Ex som bråkar

Varför funkar vissa män så? För mitt ex handlar det bara om prestige, att bråka och främst tror jag, att slippa underhåll. Han har i helgen bråkat om att han vill att dottern bor varannan vecka. Jag hade ett långt och såå bra men känslosamt samtal med 11 åriga dottern och jag så att hon får bestämma hur hon vill bo. Eftersom hon har bott med mig på heltid förutom varannan helg då hon är hos sin pappa, vill hon fortsätta så. Jag messade pappan och meddelande och han svarade bara surt, Ok då vet jag. Jag, bryr man sig inte im sitt barn så kan man inte räkna med att barnet vill bo mer än nödvändigt.

Men du, hur tänker han när han separerar barnen?? Detta skulle du koppla in soc på i samarbetssamtal, kommer de aldrig acceptera för det är inte för barnets bästa. Relationen till syskonet är såå viktigt. Idiot till karl som är så självisk!!! Det är så tydligt att det bara är för att ha makt och såra dig.

Jättekramar till dig :heart::heart::heart:

1 gillning

Han vägrade samarbetsamtal el medling i rätten .
Välkomna en vårdnadsutredning, när utredningen började ville han ha samarbetsamtal. Då innebär det tydligen att jag ska dra tillbaka min stämning.

Nu är utredningen nerlagd , tingsrätten boka igen .

Hämtade vårt barn igår fr skolan , super förkyld, hes, hosta och hängig . Tydligen varit det sedan i fredags .
Känner verkligen ansvaret - med tanke på vad som händer i världen just nu. Får veta av barnet varit och tränat med pappa och dennes flickvän i helgen , trots att han är dålig , HUR tänker man då?
Läxan görs inte som den ska på pappas veckor och lov har han ingen koll på . Mmm ser verkligen lovande ut … ensam vårdnad … herregud!

Jag vet inte din story kan bara relatera till min egen , tror man har så dåligt samvete och måste projicera den på den andra. Mitt x lämnade mig för den han är ihopa med nu ( fast han nekar - men hon fanns i hans mobil) och han hade många fler . Vilket han också nekar .
Men så tror jag … när det gäller mitt x.
Skönt att ditt x accepterar när det gäller er flicka .

:heart::heart::heart:

Jag blir lite berörda det du skriver, mycket för att jag känner igen mig lite i det du får möta från ditt ex. Nu börjar min historia bli väldigt gammal, men just detta med att ständigt vara i beredskap, tvingas hantera obefogade angrepp och beskyllningar och att i det påverkas oerhört mycket känslomässigt i det som därför gick ut över livets kvalitet som höll i sig längst…

Jag vill tipsa dig om hur jag löste detta där jag därmed hade en chans att börja må bättre. Det innebar nödvändigtvis inte att mitt ex var särskilt nöjd, men det kunde han faktiskt ändå inte bli, så en lösning där jag höll ihop bättre var en enorm vinst, på kort och lång sikt.

Att ständigt vara i beredskap och inte veta när nya meddelanden kunde komma var vad som främst behövde lösas. Jag skapade en mailadress som endast var till för kommunikation med ex. (Där lät jag bli att välja en allt för provocerande mailadress :joy:) Jag hänvisade ALL kommunikation till den adressen och spärrade honom från samtliga mailadresser och från mitt mobilnummer. på det sättet kunde jag välja när jag ville och kände att jag kunde läsa meddelanden och besvara dem.

Mitt ex var som sagt vansinnig över detta. T ex tyckte han att jag inte kommunicerade och att jag inte var tillgänglig om något akut skulle hända. Men jag kommunicerade visst! Man har ingen skyldighet att vara tillgänglig 24/7. När inte respekt finns behöver man hitta ett sätt att äga sin egen verklighet och förhållande i livet. Och vad var det som var så himla akut? Tja, det kunde vara att han här och nu på sekunden ville få svar på exempelvis delad kostnad på ett inköp. Jag hade om och om igen påtalat att sådant får man planera bättre. Det kunde vara att han NU ville få svar på sådant han hade glömt om skola och annat. Det tyckte jag att han fick lösa genom att själv skaffa sig bättre koll. Det kunde vara att han var förbannad över något som behövde hävas ut. Det fick han lösa på ett annat sätt. Osv!

Verkligt akuta situationer, att ett barn har hamnat på sjukhus t ex, det går att lösa. Det finns anhöriga som kan hjälpa till. Eller vem som helst lånar väl ut sin telefon om saken verkligen är akut. Det tog ett tag innan mitt ex fattade att det bara var denna situation som jag räknade som akut. Allt annat fick han börja planera och kommunicera lite bättre samlat.

En effekt av denna åtgärd var att jag började kunna sortera och parera i alla personliga attacker. När jag var bättre samlad när jag bemötte så upptäckte jag att väldigt mycket behövde jag inte bemöta alls. Hans anklagelser om än det ena och än det andra fick passera. Jag svarade inte ens. Jag bemötte enbart sådant sån faktiskt var relevant i vårt gemensamma föräldraskap. Och gjorde det lugnt och sakligt. Han blev galen, men kapitulerade inför faktum, men det tog ett par år. Jag hade aldrig orkat att ha det som innan dessa två år.

Jag hade mycket stöd i detta av min nuvarande man. Jag svarade aldrig i affekt eller över huvud taget så sov jag alltid på saken innan jag skickade ett svar. Min nuvarande man hjälpte mig att börja kunna hålla isär vad som var vad. Kanske kunde det vara en hjälp om du har en vän eller släkting som kan hjälpa dig att sortera i dina känslor och respons? Det tar ett tag innan man hittar nya vägar i sig själv.

4 gillningar

Hej fina du!
Jag fick rådet av en klok kvinna på kvinnojouren att ha en billig telefon med kontantkort som barnen kunde prata med sin pappa i och en Mail bara för kontakt med honom. Fördelen här är att du inte överraskas och drar igång samma anfall av maktlöshet som när du själv väljer tid och plats att öppna mailen. Kroppen kommer sluta reagera men det tar tid❤️ Mina killar var 4&6 när vi separerade och är ni 19&17. Så skönt att vara fri från denna lilla obetydliga man nu! Min äldste don har inte haft nån kontakt alls och bott heltid hos mig sedan han var 13 år och min yngste han har nu på senare tid valt att begränsa umgänget rejält! Det r sjukt jobbigt det du utsätts för men ta tillbaka makten , ge aldrig svar på tal utan var bara saklig och ignorera honom dom ett barn som ligger och sparkar på golvet på ICA efter godis. Ger du honom inget självdör han😂 välj tid och plats när han får ta upp din tid! Poppar han upp välj bort! Prata då lite som möjligt om honom så ger du honom ingen kraft❤️ Det kommer att ta slut även om det r en stund kvar!
Kramar Annlis

1 gillning

Det är lätt att drabbas av ångest och stress när man utsätts för känslomässig manipulation.

För att öka graden allvar brukar jag utgå från att narcissister har betydligt mer investerat i att destabilisera motpartens tillvaro.

Man måste vara väl förberedd och ha tänkt igenom strategin utifrån sin egen situation och följa planen.

Att försöka förstå narcissisten, fundera på vad de menar, vill eller varför de gör vissa saker är redan det en svaghet som de kan utnyttja.

Allt som gör dig bekymrad och får dig att “bearbeta” det problem de skapat kan du utgå ifrån kan användas mot dig.

Narcissister lever i en existentiell kamp som driven av ett kärnkraftverk och framför sig har de oskyldiga välmenande personer. Allt som är sant för dig och vilka dygder du har identifierar de snabbt och de används enbart för att hitta vägar in till din sårbarhet.

När de får kontrollen och får dig att må illa, bli bekymrad och spendera tid på deras schackbräde mår de bra. Det är just det välmåendet som du blir utnyttjad att skapa.

De gillar att klämma dig på tummen med en tång så att du säger aj. Det ger en stunds lättnad och du bidrar till deras välbefinnande.

Men de ni skapar tillsammans i form av bra feeling är lika flyktigt som aceton. Hans njutning och ditt lidande är dyrköpta och korta stunder av välbefinnande och likt en heroinmissbrukare kommer han att komma tillbaka för mer - om du visar dig användbar.

Lösningen är att inte delta som konsumtionsvara i att skapa välbefinnande för blodiglar.

Manipulationen är professionell därför att den löser en mycket viktigt och livslångt problem hos narcissisten. De behöver hela tiden externalisera och operera i sin omgivning för att skapa den de är. Den de är existerar inte utan en omgivning att imponera på eller trycka ned.

För att göra det enkelt kan du utgå från att han arrangerar sig och ÄR i stora delar en manipulativ strategi eller en performance för att åstadkomma målet.

Lilla du som bekymrar dig för barnen eller om han har kontakt med dottern eller inte är en “sitting duck” som han prickar även med ögonbindel på.

Han hör hur du andas och kan trixa och prova en stund tills han pejlat in din frekvens. Han puttar lite på dig och ser i vilken riktning dina rötter är svagast.

Du kan börja med att intressera dig lite mer för hur det i nästan varje mening finns ett försök att få in en änterhake ombord på ditt fartyg.

Låter du en narcissist samverka med dig och ni har något värde tillsammans kan du utgå från att det kommer att användas. Även att komma till ett möte, eller snarare avboka och trixa har som enda syfte att destabilisera.

Det kan ju låta som att man är utsatt för djävulen själv eller en cyborg från en annan dimension som är skickad för att döda en, men det är bara vad personer med problematisk personlig utveckling tvingas göra när de saknar normalt utvecklad personlighet. Det de gör är på sätt och vis livsnödvändigt. För dem.

Men deras lösning på att fixa sin sjukdom eller handikapp skadar andra människor och förstör andra människors liv.

Om terapi någonsin hjälper bör de söka hjälp, men det viktigaste är att med alla medel hålla sig borta från deras värld.

Det du bidrar med är ungefär som Vodka är för en alkoholist. Du dövar smärtan men är i längden skadlig även för narcissisten.

Se det som ett bidrag att göra dig själv oanvändbar för alla typer av kontakt och manipulation. Ska du ha kontakt måste du försätta dig i ett roat eller intresserat och likgiltigt tillstånd där du kan betrakta hur narcissisten halkar omkring på det golv du precis såpat.

Att vara besvärlig, trögtänkt, ointresserad och korkad är ett bra skydd.

Tänk inga seriösa eller konstruktiva tankar i deras närvaro.

Dessutom är det ett perfekt tillfälle att öva på att vara onaturligt kylig. De som blivit upptagna på narcissistens tallrik brukar vara medgörliga och snälla, så det gäller att vara lite kritisk mot sin dumsnälla attityd där man förlåter oförrätter per automatik.

Dags att bli onaturligt självisk och framför allt fullständigt oanvändbar.

Det verkar finnas många övningstillfällen framöver där du kan finslipa den metod som fungerar bäst.

Du behöver inte ens ha dåligt samvete.

:innocent:

3 gillningar

Har också gjort detsamma, men han VÄGRAR skicka mail. Hur ska man då göra? Jag är i vårdnadstvist med mitt x . Mitt ombud förklarar att jag inte kan blockera hans nr - än . ( visar då inte samarbete )
Det är inte ofta jag får sms , men när jag får , är det respektlösa , vidriga. Inte kul att läsa .

Mitt ombud menar att man kan få kommunikationen som ett beslut att det bara får ske via Mail och enbart handla om föräldraskapet. Men än är vi inte där .
Tips ?

Skulle du inte kunna göra som @kristallhealing123 tipsar om här ovan, nämligen köpa en billig telefon med kontantkort? Ge honom det numret och spärra från ditt vanliga nummer… För att själv kunna välja när det passar dig att läsa meddelanden från honom. Och för att kunna lägga undan telefonen ett tag innan du svarar lite mer Igenomtänkt och sakligt. Vad tror du om det?

Jag har aldrig varit i vårdnadstvist (även om mitt ex hotade med det), så vad som krävs eller inte har jag dålig koll på. Men dubbelkolla med ombudet. Att ge sig själv förutsättningar att klara av att hålla sig lugn och saklig i sin ton måste ju också gynna din sak vid en tvist tänker jag.

1 gillning

Precis det där!

Otroligt mycket är vunnet av att man bara tar kontroll över hur man tillåter ett krånglande ex att kommunicera med en.
Bara markeringen att “jag-tar-inte-din-skit längre” är oerhört givande för någon som varit överkörd i ett förhållande en längre tid. Det ställer även till det i huvudet på ett ex som van att kunna styra o ställa o kontrollera, inte sällan blir de ganska kraftigt ställda o vet inte riktigt hur de ska agera…

Själv hänvisade jag all kommunikation till en mail som jag enbart har till detta, denna mail skickade inte notifieringar vid inkommande mail, jag sa att jag loggar in o kollar 1 gång varje dygn o svarar på ev ärenden när jag tänkt igenom det.
Är ett ärende mer akut så får hon ringa, jag lovar att alltid svara, men lovar samtidigt att direkt lägga på så fort samtalet börjar spåra ur på ett eller annat sätt. Är även öppen med att samtliga samtal spelas in.

2 gillningar

Tanken har slagit mig . Men tyvärr tror jag att han inte kommer tillåta barnet att använda den …

Vad menar du? Tänker du att du ska ge ert barn den telefonen?

Förlåt jag misstolkade ( att jag skulle ist köpa en tel till vårt barn )
Nej , det skulle jag faktiskt kunna göra .

1 gillning