Försäljning av bostadsrätt - vem är ansvarig för risken

Hej!
Min sambo tog beslutet att separera för en månad sedan, vi har anlitat en mäklare för att sälja vår bostadsrätt. Jag är arbetslös för tillfället och är därför väldigt mån att sälja lägenheten till ett bra pris. Vi har satt ett pris som vi vill ha, mäklaren säger att det är rimligt men att vi inte får ha bråttom. Min sambo började leta hyresrätt direkt, med väldigt många år i kön i Stockholms bostadskö sitter han i en skön sits. Han tog den första lägenheten han tittade på och meddelade igår att han skrivit kontrakt och i det kontraktet finns det krav på att han måste sälja sin bostadsrätt inom ett år. Risken att det inte ska gå ser jag som liten men verkligen inte obefintlig, marknaden är som sagt högst osäker och många lägenheter tar lång tid att sälja. Han säger att vi måste sälja inom ett år eftersom han nu har detta kontrakt. Alltså lägger han pressen på mig. Men jag har inte skrivit på något hyreskontrakt. Risken borde vara hans. Vi hade kommit överens om priset vi skulle sälja för innan. Jag vill inte bråka med honom men jag kommer också sätta mitt väl och ve framför hans, precis som han uttryckligen säger att han gör. Har ni någon erfarenhet, några råd kring detta?

1 gillning

Det är ju bara den som skriver på ett avtal som tar risken, men vad är konsekvensen om han inte säljer? Att han blir av med sitt hyreskontrakt?
Hur skulle det kunna bli din risk? Att han tvingar dig köpa ut honom inom ett år?

Rent juridiskt kan han inte tvinga dig att skriva på ett försäljnings avtal inom ett år. Det är bara att låta bli.

Till slut går det att tvinga fram en försäljning (enligt lagen om samäganderätt) men då blir det genom auktion och troligen sämre pris.

Jag håller tummarna för att ni får sålt innan dess till önskat pris.

Ja, var inte beredd på att han skulle lägga fram det så. Har läst och läst och ser inte att jag sitter på risken. Det är hans egen moral som läggs fram tror jag. Blir han av med hyreskontraktet vilket jag självfallet inte vill, så är det inte mitt fel.

Det låter jättebra. Hoppas på snabb lösning. Nu vill jag starta om med mitt.

2 gillningar