En liten twist

Det gemensamma beslut om skilsmässa som togs mellan oss för en vecka sedan, beslut om något som min man uppgav att han tänkt på under ett par år, det gemensamma beslutet som vi var så rörande överens om är kanske inte längre ett gemensamt beslut?

Tanken på skilsmässa har jag under några år haft med som en alternativ plan och jag har nog genomgått en rätt lång mental process kring detta omedvetet. Det svåraste och tuffaste är när man kommer till den punkten att man uttömt alla andra planer och denna reservplan som vaskat runt är den enda planen som är kvar. Tidpunkten och läget kom av sig själv när min man lyfte för typ 5:e gången att han hade funderat och att han inte kunde se något annat än skilsmässa som alternativ. Jag höll med honom och bägge uttryckte att vi hade provat allt men vi hittar inte rätt och når inte dit vi vill. Han pratade t o m rätt direkt om att leta en egen etta för att slippa må så dåligt längre och han kan inte leva i det (enl honom är det vår tonårsdotter som har ett ordentligt utmanade beteende som är orsaken till att han mår dåligt och tycker det är jobbigt).
I korta drag så ser han henne som orsaken till att vi haft det så tufft senaste 3 åren och enl mig är orsaken att vi inte tillsammans som föräldrar och vuxna hittat rätt för att kunna förhålla oss och hantera situationen på ett gemensamt plan.

Även om jag känner mig trygg och övertygad med beslutet om skilsmässa så är det fortfarande ett tufft och jättesvårt beslut att ta och det är totalkaos i hjärnan, svårt att sova, ingen aptit. Man går i ett vaccum och det blir ju en jöttekonstig och knepig situation att fortsätta med vardagen och sova i samma säng efter beslut att man ska skilja slg. Men någonstans har man hittat någon typ av lugn i att vi inte är osams och tycker illa om varandra som personer samt att vi tillsammans landat i beslutet.

Jag har sett att mln man mår jättedåligt denna vecka. Han sover dåligt, har svårt att äta, är mentalt utcheckad och tom. Jag ser att han har det jättekämpigt. Detta gör att jag just nu tar ansvar för mat, inhandling, planering för barnen (bägge barnen har NPF). Jag vet att han har ett lika stort ansvar men just nu fixar han inte det och det känns som att jag klarar av att hantera situationen just nu på ett annat sätt än honom så har valt att inte göra en sak av det. Skilsmässoansökan är inskickad och tid för rådgivningssamtal är bokat med jurist om någon vecka. Det gjorde vi tillsammans.

Ikväll stöllde han frågan till mig om vi verkligen har tagit rätt beslut? Denna fråga har tyngt honom hela veckan och han kan inte hitta sina argument för att motivera för sig själv att detta är rätt. Han tog upp att vi nästan aldrig bråkar och problemet är ju egentligen inte mellan oss som par, enl honom har vi ju det jättebra. Han tycker inte att vi som par fått möjligheten att investera i oss då situationen varit så tuff länge så det har fullkomligt dränerat oss på energi till att vara ett par. Han menade att det kanske finns mer vi kan prova och testa. Han ser inte vad som skulle förändras till det bättre av en skilsmässa utan han kommer ju må lika dåligt bara att vi bor på olika ställen. Han sa att han pratat med en kollega idag som ställt frågor om vår relation och vad som inte fungerade eftersom vi tagit beslut om att skilja oss och han kunde inte komma på några problem som egentligen handlade om oss som par.
Jag märkte att jag inte var beredd på denna twisten och att den skulle komma så snabbt. Att man kan börja tveka är väl rätt naturligt i en skilsmässoprocess tänker jag.
Jag svarade så gott jag kunde kring hur jag tänkte kring mitt beslut men mårkte snabbt att han tystnade och försvann. Det finns inget facit eller några garntier utan beslut fattar man uifrån det man vet nu och samtidigt med slutmålet att det ska bli bättre. Känns bara konstig vändning och att jag nu står ensam med beslutet som vi var helt överens om och han uttryckte i samband med beslutet att det var så skönt att vi var överens. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här mer än att jag vet att just nu är jag inte rätt person för honom att söka tröst, stöd och råd av.

Tack för att ni tog er tid att läsa en lång text som jag i nuläget p g a allt kaos i huvudet inte klarar av att sammanfatta på ett bra sätt :slight_smile:

2 gillningar

Oavsett anledningen till att han tvekar så finns det en strimma av hopp och vilja! Mitt bästa tips till er ifall ni ska testa särbo-livet är följande:

  • gör tydliga ramar kring er relation, är ni tillsammans dvs man dejtar inte, har inga ons eller är det en öppen dörr? Får man ha Tinder el liknande? Dvs viktigt att prata om det ÄVEN om det skulle kännas att det inte berör er, för man vet aldrig.
  • skapa en tidslinje, hur länge ska ni testa? När ska ni stämma av? Vad ska ha ändrats då?
  • framförallt, hur kan ni skapa det bästa av läget? Jag menar om han är utmattad av NPF-barnlivet men vill ha kvar er, gör saker som är roliga! Gå ut på middagar, dejter. Umgås bara ni två. Testa saker ni aldrig testat, finns massor av både spännande och äventyrliga upplevelser. Det här är inga pengar alls i det stora hela och det är MÅNGA som i efterhand ångrar att man låtit vardagsstrukturen styra isf ha roligt emellanåt. Ni har chansen! Använd den :heart: :champagne:

Oj! Eeh, vet inte riktigt vad jag sak säga. Skulle kunna vara lätt för mig att säga att jag känner igen mig. Men det vore för enkelt. För jag har inte gått vare sig i dina skor eller i din makes skor, ej heller i er dotters skor…

Men det finns helt klart inslag i din historia @Keep_up som sticker till i mitt hjärta… utifrån min egna historia… :cry:

Nu framgår inte ålder på era barn. Men har ni barn under 16år så blir det ju per automatik en ”betänketid” om 6 mån, och ansökan är ju inskickad. Använd betänketiden väl!!

Nu är jag en envis jäkel, med ett stort tålamod. Därför slår (även) jag ett slag för att ni kanske ändock skall försöka, eller ge det ett försök. Både utifrån er par-relation, och en pappa-dotter relation.

Men jag tror också att ni kommer att behöva hjälp! Både som par, i er par-relation, och i era föräldraroller vis a vis er dotter. Kanske behöver även er dotter hjälp…

I slutet av maj 2021 så ”tappade jag konceptet”, rullgardinen åkte ner, fullständigt, jag brast i mitt föräldraansvar, som pappa, som man – och jag skadade ett förtroende, en tillit, en relation gentemot min dotter. Därefter följde en rent ut sagt ”helvetisk resa” där jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Det rev upp sår i min och min numera ex relation. Vi sökte hjälp, jag tog hjälp, vi blev ”utredda”, blev beviljade insatser riktade mot vår dotter, mot mig och mitt ex som föräldrar. Under hela denna tid så gick jag i egna, enskilda samtal. Jag gick en kurs på ett ”familjeresurscentra” i vår kommun. Samma ställe där jag och mitt ex gick i gemensamma samtal (utifrån föräldraroll – men det var oundvikligt att vissa samtal även kom att handla om vår, vuxenrelation), samtidigt så gick vår dotter i en knapp handfull enskilda samtal.

I aug/sept 2021 så flyttade jag ut från vårt gemensamma hem, till en liten ”etta”. Inte för att jag nödvändigtvis ville, men det behövde göras! Det var inte ett fullständigt kaos hemma. Absolut inte. Tvärtom. En iskall och kylig tystnad. Där vi gick i cirklar runt varandra. Där jag och mitt ex inte kunde slappna av, inte kunde vara varandra nära (på ett sätt jag önskade!). Allt var skört och bräckligt. Så även vår vuxen-relation.

Från maj 2021 till jag minns inte… så var det fullständig radiotystnad mellan mig och min dotter. Inte från min sida, jag sökte kontakt via sms. Men jag fick vetskap om att jag var ”blockad” av min dotter.

När jag flyttade ut så hade vi ingen tidplan. Jag orkade inte helt enkelt ”snickra ihop ett schema”. Tanken var att jag skulle bo några dagar i veckan i lägenheten. Blev mer att jag bodde där heltid, och ibland kom mitt ex över, och ibland åkte jag hem till huset. Allt beroende på vår dotters planer och var hon tänkte vara, sova hos en kompis eller så.

Vi kunde träffas som familj, hel familj, vid olika högtider. Då var det ofta andra människor närvarande (släkt, vänner). Men under lång, lång tid 2021 så såg jag knappt min dotter. Någon gång på avstånd.

Under hösten 2022 så började helt plötsligt min dotter skicka sms till mig, först från sin mammas telefon. Höst/vinter 2022 så kunde vi helt plötslig börja prata med varandra. Och under 2023 så har jag fått så många kvittenser på att jag är ”bra”, t o m ”bäst”.

I augusti 2023 så tog min och exets äktenskap slut, dessvärre. Men jag är idag glad och oerhört tacksam för denna ”resa”. För jag kan idag säga att jag och min dotter har återuppbyggt vår relation, hon är tacksam att jag finns i hennes liv, hon är tacksam över att jag har ansträngt mig för att förbättra vår relation. Hon älskar mig och tycker att jag är världens bästa pappa.

Jag ska inte säga att denna ”resa” över två års tid kostade mig ett äktenskap. Det är måhända för melodramatiskt. Men hade jag och mitt ex kunnat stötta varandra mer, funnits till mer för varandra under dessa två år, inte fortsatt glidit isär… då är jag inte säker på att vi skulle ha landat i en skilsmässa… men det kan man aldrig veta… det finns inga försäkringar i världen att teckna…

Jag håller med @Buenita om hennes punkter. Punkt 1 var för oss aldrig aktuell. Punkt 2 kom aldrig upp fullt ut på agendan. Det borde den kanske ha gjort. Punkt 3 den försökte vi, men i retroperspektiv inte fullt så mycket, och med fullt så stort engagemang… tyvärr…

Men jag är helt klar på; att ni kommer att behöva hjälp i form av samtalsstöd. Kolla med er hemkommun.

Kursen jag gick utgår från något som kallas ”COS”, eller ”COS-P” (Circle of Security, Parenting). Det var gruppsamtal. Vi var 6-8 föräldrar, med tonårsbarn. Det var föräldrar som var skilda, det var föräldrar som var gifta, det var föräldrar som var ”ensamstående sen bebisålder”, det var föräldrar som levde i nya relationer. Alla med tonårsbarn som hade olika typer av utmaningar, eller där det fanns ”konflikter” som tog enormt med tid och energi att samtala kring, hitta rätt i, ”lösa”…

Kursen var definitivt lärorik, i sig. Men det var också en enorm styrka i att kunna spegla sig i alla andra föräldrar. Redan vid andra ”träffen” så öppna alla upp sig och delade med sig av sina historier, sina episoder, sina utmaningar. Och det blev bra ”runda-bords-samtal”, där vi i viss mån även kunde stötta varandra, lära av varandra.

Utifrån det du beskriver av din och din makes relation. Då tycker jag faktiskt att ni skall ge detta en ärlig chans!

Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge!!

:heart: :muscle:

2 gillningar

Vad vill du och varför?

Oj, ja det var stor igenkänning på våra “resor”. Vi har sökt och tagit hjälp under tre års tid via olika instanser. Också blivit utredda x 2 efter att ha sökt hjälp och haft samtal med familjebehandlare i två omgångar under 3 år. Senaste har pågått i typ 6 månader och det är samtal med bara oss, både utifrån våra roller som föräldrar och som par i vår relation. Har även själv tagit hjälp med individuella samtal hos psykolog för att ha ett utrymme att tillåta mig känna och säga saker utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag känner att det inte gått åt rätt håll utan att jag håller på att anpassa ihjäl mig (jag äger ju bara min egen förändring och kan inte förändra någon annan). Jag inser att i mitt jagande på att hitta sätt att förändra är jag inne och börjar göra saker som strider så mycket mot min övertygelse och värdegrund vilket är otroligt kostsamt för mig. Vem är jag om jag inte längre gör och agerar som den individ jag är? Det känns varken rättvist för mig, våra barn eller min man. All min energi har under lång tid gått åt till anpassa mig, förhålla mig, balansera upp relationerna i övriga familjen. Jag har gått in och tagit ansvar för min mans relation med barnen genom att förklara, försvara, medla m.m. samtidigt som jag är medveten om att varje föräldrar har ett eget ansvar för sin relation. Det är slitsamt men till vilket pris ska man fortsätta på ett spår som riskera bli så destruktiv för hela min egba person för att tar inte utrymme för mig själv, jag saknar någon mottagare i hemmet som lyssnar och då tystnar jag till sist. Om vi väljer att fortsätta så kommer min man inte längre leva med den person han från början blev kär i utan en person som kommer fortsätta agera utifrån egna upplevde förväntningar från omgivningen där fokus är att alla andra ska må bra för jag klarar inte av att prioritera mig själv just nu. Är det schysst mot min man att dra ut på något för att han har svårt att hantera det och inte vill skiljas från mig? Är det rättvist mot mig själv, våra barn och min man att fortsätta med vetskapen om att det inte kommer vara hela jag som är där? Hur ska min man hitta sin relation och bygga upp den med vår dotter om han inte får förutsättningarna? Min förhoppning är att dom på sikt ska börja kunna fylla på med mer positiva saker så dom hittar tillbaka till varandra. I nuvarande kontext hittar dom inte rätt trots upprepade försök under en längre tid.
Där finns i nuläget inga svar som sagt eller facit på hur det blir. Det enda jag vet är att jag som person försvinner mer och mer under tiden som går utan någon typ av förändring.

1 gillning

Tack för ditt välskrivna och öppen hjärtliga svar. Någonstans efter jag svarade så insåg jag, eller förstod jag, givetvis, att du/ni säkerligen har sökt hjälp långt tidigare. Inser att mitt svar blev lite “yxigt” utifrån att “sök stöd, sök hjälp - så har ni en chans”.

Av det du skriver och berättar kring “resan”, så tar jag fasta på detta, och det jag citerar ovan; du och din make har tillsammans gått i samtal, både som par och som föräldrar. Du har på egen hand gått i samtal hos psykolog.

Men ingenstans (!), så framgår det att din make har gått i några egna, enskilda, samtal…

Kanske har du, ni, han nått vägs ende i den meningen; att det nu är dags, och hög tid (!, att han tar tag i sina känslor, sitt agerande, sin relation till sin dotter, sin relation till dig (!). På egen hand, med ett samtalsstöd.

Det kravet ställde mitt ex på mig, och det var ett rättmätigt krav och innerst inne var det något jag också kände att jag behövde för jag mådde så pass dåligt, att detta skulle inte bara “försvinna” av sig själv. Jag hade heller ingen lust att ge upp på min dotter, eller mitt ex. Jag var villig att ta mitt ansvar, ta och bära min skuld, och skam (!) i det som hände. Jag är/var vuxen, min dotter var/är ett barn (ungdom).

Jag sa till mitt ex den närmsta tiden efter händelsen, att; i valet och “kvalet” - välj vår dotter, stötta henne. Jag får ta hand om mig själv.

Jag ville inte förlora min dotter för all framtid. Jag ville inte förlora min fru. Jag var villig att kämpa! Och det gjorde. Det tog tid, det kostade på, mycket gjorde jag på egen hand, med professionellt stöd. Idag, i efterhand så var det värt det. Trots “allt”.

Det var oerhört tufft, så även för mitt ex, helt klart. Tufft i att ibland hålla isär alla olika relationer. Pappa-dotter relation, mamma-dotter relation, föräldraroll, vuxenrelationen.

Men jag “vann” tillbaka en relation med min dotter. Det är jag evigt glad och tacksam för idag.

Och på något märkligt vis så gjorde det/“resan” mig möjligen “bättre rustad” för den skilsmässa som sedan blev…

Det jag saknar allra mest utifrån min (nyliga) skilsmässa är mina barn, familjen. Jag kan inte tänka mig hur jag hade mått idag om jag hade “kastat in handsken” och “kapitulerat” där och då för nästan 3 år sedan… törs inte tänka på hur det kunde ha påverkat även relationen till min dotters två äldre syskon (mina grabbar :heart:), eller syskonen emellan…

Sköt om dig!

1 gillning

Om du visste vad tacksam jag är för att du väljer att dela med dig så öppet och ärligt om din resa. Det betyder jättemycket för mig just nu och fyllde ett behov jag inte visste jag hade. Har tyvärr blivit ett automatiserat försvar för mig själv att inte tillåta att många av mina behov tar så mycket utrymme. Det är en av dom stora anledningarna för mig att ta detta stora, svåra och extremt tuffa beslut. Släppte fram lite tårar idag i bilen hem från jobbet för att släppa ut allt det jag trycker undan för att jag vet att jag måsta göra det för att hålla.
Du har uppfattat det helt rätt. Min man är nog den enda som inte gått i enskilda samtal mer än såklart i dom samtal som ingår i en utredning. Jag har flera gånger, på olika sätt försökt att få honom till detta men det har varit tvärnej då han inte tror att det skulle få honom att må bättre. Jag inser lite att trots att han säger att han funderat på skilsmässa under några år och även lyft det med mig då det hänt situationer med dottern som varit tuffa så har nog hans tanke varit att han måste bort från något som får honom att må så dåligt. Punkt. Därefter inget mer. Han sa senast på nyårsafton att händer det inget drastiskt och fortsätter bli situationer som får honom att må såhär så kommer han att flytta då han absolut inte tänker ha ett 2023 igen.
Jag önskar så att han kunde se sin del i det och börja ta tag i sina egna känslor, tankar som leder till agerande som i dagsläget jag får lägga extremt mycket energi för att förklara, hantera, förhålla mig till och leta lösningar på. Energi som jag lägger för att rädda relationen mellan mln man och ff a äldsta dottern.
Jag blir både sorgsen och hoppfull i att du beskriver att du tog ett beslut att ta tag i dig själv och hade styrkan och ff a modet att kapitulera genom att överlämna stöttningen för ditt barn till ditt barns mamma för att reda ut hur du skulle agera och göra. Nästan så att jag skulle vilja genomgå en skilsmässa med dig skratt (snacka om kaos i planeten :smile:).
Men jag tänker att för att få det modet och styrkan så måste man utifrån sig själv känna ett starkt behov och en övertygelse om att rannsaka sig själv. Det behovet kan inte övertygas av någon annan utan måste komma från en själv för att den processen blir bra. Tror också att man behöver ha känslan av att göra det för sig själv och inte för att någon annan tycker det och man inte är riktigt övertygad själv. Risken finns att man då inte lyfter sina svagheter och tillkortakommanden och vågar syna dom i sömmarna. För gör man sig inte medveten om dom brister man har så är det svårt att göra något åt det och hitta motivation till förändring.

Det som slog mig i det du skrev var dom olika relationerna som finns. Tycker jag har garderat och grubblat på det mesta men inser att en sak har missats i alla parsamtal, föräldrastödssamtal och terapeutiska insatser. Inte i något av alla 711 (lågt räknat) samtal och under samtal på familjebehandlingen har det tagits någon som helst hänsyn till relationerna mamma-barn och pappa-barn. På något sätt utgår man bara från föräldrar-barn relation som att föräldrar är en homogen grupp som ska hitta konsekventa sätt och agerande som man hoppas ska leda till förändringar. Jag har ju varit medveten om att våra relationer till våra barn är olika som vilka andra relationer som helst. Det slog mig så hårt när jag läste det du skrev att alla förslag på förhållningssätt, agerande och strategier som man provat och diskuterat i all oändlighet utan någon direkt framgång, har inte tagit höjd och hänsyn till att våra relationer är så olika till våra barn. Det är väl klart som fasen att jag t ex kämpar emot ett förslag om jag bedömer att den skulle försämra relationen mellan mig och min dotter. Vem är villig att ta den risken. I o m att relationerna är så olika så tål dom olika mycket påfrestningar såklart.
Smärtsam insikt som jag sitter med här men otroligt vördefull insikt. Hur är tanken att föräldrastöd ska kunna leda till gemensamma ändringar utan den hänsynen eller insikten i att relationerna är olika?

Ja, ja… hade man inte tillräckligt som snurrade så la jag till en, just nu, ordentligt skavande tanke :slight_smile:

Stort tack än en gång! Sköt om dig du med!

1 gillning

Jag har ingen personlig erfarenhet av dina barns och sannolikt även din mans problematik så kanske är min synpunkt bara att förpassa till soptunnan momentant?!?

Men jag känner spontant när jag läser dina beskrivningar att du alla redan har gjort ALLT och att er familjesituation inte riktigt går att jämföra och jämställa med en där det är två vuxna parter som båda två är utan egen avancerad inre problematik, men där det ändå gått så förtvivlat snett, vilket faktiskt hade kunnat hända exakt alla av oss här om vi hade haft otur…

Min åsikt (utan barn med NPF och utan att den andra föräldern uppvisar liknande problematik, vilken som bekant inte överförs från luften till nästa generation) är att DU har gjort exakt allt och mer därtill som öht kan krävas och förväntas av en normal vuxen människa :heart:

Rädda det som räddas kan, dvs dig själv och din egen relation till dina barn… samt din egen ork och kraft att orka fortsätta vara den som kämpar för deras väl och ve.

Mao. fullfölj skilsmässan är min åsikt, för vad den nu är värd :muscle: :v: :revolving_hearts:

3 gillningar

Tack för ditt fina inlägg @Keep_up

Detta blir ett kortare inlägg. Och mer en uppföljning på den kloke @Noomi ’ s inlägg eller slutsats.

Jag är inte ute efter att sätta griller i huvudet på dig! Absolut inte! Jag är övertygad att du gjort allt och lite till.

Min slutpoäng är mer att det är nu upp till din snart ex-make att steppa up… speciellt om HAN nu börjar tveka kring ER skilsmässa som HAN anser beror på SIN dotter…

En skilsmässa han fört på tal X antal gånger…

Näää, den gubben går inte!!!

Han mår säkert dåligt, det betvivlar jag inte. Men han är den vuxne, inte er dotter.

Så fortsätt din process i detta skulle jag säga! Tvekar din man fortsatt! Ställ då krav på han! Inte ut efter att du tror på en fortsatt vuxen-relation… men för att han kan inte bara fly sin dotter…

:heart:

1 gillning

Dom grillerna i huvudet sätter jag själv och tänker att det är rätt naturligt när man är kris. Jag är egentligen trygg med mitt beslut och är medveten om varför jag behöver ta det. I den twisten som blev så blev jag helt plötsligt helt själv i beslutet och det blev tufft. Då helt plötsligt känner man sig egoistisk som sätter sitt behov framför andra (trots att det är en av få gånger under våra 18 år tillsammans) instinkten att vilja ställa allt till rätt slår till och i ett försvar så börjar man resonera och det uppstår krig i huvudet för att slippa “bad guy” känslan som uppstår.
Inte konstigt att man snurrar i allt just nu för att försöka sortera. Min insikt ang familjebehandlingen kan jag kanske lämna som ett framtida utvecklingsförslag? :slight_smile:

Skönt att kunna skriva av sig lite och faktiskt tillåta mina känslor och tankar lite utrymme också. Det behöver jag träna på :muscle: Självmedkänsla är ett ord jag tar med mig nu i en tuff process framåt men måste göra detta för att hitta tillbaka till mig själv och återta kontrollen över mlg själv. Det är jag skyldig mlg själv och mina barn har rätt till hela sin mamma :heart:

Ta hand om er och tack för allt stöd

1 gillning

Ja, det är ju det jag vet och det är ju som du skriver. Spot on och en fullträff i din analys :dart:
Är bara så trött i huvudet just nu så letar väl andningshål på olika sätt för att ta mig genom det :heart: tack för att du tog tid att läsa och respondera på det jag skrivit :two_hearts:

1 gillning