Ekonomiskt stöd

Hej,

jag och min sambo kommer att separera. Vi har inget samboavtal men vi har 4 barn + ett landställe nära stockholm. När det gäller landstället så vet vi hur vi skall agera, landstället 50/50, barnen delad vårnad inga konstigheter 50/50. Min f.d. sambo började prata om att jag kanske måste betala ekonomiskt stöd till henne för barnen eftersom hon tjänar mindre. Vi har delad vårdnad och så vet jag vet så länge barnen bor växelvis (50/50) skall man inte behöva betala något underhåll/ekonomiskt stöd. Hon tjänar ca. 42K och själv 58K. Så klart sade jag till henne att jag betalar för barnens aktiviteter, mobiltelefon och diverse, t.ex. när de behöver utrustning. Barnbidraget kan min f.d. sambo behålla. Frågan är vad gäller, när föräldrar har 50/50 delad vårnad och inget samboavtal?

Du menar nog att ni förutom delad vårdnad kommer ha barnen boende 50/50. Då ska inget underhåll utgå om inte inkomsterna är oerhört olika. Ni ska också dela på barnbidragen.
Och självfallet är det bra om ni delar på alla utgifter typ vinterkläder, mobiler och aktiviteter för barnen. Om en av er bor kvar i det ursprungliga hemmet ska den personen vara boendeförälder (googla).

Som @Downunder skriver. Delad vårdnad är en sak, delat boende eller växelvist boende är något ”annat”.

Och jag tror att det är växelvist boende du menar eller far efter @Pappa1971.

Då är det brukligt att inget ekonomiskt stöd betalas mellan de frånträdande parterna (du och din ex-sambo) utifrån tesen att ni sörjer för era barn via ett växelvisa boende. Dvs du försörjer era barn på din tid, i ditt boende. Och ditt ex på sin tid.

Ja, om det är stor ekonomisk skillnad så kan det finnas fog för underhållsstöd även vid växelvist boende. MEN det handlar inte bara om inkomster…. Och det är inte helt solklart definierat (vad jag förstått) exakt hur stor skillnaden i inkomst ska vara. Men exempelvis om du, som har en högre inkomst, dessutom har en högre boendekostnad så ska det (givetvis) beaktas i en beräkning…

Sen är inte boendet nödvändigtvis 50/50… tror gränsen går vid ”40”(/60).

Samt, inte för att på något sätt skriva @Downunder på näsan…, men jag (är ganska) säker på att boendeförälder har inte i sak med att göra med ursprungligt hem eller bostad… utan även det handlar om var barnen bor mesta del av tiden… dvs bor barnen heltid hos ena parten betraktas den som boendeförälder och den andra som umgängesförälder…

Men har får man hålla tungan rätt i munnen… och förhoppningsvis kunna hitta lösningar och överenskommelser som passar såväl barn som de frånträdande vuxna…

Så kolla upp, ta reda på rättigheter och skyldigheter och skriv inte på något som inte känns rätt (i hjärtat)…, sätt fokus på barnen!!!