Flytten

Vi ska skiljas, jag och maken, på mitt initiativ. Vi berättade för barnen som tog det med blandade reaktioner.

Jag har fått en lägenhet och tanken är att kan ska köpa ut mig ur huset, om han kan. Flytten till lägenheten går om någon månad.

Hur gör man flytten smidigast för barnen?
Ska de hjälpa till?
Ska de vara hos mig den första veckan?

Jag tror det kommer att bli tufft för min yngsta då det är mig han har bäst relation med.

Ge mig tips, jag behöver verkligen det!

Hur gamla är barnen?

Hos oss var det han som flyttade ut, jag var den som initierade separationen. Mina var 10 och 13. De var delaktiga i planeringen. Vi var hela familjen på IKEA och köpte grejer till barnens rum hos pappan. Jag betalade då jag har bättre ekonomi. Jag upplevde att barnens deltagande var viktigt för dem.

Om jag får skicka med något råd i din situation så är det att så snart som möjligt ändå skilja på mammas och pappas, både ansvar och veckor. Att vara flexibel och hjälpsam låter bra men riskerar både att skapa hopp där inget finns, längre lidande i separationen och slutligen även konflikter när man mer eller mindre omedvetet kliver över den andres gräns.

2 gillningar

Jag behöver också tips. I mitt framtida hus vill jag ha dem delaktiga i inredningen av men tänker kanske att det får vänta då vi är på plats. Har fått rådet att inte pressa barnen, deras reaktioner kommer så småningom och då måste vi vara där för dem. Har också fått rådet att vara lugna och visa att vi föräldrar kan hantera detta även om det är ok att vara ledsen. Svårt.

2 gillningar