Ett brev till exet

Ni som har blivit lämnade av en otrogen man/kvinna,pratade ni ut? Skrev ni ett avsluts brev till varandra?
Vad skrev ni eller sa och fick ni svar? Kändes det lite bättre/lättare efteråt?

Välkommen hit där ingen egentligen vill vara.
Jag tycker det är tråkigt du inte fått något svar.
I mitt fall var det jag som var otrogen och lämnade men när jag lämnade hade otroheten varit slut ett antal år. Jag och mitt x relation var dysfunktionell från dag 1 och vi testade med familherådgivning men det gick inte.

Jag hoppas någon svarar som kan ge dig det du frågar efter. Jag vet det finns några här som inte fått något riktigt avslut och lever med obesvarade frågor de gärna vill ha svar på.

1 gillning

Mitt ex hade skrivit ett brev som jag aldrig hann få. Hon läste upp det för mig efter. Men hon nämnde inte otroheten som jag fick reda på en vecka efter när jag själv frågade.
Vi har sedan dess pratat, eller ja jag har mest ventilerat. Hon har varit öppen för ventilation eftersom hon förstår att jag mår dåligt. Jag har sedan fått ventilera några ggr för att få ur mig allt jag behöver.
Nu känner jag mig ganska färdig med allt jag vill få sagt. Vi hann även gå 3 ggr hos familjerådgivaren innan hon bestämde sig för att inte följa med mer.

Vi bor fortfarande tillsammans så det är svårt att undvika varandra. Men båda är måna om att vara sams för barnens skull, trots otrohet osv. Hon har även sagt att jag får ventilera när som.

Det ser nog olika ut från fall till fall. Men jag tror inte man kan kräva eller förvänta sig någonting från den andra parten. Ibland känns det bara skönt för en själv att få något sagt.

2 gillningar

Hej @Majken

Jag blev bedragen. Skrev ett brev till henne. Fick varken svar eller någon reaktion.

Ångrar att jag gjorde det, gav mig ångest efteråt. Nu har jag släppt det men för mig gav det bara negativa känslor.

4 gillningar

Jag gjorde några försök att prata ut. Bokade in oss både hos familjerådgivare och familjerätten.
Det som var bra med samtalen, var att jag till slut accepterade att han verkligen inte brydde sig om vare sig mig eller våra barn.
Det som var dåligt var att jag inte fick några svar alls, utan bara anklagelser. Enligt honom hade han inte gjort något fel, utan det var jag och barnen som gjort en massa fel.

Jag skulle nog säga att de där samtalen var förkrossande på kort sikt, men på lång sikt var de nyttiga för mig. Förr eller senare var jag ändå tvungen att inse vilken sorts människa jag varit gift med.

4 gillningar

Det här! …tror jag är viktigt… är det svar man vill ha? Och är det de svaren man vill ha…? Eller vill man få säga sitt? Vill man få ”kräka ut sig?” Vill man anklaga…? Vill man förebrå…?

Jag blev inte lämnad av en otrogen partner… har faktiskt inte ens landat i vem som lämnade vem om jag ska vara helt ärlig…

Men jag har inga önskemål av något avskedssamtal eller brevskrivande utifrån uppbrottet… ser verkligen ingen nytta… iaf inte just nu…

:thinking:

4 gillningar

Jag tror inte ett brev egentligen ger något om man är lämnad. Iallafall inte tätt inpå uppbrottet.
Vad är meningen med brevet? Vad är syftet?

Antar att det är för en själv. Att vilja få ut sin ståndpunkt? Att få svar? Eller för att anklaga? Skylla ifrån sig? Försvara sig? Osv

Den som lämnar har troligen tänkt på att lämna under månader (kanske år). Har velat fram och tillbaka och slutligen tagit modet till sig att verbalt säga att denna vill lämna. Personen har påbörjat processen långt tidigare. Sen när beslutet väl är ute i luften kommer lämnaren stå på sig. Oavsett vad så kommer lämnaren, minst till en början, konstant rättfärdiga sitt beslut (överlevnadsinstinkt).

Den som blir lämnad får först en chock. Senare kanske inser saker som ligger bakom.

Tillbaka till brevet då.
Ställs frågor kommer svaren antingen vara tuffa att höra eller så binds de in i en överlevnadsinstinkt från lämnaren. Så svaren kommer troligen inte att ge ngt.

Innehåller brevet försvar/rättfärdigan av beteenden eller ”bortförklaringar” på olika faktorer från den lämnade kommer det enbart att bevisa för lämnaren att lämnaren valt rätt. Iallafall initialt.

Innehåller brevet delar där den lämnade bönar och ber att behålla förhållandet så likande som ovan. Kan bekräfta för lämnaren att denna gjort rätt. Kan även vara så att svaren som kommer inte är helt sanningsenliga om lämnaren vill skona den lämnade från mer smärta.

Osv.

Tror att det enda som brevet kan göra är att lindra lite smärtan hos den lämnade, men kommer sannolikt inte att påverka situationen och den lämnade, om ett svar kommer, bör förstå att svaret troligen är mkt anpassat och förmodligen bekräftar för den som lämnar att denna valt rätt (tyvärr)

5 gillningar

Meningslöst att skicka det. Skriv gärna men tryck för allt i världen inte på skickaknappen. Personen som hittat någon annan är definitivt inte mottaglig för något sådant. Tror det oftast leder till ångest lämgre fram från den som skickat.

5 gillningar

Tack till alla som svarat,jag ska läsa igenom allt och försöka förstå,jag är så långt ner i den mörka kolgruvan av ensamhet,såg inte separation komma och otroheten var pricken över i:et.

4 gillningar

Förstår. Jag pendlar själv mellan mörker och ljus och limbo och är den ”lämnade” även om vi typ ”officiellt” har en ”paus” eller ”space” då inga papper är inskickade. Har två barn.

Men ang brev så är det lite jag som skrev ovan. Du kommer inte att få ut något av ett brev. Kanske får du lätta dina tankar och ditt hjärta temporärt, men sen kommer du fundera kring och på eventuella svar eller svar du inte får.

En fråga du får ställa dig är om du verkligen vill avsluta relationen eller inte. Skälen till att din partner vill lämna. Tänker då djupa bakomliggande skäl. Vad ditt ansvar ligger i att relationen spruckit. Sedan reflektera över din del. Vad du bidrog med och hur du kan ta lärdom av det för att hitta styrka men även för att eventuellt bli bättre på de sakerna - oavsett nytt/kommande ev förhållande eller inte.
I allt ovan kommer tyvärr inte ett brev att hjälpa.
Brevet kommer enbart att få dig att må lite bättre på kort sikt. Att du gjort något. Att du fått skriva av dig. Men på längre sikt kan ett brev bara att få dig må sämre.
En jobbig sak - som är svår - att du istället säger till ditt ex/partner de sakerna du vill skriva ned. I ett fysiskt möte. Då kan de ge mer.

2 gillningar

Ja det är jobbigt utan några svar.

Ja det är jobbigt utan några svar,jag blev så chockad då det hände dessutom var vi tvungen att bo med varandra i flera månader innan han flyttade,han åkte till hon regelbundet jag bad han stanna hos henne men icke,dom skulle gå försiktig fram!!! Jag bor kvar i “våran” lägenhet tills den är såld,vill härifrån.

Jag var sjuk förra året och han började känna sig ensam(i februari släppte han bomben)och hade då varit otrogen,när deras relation började vet jag inte,vill inte veta längre heller.

Tack för att du delade med dig.

3 gillningar

Tack för att du delar med dig,att få ventilera av sig hade varit vad jag velat men han ville inte lyssna och nu vill han inte ses och prata ut,utan all kommunikation sker via mail.

Jag funderar om brevet kommer få mig att må bättre om jag skriver av mig lite. Men jag vet inte kanske slutar med met ångest.

1 gillning

Rekomenderar tråden “sms vi inte ska skicka”

3 gillningar

Verkligen tråkigt att han inte ens vill prata. Kanske kan han öppna upp senare beroende på hur erat avslut varit annars?
Eller så är han en som flyr allt jobbigt. Verkar finnas många såna :disappointed:

Kanske kan det fungera om du bara skriver ner saker i en journal/dagbok. Det har underlättat för mig för att slippa gå och snurra på tankar hela dagarna.

2 gillningar

Tack ska kolla in den tråden.

Jag vill nog bara säga mitt,jag kommer aldrig fp några svar,jag har försökt att få honom att öppna upp men han flyr in i den nya relationen allt han sagt är att han började känna sig ensam och inte fick uppmärksamhet från mig vilket beroende på att jag var sjuk,jag gjorde det jag kunde men det räckte tydligen inte. Otroheten svider och jag vet inte hur länge den pågått vilket också svider. Usch vad less jag är idag,allt känns jobbigt.

1 gillning

Han lämnade pga av brist på uppmärksamhet och att han kände sig ensam pga att jag har mått dålig/varit sjuk och då sökte han tröst hos den han nu inleder en relation med.

Jag är för trött att skriva mer och förvirrad,men tack för svar.

1 gillning

Jag hoppas vi kan hålla kontakten i framtiden skrev du och mitt svar blev:
Hur då? Du förstår ju inte vad dina lögner och otrohet har gjort med mig, du kan ju inte ens be om ursäkt.

1 gillning

Mitt ex sa idag att han ville berätta varför han gjort som han gjort för att hjälpa med g gå vidare. Men jag insåg då att inget han kommer säga hjälper. Det handlar om att döva hans smärta. I veckan gjorde jag misstaget att vara med honom fysiskt för första gången efter uppbrottet. Jag frågade om han hade dåligt samvete inför hans nya tjej (som han var otrogen mot mig med) men svaret var nej.

Hans handlingar är de enda som betyder något och inget brev i världen kan göra att jag släpper vad han gjort.

Otrohet krossar och förstör mer än du tror. Du är mitt i det nu. Men när en stycks tid gått så kommer du nog inse att inget den andra säger betyder något.

1 gillning