Den ständiga tanken på pengar

Innan separationen har jag aldrig funderat så mycket över pengar, jag har tjänat ok och alltid haft pengar över i slutet av månaden.
Nu efter separationen har pengar blivit något jag oroar och tänker på nästan hela tiden. Har nyligen fått löneökning så tjänar bra men jobbar bara 85%. Jag valde att bo kvar i huset och tog således över lånen. Nu när man ska betala allt själv så inser man hur mycket det verkligen är, el, värme, vatten mm. Men om man jämför med en hyres eller köpe-lgh just nu så hade nog månadskostnaden blivit densamma, hade ju behövt minst en 3:a och det är inte billigt där jag bor.
Funderar på att gå upp till 100% för det hade definitivt lättat mycket av penga-ångesten, även om det är skönt att vara ledig en dag i veckan.
Hur har ni det och hur tänker nu gällande pengar som ensamstående med barn?

1 gillning

Vet inte hur stora barn du har, är de fortfarande små i förskola eller lågstadiet så är en ledig dag i veckan värd sitt pris tycker iaf jag personligen som var hemma på heltid de två första åren och sedan gick deltid till de var nästan tio år.

Är dina stora nu, eller iaf större från mellanstadiet och uppåt och aldrig får vara hemma den lediga dagen själva så skulle mitt definitiva och absoluta råd vara att momentant gå upp på 100%. Snabbt närmar man sig 50 och inser att man måste vara mer aktiv med hur man förvaltar sina pensionsrätter och tillgångar och då blir det uppenbart hur kostsamt det faktiskt är sett på livsbasis att ha jobbat deltid i många år.

Så visst, alla skulle tycka att det vore skönt med en ledig dag i veckan, men är barnen så stora att skolplikten tvingar dem att vara alla dagar i skolan så den lediga dagen inte kan ägnas åt dem och än mindre varannan vecka då de kanske är hos den andra föräldern… då tycker jag att valet är enkelt. Win win, slippa din ekonomiska oro i stunden, men även slippa upptäcka hur hårt det slår med deltid jmf med heltid i kommande pensionsplaner :muscle: :v:

2 gillningar

Det beror på ur vilken synvinkel tillvaron betraktas, var och hur man bor.

Innan vi flyttade hade jag 0 kr i skulder.

Köpte en villa för det skulle bli billigare än en lägenhet. Tog lån för hus och sedan skilsmässa.

Direkt vi flyttat in gick tvättmaskin och sedan torktumlaren. Nu gick värmepannan. Fått ta ett nytt lån för att bekosta den.

Garaget behöver renoveras. Huset och plåttaket målas. Snöskottning och gräsklippning.

Å andra sidan gör jag vad jag vill när jag vill utan att behöva boka tid men det är ett före och vitvaror behöver bytas - nu håller spisen på att ge upp och golvet i köket har delvis spruckit så eg borde jag ta väck befintligt plastgolv och läggs nytt. 《suck》 Finns det någon händig kvinna där ute så finns här en ensamstående man som gärna sköter matlagnibg, disk och tvätt om hon tar hand om renovering och underhålksarbete på fastigheter?

3 gillningar

Barnen är 13 och 7, båda har ju därmed skolplikt alla dagar i veckan så när jag är ledig måste ju ändå båda till skolan även den lilla, så någon egentid med barnen på lediga dagen blir det inte ändå.
Jag har jobbat deltid ända sedan 13 åringen var liten och nu kan nog vara läge att gå upp i tid igen,

1 gillning

Jag känner igen mig i att jag tänker mycket på pengar. Jag har dessutom passerat 50, fick min dotter när jag var 45. Det är en enorm skillnad att vara två om alla fasta kostnader. Jag har en bra lön vilket räddar mig. Men jag hade aldrig valt deltid, min dotter är snart 10 år och jag hellre en hyfsad ekonomi så vi kan göra lite roliga saker och inte bara gå runt, än en ledig dag. Men alla gör sina val. Men som skrivs ovan, glöm inte pensionen…

Gäller detta fortfarande så kör på. Men inte otroligt så var huset billigare än en hyrestrea för att allt detta låg i pipeline :see_no_evil:

Annars omvärdera dåvarande beslut, både mtp kronor och ören… men även mtp. att du inte alls verkar vara intresserad av att ha ett gammalt hus med stora renoveringsbehov. Livet ska inte bara bestå av att byta en plåga mot en annan :muscle: :v:

Ja såklart har du rätt, allt kan gå sönder i ett hus och behöver betalas. Som tur är har vi redan bytt ut det mesta ganska nyligen, tak, fönster, tvätt och diskmaskin, och värmepannan är också hyfsat ny. Såklart är det fördel med hyres då man inte behöver stå för den kostnaden,
Tanken är nog inte att jag ska bo här för alltid, kände bara spontant i samband med separationen att jag absolut inte orkade flytta, men känner kanske annorlunda om något år och då får jag förhoppningsvis så pass mycket för huset att jag kan betala av alla lån.

1 gillning

Absolut, slå två flugor i en smäll och gör det direkt :ant: :facepunch: :smile:

Du har dessutom en 13-åring som är stor nog att kanske ta hem det yngre syskonet lite tidigare nån dag och även vara behjälplig med lite mer uppgifter hemma. Även den lilla kan få små uppgifter för att känna sig delaktig och behövlig… ta ett litet familjeråd och tydliggör en anpassad cost/benefit-beräkning som de kan förstå (din kommande pension kan nog utelämnas :rofl:) och du ska se att det går bättre än du tror :v:

2 gillningar

Min yngsta är fortfarande på förskolan. Jag jobbade 80% innan skilsmässan. Nu har jag gått upp till 100% just för att slippa fundera lika mycket över pengarna.

Jag vet inte vad du jobbar med men har du möjlighet att vara flexibel med dina tider så kan ju det vara en möjlighet att få mer tid för barnen och samtidigt få ut mer pengar? Dvs jobba mer när barnen inte är hos dig.

Jag jobbar 45+h timmar de veckor jag inte har barnen hos mig, och mindre den andra. Jag har en väldigt förstående chef. För egen del är det nästan skönt att få försvinna in i jobbet veckorna utan barnen…

1 gillning

Jag känner verkligen igen mig i det nya att behöva tänka på pengar hela tiden!

Jag hade också väldigt bra ekonomiskt innan, inga lån, bodde bra, vi kunde göra massa roliga resor, man kunde köpa det man ville utan att tänka (har aldrig slösat men kunde tex gå på cafe en gång i veckan utan att fundera).

Jag har nu köpt mig en egen villa, med renoveringsbehov. Räknade väldigt mycket innan på vad renoveringarna skulle kosta och nu är de snart klara (de viktigaste). Men det är enorm skillnad att vara skuldfri och dela på alla utgifter jämfört med att dra runt en villa och bil helt själv plus lån… Dessutom behöver man som ensamstående köpa sig trygghet, tycker jag. Till exempel har jag försäkring på lånen så försäkringen betalar lånen om jag blir långtidssjuk och ett dyrt larm. Det hade jag aldrig skaffat om man var två…

Men du har ju ett utmärkt sätt att öka inkomsten. Gå omedelbart upp till heltid! Jag förstår att det kan vara skönt med en ledig dag i veckan men i det här läget kan det omöjligt vara värt det. Det handlar om massor av pengar både nu och till pensionen. Och nu när dina barn är större så är de säkert snart uppe länge på kvällarna så ni hinner umgås mycket ändå plus att de garanterat uppskattar mer att ni kan göra lite kul saker tillsammans än att du är ledig en dag. Jag hade gärna ökat min lön med 20%! Själv funderar jag på att bygga en uthyrningsdel för att öka inkomsterna…

Jag älskar mitt hus och trädgård och en lika stor lägenhet skulle säkert bli dyrare i längden. Renoveringarna man gör höjer ju också värdet på huset!

2 gillningar

Nja, jag jobbar som sjuksköterska på en vårdcentral så har lite svårt att jobba mer/mindre vissa veckor, annars hade det varit ett bra alternativ.

1 gillning

Förstår att det kan vara mer besvärligt i den yrkesrollen och på den arbetsplatsen. Men testa iaf, du kan ha turen att ha en förstående chef och du kanske inte jobbar ända till stängning alla dagar?

Men helt klart, med ett 8-17 arbete på heltid och arbetsplatsen stängd på helgerna så finns det mkt små marginaler att spela på… det kan väl i bästa fall handla om några timmar per vecka. Men en timme längre arbetsdag den vecka barnen är hos den andra föräldern och en timme tidigare slut på arbetsdagen den vecka du har dina barn gör stor skillnad och kan väldigt vara mkt värt även om det låter futtigt :v:

Det kanske också beror lite på hur dina barn är som personer?

Är det viktigt för dem att ha dig hemma när de kommer från skola eller fritids?
Som barn var jag exempelvis en sådan som älskade att vara ensam hemma, så om föräldrarna jobbade länge på dagarna var det bara ett plus =) Jag tjatade till mig hemmanyckel tidigt och tyckte om att i lugn och ro komma hem till en tyst lägenhet efter allt tjo och tjim i skolan.

Men framförallt kan det vara värt att tänka på pensionen och även SGI. Det handlar inte bara om de pengar som kommer in den 25:e, utan de pengar som läggs undan åt dig i framtiden och de pengar du har rätt till om du skulle bli sjuk eller arbetslös. Idag är ju hela samhällets trygghetsnät inställt på hur mycket du arbetar och hur mycket du har i lön. Det är lite hårt, men svårt att komma ifrån =(

Även fast jag själv har jobbat hela mitt liv, även under studietiden, och idag har en bra lön blir jag förskräckt varje gång som jag tittar på pensionsprognosen. Varje krona räknas verkligen. Om inte idag, så i framtiden.

2 gillningar

7-åringen går i skolan måndag till fredag, sen fritids och 13 åringen går ofta långa dagar i skolan och har inga bekymmer med att vara själv hemma när hon kommer hem. Jag har faktiskt redan skrivit till min chef och sagt att jag vill gå upp i tid fr o m 1/4 :slight_smile: Känns bäst och då kan jag släppa det mesta av oron gällande pengar .

Nu jobbar vi som tur är 07:30 till 16, så blir inga jättelånga dagar :slight_smile: Nä det blir 100% fr o m 1/4, har redan meddelat chefen per mail :slight_smile:

2 gillningar

:moneybag: :older_woman: :v: