Facit

Som några av er vet om har jag varit härinne ett tag. Ni kan läsa om min historia om ni söker efter Brinstar, men det är inte därför jag skriver nu.

Jag skriver nu för att någonstans göra ett bokslut och ge några goda råd till er som är i startgroparna för eller är mitt i er skilsmässa. Misstag jag lärt mig den hårda vägen, men också bra saker jag gjort som jag tror kan komma många av er till gagn. Jag har varit där många av er är och kan förhoppningsvis ge perspektiv. Jag vill ge tillbaka till ett forum som gett mig mycket under svåra tider.

Det kan vara lite förmätet att skriva att detta är något slags facit om hur ni skall hantera en skilsmässa / separation / uppbrott, men så är jag också lite kaxig i överkant.

Jag vill klargöra att de råden jag ger er nu är ur mitt perspektiv som man. Många av mina slutsatser går säkert att applicera på båda könen, även om jag tror att vissa delar är lättare att förstå om du själv har en penis mellan benen.

Med det sagt, have at it;

  1. JA, det kommer bli bättre! Du tror inte det nu, men det kommer det.

Tiden har en förmåga att läka sår. Visst, du kommer få en del ärr, men du kommer ta dig ur det. Och du kommer vara glad igen.

Jag lovar.

  1. En stor anledning till att jag tror att vi hamnar här är för att vi gör våra förhållanden för stora. Något jag insett på vägen är att en kärleksrelation är en del av ett gigantiskt pussel. Det är en pusselbit, men också bara en pusselbit av ett stort pussel. Det finns andra bitar, som övrig familj, vänner, hälsa, jobb, intressen osv. Men det tenderar vi att glömma bort.

Med risk för att sticka folk i ögonen så tror jag att detta med “den rätta” och “den stora kärleken” är lite av vår tids stora myt. Jag säger det inte med bitterhet, utan någon slags klarhet. Det finns ett antal miljarder människor i världen. Det är direkt naivt att tro att bara en enda av dem är skapta för oss. Vi passar ihop med miljontals andra. Vissa passar vi sämre ihop med, andra bättre. Men ingen av dem är “the one”.

Det du behöver göra är att förstå att ditt liv består av mer än bara en kärleksrelation. Att du inte definieras av den. Du är mer än så.

  1. Med risk för att vara vulgär men - Gå ut och knulla. Seriöst talat. Du kanske inte känner för det nu, men du kommer att tacka mig senare. Då börjar du också inse att det finns mängder av andra människor som är attraktiva och som ger dig lyckorus.

Med det sagt tycker jag inte att du skall kasta dig ut i ett förhållande. Men ha lite skoj, det är du värd!

  1. Träna och träna mycket! Ofta går en när i vikt när en bryter upp. Använd det för att komma i form. Du kommer må mycket bättre och ha en fast hållpunkt i tillvaron.

  2. Se detta som världens chans att starta om ditt liv på nytt. Hur ofta får en en sådan chans? Du har ingen partner som definierar villkoren åt dig. För så är det ju, hur lite vi än vill så anpassar vi oss när vi lever med någon. Använd den här tiden för att göra saker som du alltid velat göra men haft svårt för att göra. Är det att resa till ett speciellt land? Byta jobb? Kanske flytta någonannanstans? Valmöjligheterna är oändliga, så se möjligheterna!

  3. Lär dig att älska dig själv och att umgås med dig själv. Gå på restaurang själv, gå på bio själv. Om du inte klarar av detta utan att vara med någon kan du inte gå in i ett förhållande igen. Du kommer hamna i samma fälla igen. Lär dig att uppskatta att vara själv, och att förstå skillnaden mellan att vara “själv” och “ensam”.

När du trivs med dig själv, men fortfarande skulle tycka att det vore kul att träffa någon - Go for it! Men inse att det är en bonus, inte ett krav för att du skall må bra. Du klarar dig alldeles utmärkt själv.

  1. Sätt dig med papper och penna och fundera hur du vill ha ditt liv. Vad är viktigt för dig? Försök att hitta mål som inte bygger på externa faktorer som du inte kan påverka. För min del är det viktigt att jag leker med mitt barn när vi ses, att vi gör minst en rolig aktivitet i veckan, att jag tränar ett antal gånger i veckan osv. Sådant jag kan styra över.

  2. Vad är ditt syfte, varför finns du? Fundera ut varför du ska gå upp varje morgon, varför du skall leva. Det låter otroligt pretentiöst, men om du inser varför du finns kommer du också att agera efter det. I mitt fall exempelvis vill jag hjälpa andra att uppnå sina mål. Det är därför jag på fritiden engagerar mig i föreningslivet, till exempel, och ger blod. Sådana saker ger mening, men det behöver inte vara stort. Det kan vara enkla saker.

  3. Beroende på vad som hänt mellan dig och ditt ex - Klipp kontakten helt under en period. Om ni måste ha kontakt gällande barn och dylikt, gör det men håll det till det och inget annat. Med tiden upptäcker ni vilken relation ni får till varandra, men i början gör det för ont så klipp helt.

  4. Ät bra mat och sluta drick dig full för att du är ledsen. Det känns bra då men är fördjävligt dagen efteråt. Skippa kröken.

  5. Hitta intressen du gillar. Sedan om det är att knyppla eller laga mat spelar mindre roll. Men gör saker!

  6. När du börjar läka, fundera på vilken typ av förhållande du vill ha i framtiden. Tror du att du vill gifta dig igen? Varför då i så fall? Vill du ihop med någon? Vad är dina non-negotiables?

Jag själv känner just nu att jag inte kan begripa varför jag skulle vilja bo ihop med någon igen. Det känns som att det tar död på mycket av passionen och för mig är dessutom egentiden nog så viktig. Men det är ju mitt val, det är inte säkert att det är ditt. Och förstå att du kan känna annorlunda imorgon.

  1. Sätt en deadline då du slutar älta problemet. Om du kommer på dig själv med att älta, gör något annat. Lyssna på grym musik, träna, städa eller whatever. Men älta inte mer. Du är större än så.

Om vi skall dra någon slags slutsats: Älska dig själv mer än du älskar någon annan.

Inte för att det gör för ont annars, utan för att du behöver sätta ett värde på dig själv. Du är värd mer än vad du känner dig som just nu.

Jag hoppas att jag gett någon av er en tankeställare.

Nu checkar jag ut.

Kör hårt!

37 gillningar

Börja med punkt 3, kan varmt rekommendera den :sunglasses:

3 gillningar

Tårarna rinner när jag läser dina råd eftersom de känns som en utopi, i alla fall väldigt långt fram för mig. Jag har inte hittat svaret på varför kliver du upp ur sängen än…helst vill jag bara ligga kvar och dra täcket över huvudet och aldrig kliva upp igen! Och du skriver att du kommer att bli glad igen… det känns också ouppnåeligt…
Men jag kliver upp, gör det jag måste och så har ytterligare en dag gått…
Jag längtar tills glädjen är tillbaka och lusten att leva, något att glädjas åt…

4 gillningar

Instämmer även utan penis😉. Jag har så svårt att förstå det här med ”den rätte” honom har jag träffat flera ggr😂. Det finns en hel värld där ute!
Och om nu en lämnar på’t igen.
Jag är sambo idag och det är toppen men skulle jag bli själv igen så kommer jag bara dejta runt och ha kul och vara ärlig med det. Inget nytt familjeliv för min del med nån annans släkt och ungar, för den resan har jag gjort flera ggr. Saknat deras syskon mer än männen.
Men man ska aldrig säga aldrig :wink:, det har jag lärt mig…,

1 gillning

@Linn73
Det finns lika många listor som det finns lämnade.
Brins är en. Den är bra.

Möjligen är han lite nykär nu, då riskerar råden att gå i exakt den riktningen.

Möjligen uttrycker han det mer vulgärt än vanligt men har även läst
" The best way to get over someone is to get under someone else!"
Som betyder exakt detsamma, möjligen avsett att sägas av kvinnor i första hand?

Tycker att din hållning är klokast.

Finns uppenbara risker med att använda andras bekräftelse i syfte att bekräfta sitt eget värde för sig själv.
Då riskerar man att vara “värdelös” om ingen uppskattar en just NU!

Men den dagen kommer då även du känner dig redo!
Och den dagen kommer förhoppningsvis det “nya sexet” förflytta dig, skifta ditt paradigm, i en positiv riktning.

Men vi ska alla välja vår egen väg!

All the best :heart:

2 gillningar

Risken med punkt 3 är att den man tänker ha lite skoj med visar sig få känslor för en och blir en stalker som kan ställa till det för en, antingen genom att hota att skada sig själv den dag man träffar någon annan eller att skada den nya eller en själv. Eller så får man själv känslor för den och när man kontaktar personen för att försöka få fortsätta relationen visar det sig att det finns både partner och barn med i bilden. Vi är alla olika men personligen föredrar jag en seriös relation. Att använda andra som objekt för mitt eget ego ligger inte för mig. Jag har försökt men det har inte fungerat. Jag inser att jag mår sämre av tillfälliga förbindelser, det är ungefär som bakfylla, dövar smärtan och ensamheten för stunden men båda förstärks när ruset går över. Hellre lever jag ensam än i en relation som inte är helhjärtad, annars skulle jag ha ett förhållande nu men eftersom jag vet att jag skulle lämna om något bättre dyker upp föredrar jag att låta bli och se mig om mer först. Har jag sex med någon ska jag först ha en relation. Men jag är väl lite annors.

4 gillningar

Jag vet hur du känner dig nu. Vi alla som är här har varit där du är. Du är i gott sällskap.

En viktig punkt är att glädjen inte kommer tillbaka av sig själv. Det är något du behöver bestämma dig för och jobba efter. Samma sak med lust. Vi tror ibland att saker och ting bara kommer och går, men vi kan bestämma mycket själva.

Till sin spets handlar det om följande;
Vill du vara ett offer över dina omständigheter eller bestämma dig för att du själv tar kontrollen?

Jag säger inte att det är lätt, men det är ett måste om du skall upp från det där hålet som alla härinne har varit i.

1 gillning

Ganska enkelt egentligen.

Många som blir lämnade hamnar i en loop. “Ingen annan vill ha mig”, “jag kommer aldrig att finna någon som henne / honom” och så vidare.

När du kommer ut och får upp ögonen för andra och märker att de dessutom attraheras av dig kommer du få ett helt annan blick på det. Att du faktiskt kan attrahera andra och själv bli attraherad igen.

När mitt ex lämnade mig trodde jag aldrig att jag skulle få tag på någon som henne igen, eller någon lika snygg. Vem fan vill ha en frånskild farsa som har en 2,5-åring? Lustigt nog visade det sig vara många. Jag skall inte säga att jag är särskilt snygg, på sin höjd en sjua av tio (om en är snäll och lite blind). Det gör mycket för självförtroendet, men också att en inser att en kan attraheras av andra igen.

Missförstå mig rätt. Jag älskar fortfarande mitt ex, precis som jag tror en alltid gör när en faktiskt älskat någon på riktigt. Det försvinner inte. Men idag förstår jag att jag inte står och faller med henne och att jag är attraktiv på marknaden, so to speak. Att det finns många därute som skulle göra mycket för att vara med mig.

Det självförtroendet är inte att förakta.

Plus att det är kul!

3 gillningar

Visst är jag lite nykär, i mig själv alltså :wink:

Har varit noga med nu att jag inte skall träffa någon alls. Inte alls sugen på att träffa någon för tillfället, inte ens för att ha kortare förbindelse med. Just nu upptäcker jag mest mig själv. Måste erkänna att jag gillar det jag ser än så länge.

Med det sagt - Det handlar mycket om att förstå att det inte finns någon “speciell”. Alla är speciella och ospeciella på samma gång. Det finns miljarder med potentiella partners därute.

Varför haka upp sig på en enda?

2 gillningar

Nja, jag tror inte du tänker annorlunda. Snarare jag som framstår som svarta fåret här :wink:

Det finns en risk, precis som du säger. Därför är det viktigt att vara tydlig. Alla jag varit med har jag varit extremt tydlig med mina intentioner och var jag står. Inte att jag berättat min livshistoria (vem fan vill höra det på första daten?), men att just nu inte söker något seriöst utan mest umgås och ha det trevligt. Om det sedan kan leda till något får en se, men inget jag jagar. De allra flesta har respekterat och förstått det. Och då har du dessutom möjligheten att gå för något djupare om det uppstår.

Men att träffa någon som direkt proklamerar att “jag ska ha något seriöst, annars får det vara” tror jag skrämmer bort merparten. Hur kan en veta vad en vill ha innan en har träffats? Jag sätter inte etiketter på folk. Antingen blir det en fantastiskt kväll, ett misslyckande, kompisförhållande eller så blir det något långvarigt. Att tidigt sätta press genom att uttala sådana mål tror jag gör mer skada än nytta.

Go with the flow och känn efter under tiden brukar funka.

2 gillningar

Att umgås och ha trevligt är för mig inte synonymt med att få till ett ligg. Först träffas, umgås och lära känna varandra, sedan dela livserfarenheter och om det flyter, känns rätt och båda vill ha en fast, seriös relation, då dela sängen också. Annars finns risken att ,man står där med en relation och kanske föräldraansvar jag inte bett om och inte velat ha eller könssjukdomar. Så nej, punkt 3 så som den är formulerad skriver jag inte under på.

4 gillningar

Många kloka tankar och råd.
Att det inte bara finns en ”rätt” person för var och en har jag också reflekterat över senaste tiden.
Vi förändras och utvecklas, mer eller mindre, under livet. Nya erfarenheter ger oss nya insikter och skapar andra behov. Vi kanske uppskattar andra upplevelser, egenskaper osv än tidigare. Både när det gäller hur vi vill leva vårt liv och vad vi söker hos en ny kärlek. En person som inte kändes ”rätt” tidigare kan kännas rätt nu.

2 gillningar

Jag känner mig nöjd med mitt liv och mig själv nu 2 år senare och har gjort så i nästan ett år tror jag. Känner mig inte alls intresserad av att träffa någon och det funderar jag över en del. Varför vill jag inte det?
Kanske är jag rädd att fastna i något som egentligen inte känns bra, men jag är så ”duktig flicka” så att i stället för att släppa och gå så kämpar jag för att få det att funka. När någon är snäll eller inttrsserad så få jag dåligt samvete om jag inte kan besvara känslorna typ. Been there, done that and don’t want to do it tomorrow…
Den här texten har jag läst några gånger och behöver och vill ta den till mig innan jag kastar mig ut.

3 gillningar

@Linn73 Vännen, du kommer dit du med.

Visst är du relativt ny här?
För mig är det ja, året nu.
Tog nio månader innan jag kände att jag ens ville något med någon.

Nu händer det saker varje dag, känns det som.:-:blush:

Stressa inte, slappna av i känslan av ensamhet!
Det är inte bråttom till ny förälskelse.

För när den kommer blir det lite mer bråttom med allt igen! :heart:

Kram!

1 gillning

Så bra skrivet verkligen vad jag behövde i bedrövelsen idag !
Skall jag läsa många gånger !

1 gillning

Ja det värsta är sorgen och att det skaver inombords! Så bra skrivet! Så ska med försöka sitta ned i båten. Men måste hålla mig i än så länge. Klump i magen idag… imorgon kommer exet hämtar barnen för födelsedags fika hos ja före detta svärmor vartefter. Inte bara mannen man skiljs ifrån … :disappointed::disappointed::disappointed: