Ett praktexempel på en patetisk man

Här har ni ett praktexempel på en patetisk man.

Det var under en semester som något bara brast i mig, en stor ångest över vart livet tagit vägen. Hur lite man egentligen erfarit, vilken ihopkrymplad tonårstid man haft, och egentligen inte byggt upp en egen stabil identitet.

Idag närmar jag mig 59, separerad sedan 5år, ostrukturerad tillvaro, inget eget socialt nätverk (har aldrig haft). Inga “riktiga” egna vänner. Ingen egen social gruppering runt mig och som stärker mig, som kan beskriva mig och finnas där när det behövs. Jag har ingen att prata med. Kort sagt, jag är egentligen en väldigt ensam man.

I min ungdom fick jag aldrig riktigt chansen att utforska kvinnor ordentligt och s a s “lärt mig spelet”, jag har egentligen aldrig lärt mig att riktigt förstå en kvinna. Inte ens fastän jag levt med en i över 20år.

Jag hade ett par förälskelser under yngre och äldre tonåren, som inte blev besvarade. Efteråt har jag förstått att det var mitt dåliga självförtroende, och avsaknad av en social “plattform” som gjorde att jag gick bet varje gång. Det slutade med att jag slöt mig, tänkte jag inte ville förlora igen. Så jag lade band på mig själv och ägnade mer tid i ungdomen att fantisera om olika kvinnor, runka till bilder av dem i porrtidningar o dyl. Istället för att kämpa på. :slight_smile:

Det viktigaste för en kvinna är vad mannen är för något, hans status (socialt, ekonomiskt etc.) hur han är, hur han pratar, vilken uppmärksamhet han visar henne. Och att han upptar hennes tankar, “hennes värld”. För att uttala sig lite “rått”, en kvinna kan lika gärna hoppa på en, skaffa barn och ett liv med en man som ser ut som “köttfärslimpa”, bara dessa kriterier blivit uppfyllda. Är det något som en kvinna föraktar så är det dålig självkänsla och obeslutsamhet.

Jag har perioder då jag ägnar mig åt något som inom psykologin skulle kunna kallas för “projicering”, ett OCD liknande beteende där jag antingen tränat som en fullkomlig idiot, snöat in mig på diverse tekniska nördprojekt. Köpt en massa saker som för en kort tid fångat mitt intresse, för att sedan bara överges eller bli liggande. Allt för att flytta bort och fly från ångesten och livssituationen istället för att attackera den.

Så vaknar man upp och är 50+, och inser att många viktiga perioder i ens liv är passé. Man har gått igenom större delen av livet som en konserverad idiot. Hela tiden livrädd för att misslyckas. Rädd att bli lämnad, rädd att såra någon. Enorm ilska inombords emellanåt att hantera.

När vi är på den här semestern har vi varit tillsammans i ca 22år, har en dotter på 21. Min sambo är den som hade mer livserfarenhet än mig. Det var i mångt å mycket hon som valde mig, inte tvärtom. Alla sk. vänner har alltid varit hennes släkt och vänner. Hon har liksom de flesta kvinnor ett rikt socialt nätverk. Både i jobbet och privat. De senaste åren gick vårt förhållande på en slags “tomgång”. En slags zombie liknande tillvaro, med jobb, rutiner m.m, TRÅKIGT! TRÅKIGT! DÖTT! Jag tyckte inte längre min sambo var attraktiv, inte heller intressant. Nyfikenheten har försvunnit helt. Vi
slutade ha sex med varandra.

På hotellet tar en lite yngre kvinna in efter någon dag. Något gör att våra blickar möts. Vi pratas vid i korridoren, jag hjälper henne med bilen. Jag skickar en länk med info till henne så hon kan fixa det bättre senare. På frukosten och middagen sitter hon helt ensam, och bläddrar lite nervöst i en bok. Men hennes blick söker min. Även fastän jag då sitter med min sambo där. Någon vecka senare då vi är hemma igen, så skickar jag henne ett mejl igen, och frågar om hon ville träffa mig. Jag fick till svar att jag inte skulle kontakta henne bara så där ur tomma intet. Kontaktar jag henne igen, så skulle hon göra ett polisärende av saken.

Efter detta började jag dejta kvinnor på flertalet dejtingsidor. Satt ibland uppe sent på natten och chattade då min sambo sov. Hon hade inte en aning vad som pågick.

Blev riktigt förälskad i en kvinna som jag också träffade flera gånger. Allt kulminerade med att jag inte kunde bära hemligheten längre och gjorde slut. Vi sålde huset och skiljdes. Men sedan ville inte längre den nya kvinnan ha mig. Senare fick jag veta att hon egentligen haft en sambo och dom hade skiljt sig, men att hon nu ville ha tillbaka honom. Hon hade velat ha honom tillbaka hela tiden.

Efter ett tag får jag och min ex sambo kontakt igen. Sedan är vi liksom tillsammans med varandra bara för trygghetens skull. Vi har egna separata boenden. Vi har aldrig sex. Jag ser att hon ibland vill ha sex, men inte jag. Jag hjälper henne med praktiska saker. Kan prata om ytliga saker, om barn och barnbarn. Planera saker med barnbarn etc. För mig känns det mer som att jag har henne enbart för tryggheten, min enda vän (helt sjukt). Jag har försökt bryta mig loss helt, och sårat henne djupt flera gånger. Det sjuka är att då jag fått spy ut mig dylika saker om mig, oss och henne, så mår jag bra för en tid. Men hon kommer alltid tillbaka. Och jag får dåligt samvete och vill skydda henne (jag vet, sjukt är det). Det är som att vi lever i ett evigt vakum, ett evigt limbo.

Under resans gång har jag haft ett förhållande med en annan kvinna som jag blev förälskad i. Men här dog relationen pga av avståndet, och att jag s a s “inte tog steget”. Efteråt har jag försökt hålla kontakt med den kvinnan, gratulera på födelsedag, midsommar, erbjuda min hjälp. Fastän hon klippt helt och aldrig hör av sig. Som en liten djävla lus har jag krypit. Helt galet och fullständigt patetiskt. Enormt nedbrytande.

På detta sätt har jag sabbat försök till ytterligare två relationer. I alla fall har kvinnorna varit så pass erfarna/nätverkande att de droppat ut direkt.

Relationen kvinna-man, make/maka eller nu för slags relationer det finns nu för tiden är egentligen väldigt skört. Bygger egentligen på väldigt kalla syniska mekanismer. Allt är egentligen som ett stort djävla bedrägeri. Banden till ens barn är något helt annat.

Min bakgrund och uppväxt:

Extremt dominerande far. Älskar kontroll och psykisk misshandel. Mamma ett typexempel på en totalt “vingklippt” kvinna. Kuvad och psykiskt misshandlad i 50år (ej fysisk misshandel). Farsans metod för att skaffa sig kontroll är att skapa svaga personer runt omkring sig, personer beroende av han tjänster och straff.

Mitt råd till dig som förälder:

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att hjälpa ditt barn under hela dess uppväxt och de formande tonåren att bygga upp en stark identitet och självkänsla. Ge ditt barn kärlek och positiv återkoppling när det gjort något bra. Stötta ditt barn och pusha och stötta dit barn om du ser att det behövs i utsatta situationer.

3 gillningar

Det var sannerligen en sorglig historia.

Vad har du själv för planer/tankar på hur du skulle kunna gå tillväga för att försöka förbättra ditt eget kommande liv?

Det som varit, har varit… ingen mening för dig att fortsätta dväljas i det som passerat.

2 gillningar

Att jag vill komma loss, jag vill bli fri. Men känner mig svag. Upptagen med andra bekymmer nu.
Ibland känns det som om jag inte har ett eget liv.

Alla i min ålder säger hur viktigt det är med en stabil och fungerande relation. Någon som kan finnas där och ta hand om dem när man blir äldre. D v s då det tycks mer bara vara viktigt att man har varandra. Inte mer. :see_no_evil:

Här står jag 58 och ska ordna ihop något skit när allt ligger i spillror.:see_no_evil:

Jag har inget nätverk av männskor runt mig, som kan stötta mig. Jag har inte ens någon kompis jag kan gå ut med för att öka mina odds att träffa någon. Bara dyka upp ensam på uteställena. Akward!

Bara en ensam krake, med dåligt självförtroende som ingen vet så mycket om. Vid närmare eftertanke så kan jag inte ens beskriva mig själv riktigt ordentligt.

Har egentligen inte kvar någonting. Inget hus, inget gemensamt, inge fritidshus, ingen lust, ingen glöd. Bara ett enda stort limbolås man sitter i. Ett olidligt gränsland.

Egentligen känns det också bara förbannat akward att hälsa på styvsonens perfekta föräldrar i deras hus. Man känner sig som en underlägsen spillra. Likaså min bror. Man blir liksom påmind om allt.

Huh. Det är så många saker som är riktiga varningsflaggor i det du skriver både om dig själv och andra. Något så djupt förorättat och kränkt.

Har du pratat med någon professionell? Kanske vore värt att pröva?

3 gillningar

Kan väl knappast sägas bättre :+1:

Mao. ta omgående hand om ditt livs viktigaste relation, dvs. den till dig själv.… för allt du skriver utsöndrar så påtaglig bitterhet och toxicitet.

För din egen skull, sök hjälp asap så att du först och främst ger dig själv en chans att kunna börja trivas i ditt eget sällskap tsm med dig själv, så kanske andra kan få lust att haka på :muscle: :v:

4 gillningar

Jag tror du behöver börja titta efter något som faktiskt fungerar i ditt liv, något som du kan använda som grund för att komma vidare.

Du kan ju inte stanna i det läge där du befinner dig just nu. Du måste kliva upp och börja agera för en förändring.

Har du jobb? Är du skapligt frisk? Det är viktiga faktorer som kan underlätta massor. Det ger dig enkla möjligheter att t ex utöka ditt sociala liv via jobbet (dra ihop en AW?) och det betyder också att du problemfritt kan gå med i en förening, hoppa på en kurs eller börja utforska någon ny hobby som du är nyfiken på.

Brasklapp: Det verkar inte osannolikt att du har en depression och då är du ju inte frisk i dagsläget. Jag tycker du ska kolla det till att börja med. Gå via din hälsocentral.

Jag är ingen psykolog eller terapeut, men i övrigt säger något mig att du lägger lite för stor vikt vid din ungdomstid. Du låter den definiera dig för mycket och du ser den som ett skäl till att du är missnöjd med ditt nuvarande liv.

Jag kan relatera till det eftersom jag som ung var en nördig plugghäst som inte fattade någonting av tonårens drama. Det var som att jag hamnade i bakvattnet vad gällde killar och kärlek redan från början.

Och visst var det en bidragande orsak till att mina vuxenrelationer har präglats en hel del av känslan att jag får nöja mig med det som bjuds, ungefär. Jag har varit dålig på att ställa krav och förvänta mig stöd av mina män. Jag har inte tyckt att jag har varit i position att räkna med sånt som är självklart för andra.

Men man kan inte ha det som ursäkt för hur man formar resten av sitt liv. Man måste hitta sätt att lägga sånt bakom sig istället för att åberopa det som en giltig förklaring.

Din osympatiske far spelar naturligtvis också stor roll för hur du mår idag och för din syn på kvinnor. Kanske t o m större än det där med hur du upplevde ungdomen. Kort sagt så har du en hel del elände från förr som du släpar runt på och som du måste börja ifrågasätta om du verkligen vill ta med dig in i framtiden.

Jag tycker att du ska börja med att prata med någon utomstående, ett proffs. Kanske starta via kyrkan? De erbjuder samtalsstöd vare sig man är medlem eller inte. Och de är utbildade för att stötta och vägleda människor som är i kris, som känner hopplöshet, som inte har en aning om hur de ska gå vidare med sina liv. De kan även slussa dig vidare om de misstänker att du i första hand behöver medicinsk behandling.

Ring till en församling redan imorgon och säg att du behöver prata enskilt med en präst eller en diakon. Det är en låg tröskel bara för att bryta den negativa spiralen där du har dömt ut dig själv som patetisk.

På längre sikt gissar jag att du skulle vara hjälpt av mer långvarig terapi men det kan du ta tag i senare. Börja med att ta små steg.
Ett: Kontakta din hälsocentral för att utesluta depression.
Två: Kontakta kyrkan för att få ett kravlöst samtal med någon som kan lyssna och ställa rätt frågor.

2 gillningar

Jag har nyss börjat i terapi igen online. Jag har tidigare gått hos psykolog, men det var för dyrt och riktigt djävla meningslöst. Jag är välutbildad och har ett bra jobb.

Utmärkt! Där har du mycket att hämta av rena farten.

Varför har du börjat i terapi igen om du tidigare upplevde det som meningslöst? Då har du ändå någon form att tro på att det ändå kan fungera?

Kanske hade du otur med den första psykologen? Man måste ju klicka med den man pratar med. Och sedan handlar det kanske om inriktningen på terapin. Själv är jag väl inte så såld på KBT. Jo, det är bra om man mest behöver bryta sina mönster eller bli av med en viss ångestproblematik.

Men om man behöver förändra hela sin livssyn och självbild, vilket du verkar behöva, då tycker jag personligen att psykodynamisk terapi är bättre.

1 gillning

Din inledning var fan i mig ärlig och det är bra. Det är början på en förändring. Förändringar görs dock inte på papper eller i tankar utan i handling. Nja du skall nog tagga ner kvinnor ett tag tror jag…blir inget bra just nu. Kom på vad det är du gillar att göra och våga möta dig själv i ensamhet och rädslor. Tankarna och känslorna är inte sanningen utan bygger oftast på skam. Läs en bok om skam tex skamburen så tror jag du kan känna igen mycket och där finns även handlingsplan.
Du är medveten, ärlig och det finns då hopp!

Blev du eggad? :rofl::see_no_evil:

Någon djävla skam är det inte fråga om. Betackar mig från sånt skit. Det är nåt kyrkligt skitpåhitt. Det handlar snarare om fysisk handling, handling i verkligheten. Värden är tuff, och tuff måste man bli med den. Även om det innebär att man hoppar ner i en avgrund, utan hängslen och livrem.

Människan har byggt alldeles för mycket teorier om vad som är rätt o fel för människor.

Hahaha vet inte om jag håller med dig. Känner igen mycket i det du skriver och grundproblem ligger troligtvis där du inte tror. Fäkta mot väderkvarnar är ganska meningslöst och att göra om samma sak och förvänta sig nytt reultat är… gör tvärtom, förstå att du är ganska maktlös och ta hjälp.

2 gillningar

Så vad är grundproblemet då? Har du någon teori?

Får fler gissa? Jag har en☺️

Gissa på!

Mitt råd är kort och gott att börja fokusera på dig själv och den du vill vara.

Sluta fokusera på kvinnor och vad kvinnor vill ha, för det är dömt att misslyckas. Dels för att kvinnor är olika. Dels för att du verkar förlita dig på stereotyper. Dels för att det verkar göra dig bitter både på kvinnor och livet. Och dels för att det tar bort fokus från dig själv.

Tänk istället igenom vad det är för typ av människa du vill vara. Hur vill du vara som person? Vad står du för? Vad har du för värderingar? Vad har du för mål? (För nej, det liv är inte slut vid 59.)

Jag håller nämligen med en tidigare talare, dvs jag får också en del varningssignaler av din text. Anledningen till att du upplevt en del svårigheter med kvinnor beror kanske inte på att de förbiser dig för någon med högre status utan kanske för att de också får negativa vibbar av ren självbevarelsedrift

Det är inget som är skrivet i sten. Du kan fortfarande få ett bra liv. Men du får börja med dig själv för att nå dit.

3 gillningar

Oj. Ja men du. Du har bara ett liv. Du kan inte ändra val du tidigare gjort eller inte gjort. Du kan inte förändra det förflutna.
Men du har ansvar för ditt eget liv.
Du har såklart möjlighet att må bättre.
Men det kräver jobb. Det kräver öppenhet inför förändring och vilja att se ditt eget ansvar i din framtid.
Den relation som är allra viktigast är den du har med dig själv.
Kan du säga att du accepterar dig själv?
Förlåter dig själv?
Älskar dig själv?
Hur ska du kunna möta och älska någon annan på ett djupare plan om du inte äger acceptans och självkärlek?
Jag skulle verkligen vilja rekommendera terapi. Du har ett inre barn som du behöver vårda och lära dig trösta och ta hand om.
Du behöver förstå skillnaden på när du agerar utifrån ett vuxet perspektiv och när det är ditt inre barn som manifesterar sig i ditt agerande.
Det finns ingen yttre faktor, människa som kan läka det som är sorger i ditt liv.
Det är bara DU som kan det.
Du kan få hjälp av bra terapeut, vägledning och insikter som kan hjälpa dig dit.
Men ingen annan än du kan göra jobbet.
Bara du.

Ok först, ta detta för vad det är. En gissning enbart baserad på hur du beskriver dig själv, andra och vad du har valt att lyfta som delar av din historia.

Jag tror ditt problem började (som för flertalet) när du var liten. Med en aggressiv dominant pappa som du antagligen både såg upp till och var rädd för. Och din mor som säkert behövde vara rätt undfallande för att överleva tillsammans med din far. Du värnade om henne samtidigt som du föraktade hennes sätt, att hon inte stod upp för sig själv. Skyddade dig mer.
Det är konfliktfyllt att växa upp så, motstridiga känslor som antagligen satt spår i hur du ser på världen och människorna du möter.
Det blir också en ond spiral, där din generella uppfattning om kvinnor blivit allt mer komplicerad. Din syn på kvinnor har blivit det du föraktat hos din mamma dvs en grupp undfallande, svekfulla varelser som hellre väljer dåliga och fula män om det finns materiell framgång. Du letar omedvetet bevis på det och hjärnan funkar som en helt fantastisk filterbubbla. Man ser mer av det man vill se. Motsatsen blir allt svårare att upptäcka.

Att du beskriver dig själv som ”patetisk” är antagligen för att du inte kunnat leva upp till det du både avskytt men också imponerats av hos din pappa. Att vara hård och tuff (en ”riktig” man) samt ha kontroll över livet och kvinnorna i det. Det har gjort att du känner dig misslyckad, trots att du är en frisk man med ett bra jobb. Det är mer än vad många har.
Det vet du ju egentligen.

Jag tror nämligen inte att du på riktigt tycker att du är särskilt patetisk. Jag tror du tycker att du är helt ok, men det är världen och alla andra som det är fel på.

Så grundproblemet
Du behöver se den där offerkoftan du värmer dig med och ta den av dig. Den kommer kväva dig tillslut. Du kommer lida mest av den, livet kommer gå vidare oavsett.

Så, det som hänt går inte att göra något åt. Hur du förhåller dig till det nu och hur du agerar framöver, kan däremot.

Har du inga vänner? Har du reflekterat över varför det är så? Vad hos dig och dina beteenden har gjort att det blivit så?
Om du får tillfredsställelse av att såra kvinnor djupt (f.ö s l u t a genast), vad kommer det ifrån? Vad kan Du göra för att ändra på den inställningen? För den kommer ju garanterat göra dig till patetisk om inte annat.

Executive summary:
Av med offerkoftan. Den sticks.

6 gillningar

Det här är värt att lyfta fram. Skam är inget som religionen har uppfunnit, utan det är ju en psykologisk mekanism som ska få oss att vilja göra rätt mot omgivningen.

Skam hänger tätt ihop med känslan av att inte vara tillräcklig, att ha misslyckats, att inte kunna leva upp till krav som man själv eller omgivningen har formulerat.

Och TS tycks ha mycket av den varan.

2 gillningar