Delning av övriga lån - vad gäller?

Hej!

Ny här på forumet och tyvärr i en skilsmässa (som de flesta andra antar jag).

Nu till min fundering och frågor.
Ganska nyligen innan skilsmässan gjorde vi en samling av diverse lån och krediter för att sänka månadskostnaden.
Då jag är den enda med fast inkomst så blev jag den som stod för det stora lånet (egentligen ett blancolån).

Blir givetvis fundersam när hon strax därefter (inom två månader) begär skilsmässa. Hon vill nu till och från driva igenom en bodelning och försäljning av huset.

Har själv inga problem att bo kvar i huset om det inte hade varit för samlingslånet.

Kan jag kräva att hon tar något ansvar för samlingslånet trots att det enbart står i mitt namn? Kan man gå tillbaka och se vilka krediter och lån som bands i det stora lånet, för att påverka/tvinga en viss delning av lånet?
Hur funkar det rent rättsligt?

Känner det som att jag har blivit lurad och utnyttjad, både känslomässigt och ekonomist… Hon samlade sina kostnader på mig och tackade för sig… :cry:

Mvh
D

Det borde inte vara några problem att göra en sådan härledning. Å andra sidan, om du har lån så kommer ditt bidrag till det gemensamma att bli mindre och du får då större andel av hennes andel i boet.

Kan hoppas det men hon vill göra en bodelning först och ta huset sedan. I boet finns inte många tillgångar allt finns i huset.
Det jag känner då är att hon först “vill göra sig fri” från blancolånet som till stor del är investerat i huset för att sedan “få ut” de pengarna ytterligare en gång till vid försäljning av huset. Vad jag förstår så blir delningen 50/50 vid husförsäljning oberoende hur parternas ekonomiska situation ser ut.
Hur ser en opartiskt bodelningsman på en sådan sak?

Huset räknas självklart med i bodelningen. Det går inte att göra någon fullständig bodelning utan att ta med huset.

Här är ett räkneexempel.

Låt säga att vinsten ni ska dela på huset är 400 000. Låt säga att lånet du tog för att lösa era dåliga krediter är 200 000. Inga andra tillgångar finnes.

Din del:
Tillgåmg: 200 000
Skuld: -200 000

Giftorättsbidrag 0 (noll)

Din blivande x:
Tillgång 200 000
Skulder 0

Giftorättsbidrag 200 000

Det betyder alltså att i ert gemensamma bo att dela på finns 200 000. Din blivande x ska då betala dig hälften.

Dvs. Om skulden inte är större än din andel i det gemensamma boet så kommer du att få ersättning för skulden genom att ditt bidrag är mindre än ditt blivande x. Om skulden däremot är större än din andel kommer du inte att få täckning för att skuld inte delas.

1 gillning

Här fanns en mycket enkel men ganska tydlig beskrivning om bodelning som bland annat beskriver makarnas egendomar och skulder samt det gemensamma boet på ett lättfattligt sätt.:

Hur man ska dela skulder eller inte när det blir mer kniviga problem står inte där men jag har läst i tidigare domar och utav dem är jag tämligen säker på att @Renew s skulder borde kunna delas upp, även om det blivande x:et inte vill. Det är dock inte säkert att det är nödvändigt för en rättvis fördelning, se tidigare diskussion i tråden.

Så som du målar upp bilden av er situation så kan jag även känna en viss misstänksamhet, det hela känns överlagt, planerat.
Men det känns också som att ditt ex inte riktigt har koll på juridiken som hanterar detta.
Du har ju inte heller koll, med tanke på dina frågor, men det ska du se att det reder vi ut rätt snart. “restenavlivet” har redan gjort flera bra inlägg, fråga på om det är mer som behöver redas ut, eller om något behöver förklaras ytterligare.

1 gillning