Har även skickat länk till exet från FK för att göra beräkning på underhåll.

Så de praktiska delarna är på gång så att säga.