Föräldrarna bor varannan vecka i huset. Barnen bor kvar i huset

Hej.
Jag undrar om någon låtit barnen bo kvar i huset där föräldrarna istället bott varannan vecka hos barnen?

Ja, vi gjorde så under c:a ett halvår under tiden vi var separerade, sen när vi skilde oss så tog pappan över huset och barnen (som var nästan vuxna) stannade också kvar där.

Vi tyckte det kändes bäst för barnen att inte behöva åka emellan och aldrig få känna sig hemma nånstans, alltid behöva packa. Varför ska barnen lida för att vi föräldrar inte klarar att leva tillsammans längre?

Vi hyrde en extra bostad och det ingick i vår gemensamma ekonomi, den som varit i huset med barnen såg till att det fanns mat osv för minst bytesdagen eller så meddelade vi om det behövdes handlas något. Vi hade tur nog att hitta en bostad som var tillräckligt nära för barnen att kunna ta sig emellan rätt enkelt. Vi hade kvar vår ekonomi som tidigare med gemensamt matkonto osv fram tills skilsmässan.
Det kan ju vara annorlunda om ni funderar på ett boende för barnen och ett föräldraboende även efter skilsmässan - jag antar att ni för att kunna göra skilsmässan klar måste göra en bodelning med det ni äger idag men att ni sen kan upprätta så ni har era egna ekonomier samt en för det gemensamma boendet med barnen. Det borde vara flera här inne som också har haft föräldraboende - iaf har jag sett några här innan.

2 gillningar

Inte vi, men ett par bekanta, som skiljdes några år före oss. Hon hade ett förhållande med sin chef och hennes man kom på det. De lyckades ändå komma överens om att skaffa en övernattningslägenhet i närheten och så turas om att bo i huset med barnen. De höll på så i ett år, men sedan löste det sig genom att hon flyttade in hos sin nya.