Det var inte så här livet skulle bli

Livet blir inte som man tänkt sig. För några år sedan splittrades ännu en kärnfamilj, min kärnfamilj. Jag separerade från mitt barns pappa efter ett längre destruktivt förhållande. Allt gick väldigt fort. Från det att vi beslutade att separera tog det knappt två månader tills vi flyttade isär. Jag var så klar med mitt ex och kände ganska snabbt en lättnad över att inte längre vara med honom. Däremot var det helt fruktansvärt att inte längre ha mitt barn på heltid.

Vi gick båda vidare fort och bara några månader efter separationen träffade jag en ny, min nuvarande. Vi bor inte ihop och jag ser heller inte att vi kommer att flytta ihop i närtid. Vi har båda barn på varsitt håll och jag har med tiden insett att det inte är helt enkelt att slå ihop två familjer till en bonusfamilj. Eller i princip omöjligt. Som det känns nu kommer vi aldrig att flytta ihop.

Åren har gått och separationen känns avlägsen. Det känns fortfarande som helt rätt beslut. Mitt ex och jag fungerar bra ihop som föräldrar, och har i princip aldrig några konflikter, men inte som par. Vårt barn mår bra och trivs hos oss båda. Jag har en ny man i mitt liv och hans barn och mitt barn fungerar väldigt bra ihop.

Ändå är det något som skaver i mig. Det var inte så här det skulle bli.

Jag skulle ha en kärnfamilj och två barn. Åtminstone var det så jag föreställde mig mitt liv när jag var yngre. Det blev aldrig något syskon till mitt barn. Vi separerade innan. Min nya vill inte ha ett till barn och jag vet heller inte om jag vill det längre. Det blev inte heller någon kärnfamilj. Istället har jag mitt barn på halvtid och en slags bonusfamilj-ish-situation där scheman och lov måste synkas med trehundra personer. Mitt ex, hans nya, min nya, hans ex, hennes nya, hans ex, osv i all oändlighet.

Jag känner mig bara ledsen. Jag är ledsen över att vara ifrån mitt barn så mycket, ledsen över att inte ha gett mitt barn ett syskon, ledsen över att inte kunna bo med min nya (det är inte aktuellt av olika skäl), ledsen över att min ursprungsfamilj och många vänner bor i andra städer, ledsen över att jobbet är skit, ledsen över att livet känns som ett ekorrhjul som bara snurrar fortare och fortare, ledsen över att så många andras liv och viljor (de trehundra ovan) påverkar mitt liv, ledsen över att sommaren mer känns som ett jobbigt måste än något njutbart pga den helt omöjliga uppgiften att planera barnschema över sommaren. Ledsen över att tiden springer ifrån mig.

Det känns som att jag räknar ner tiden med min son. Han växer så snabbt och snart är han vuxen känns det som, även om det är många år dit. Men när den dagen kommer, kommer jag att ha missat hälften av tiden. Och det gör så fruktansvärt ont. Jag tänker på alla ”sista gången”, som känns som att de bara kommer att komma oftare framöver. Sista gången mitt barn smyger över till mitt rum på natten, sista gången jag nattar honom, sista gången han vill hålla mig i handen ute, sista gången han kryper upp bredvid mig i soffan för att gosa. Jag vill aldrig att det ska hända. Jag vill att han stannar i varje ålder i minst tre år. Jag vill inte missa hans uppväxt…

Vet inte vad jag vill med detta inlägg. Antagligen skriva av mig och kanske se om någon känner igen sig och har tips på hur man stannar upp och känner mening med livet. Hur man njuter av det man har istället för att sörja det som aldrig blev.

5 gillningar

Skulle det kunna vara en lösning att du och ditt ex för sommaren bestämmer er fördelning och din särbo gör lika? Om det synkar helt eller delvis är det toppen, gör det inte det så har ni ju många andra veckor och helger under året att göra planer för.
Bara en tanke…

2 gillningar

Tack för svar, och du har helt rätt. Det är så vi kommer att göra i princip. Det går inte annars. Men tyvärr är det mycket annat också som gör att det är svårt att få ihop ett bra schema även om det bara är mitt ex och jag som ska enas. Sommaren känns mycket som ett projekt och logistik som ska lösas. Och allt planerande och tankar om veckor gör att det känns som att sommaren är över innan den ens börjat. Men det är värst nu i planeringen. Vet att det kommer att kännas härligt med sommar, när den väl är här, även om den tar slut fortare nu för tiden

Jag förstår det., fullt ut! :heart:
Mitt svar var ett förslag till att försöka kapa de värsta vassa hörnen och kanske det blir bättre när barnen blir äldre.
Hoppas ni får ihop en lösning som kanske inte är drömlösningen, men som är en framkomlig väg i alla fall den förestående sommaren.

Jag förstår lite vad du menar.

Även om min situation ser väldigt annorlunda ut är det mycket i mitt liv som inte blev som jag tänkt eller trott heller. Det finns mycket jag längtat efter, som aldrig skulle komma. Mycket jag kämpat mig blå för, men som aldrig blev bra ändå. Mycket jag trott eller till och med tog för givet, men som gick i kras. Och så vidare. Och även mycket jag inser aldrig kommer att hända…

Vi har inte fullständig kontroll över våra liv. Det finns väl de som ser livet som ett slags strategispel, men personligen tycker jag snarare att det har mer gemensamt med Fia med knuff el. dy

Men förhoppningsvis kan du ändå ha många fina stunder kvar med exempelvis din son. Och dessa “aldrig mer” som hör till deras barndom kommer ju ändå, förr eller senare, men det innebär ju inte att ditt barn inte kommer att fortsätta behöva dig. Bara på lite andra sätt, som också kan ha sina fördelar.

5 gillningar

Jag tror vi alla känner igen oss i dina tankar. Självklart tycker jag synd om att mina barn fått packa väskor och byta hem varannan vecka sedan många år tillbaka. Att det inte blev så som jag hade tänkt mig. Men alternativet, är det något du hade kunnat stå för? Du skrev att förhållandet varit destruktivt, skulle du verkligen vilja att ditt barn fått ännu mer upplevelser av den typer av förhållande? Vilken förälder hade du varit om du stannat kvar i ett destruktivt förhållande och därmed visat för ditt barn att “man får tåla de här”. Jag kan lova dig att alla de som vuxit upp med missbruk, våld eller annat destruktivt skulle hellre velat bli räddade från den typen av kaos än att man hållit fast vid en samhällsnorm om att en familj håller ihop.

Mitt bästa tips till dig är att du hittar ditt sätt att acceptera situationen och skapar en inre trygghet i att du gjort det bästa för dig och ditt barn. Ingen annan kan övertyga dig. Inga tecken från himlen, forumet eller på annat ställe kommer kunna ge dig ett lugn inombords, det är endast du. Och om vi vänder på det hela, det är som tur är JUST DU :dizzy: För du är den ENDA människan som du kan styra över i den här världen! Vilka möjligheter!!

Och om du behöver pepp, titta på “Personlighet” programmet avsnitt 2 på SVT play. Ungefär i mitten av avsnittet får du först lyssna på en jurist som gjort en helomvändning och hittat ett inre lugn. Därefter intervjuas David Lagercrantz, som levt hela sitt liv med att ha ångest och oro. Skillnaden mellan dessa helt olika liv går inte att förmedla i ord. Att äga sina tankar är nog den viktigaste styrkan vi människor kan träna oss till! Se programmet och fundera hur du vill leva :dizzy:

4 gillningar

Oavsett vad man varit med om så kan våra tankar ställa till det. Jag hade mycket tankar om meningen med livet, funderingar på det man saknar och vad man “ska bli när man blir stor” innan skilsmässan.
Det jag lärt mig efter mycket terapi och egen tid med mina tankar är det är JAG själv som måste finna mening med den livssituation jag är i. Livet ser ut så för alla, ingen har det perfekta livet. Jag vill väldigt gärna hitta en partner, vilket du gjorde snabbt efter separationen och kan jag tycka, är väl en väldigt bra del av ditt liv. Vi är många här som saknar den viktiga delen i livet :slightly_smiling_face:
Att känna tacksamhet (och skriva ner det) för det man har och uppskattar här i livet är något jag ofta gör och något jag rekommenderar!

3 gillningar

Mycket av de tankarna har jag också. Redan tusen mer saker att administrera än när vi bodde tillsammans och då har ingen av oss någon ny person i våra liv ännu.

Jag resonera lite annorlunda gentemot hur många resonerar när de säger ”livet är kort - gör det bästa av det”. Många uppfattar jag då menar att slå dig fri och gå vidare. Jag känner just så att livet är för kort för att missa hälften av tiden med barnen. Lägga flera år på att må dåligt över separation. Otrygghet i vart man ska ta vägen med livet.

Samtidigt. Jag kan idag se att jag och mitt ex behövde bryta våra mönster för att må bra. Komma till egna och gemensamma insikter. Tror bara uppbrottet kunde åstadkomma det.

Nu ser jag att vi dock skulle kunna ha det bra igen. Mönster brutna. Börja om. Bygga nytt. Hålla ihop familjen tillsammans. Sannolikt blir det inte så tyvärr.

Ibland så gjorde vi så bra vi kunde då och orkade inte hela vägen. Insikter och lärdom kommer ofta av våra misstag. Lättare att vara efterklok än klok.

1 gillning

Jag kände väldigt väl igen mig i Marianne Mörck som också dök upp i programmet! Extrovert på jobbet - sen hem till det sköna lugnet. :heart_eyes:

2 gillningar