Dela sommarstuga. Går det?

Hej,
Har någon erfarenhet av att behålla sommarstugan och dela den med sin föredetta?
Tänker att det kan finnas flera anledningar till detta. Tex att barnen får ha kvar något även efter skilsmässan.

I den bästa av världar kanske det till och med går att umgås med sitt ex och dennes nya?

Någon som haft det så?

1 gillning

Noll erfarenhet. Men tänker att det inte är en omöjlighet bara man gör klara regler för hur allt ska skötas. Schema för användning. Uppdelning av kostnader. Planering av renoveringar osv osv. Sen förutsätter det väl att man har ett vettigt ex som man kan kommunicera med också :grin:.

2 gillningar

Vissa delar ju tom hus efter en separation så en sommarstuga borde inte vara några problem förutsatt att ni har en god relation. Jag antar att ni måste vara tydliga med regler kring städning, utgifter och dylikt så det inte blir en orsak till irritation dock.

Ja, det hoppas jag att det går, om inte annat så för barnens skull.

Vi har bestämt attt vi ska dela sommarstuga. I år håller jag mig borta när hon är där och hon har dessutom första tjing på den i år när hon är där med barnen. Hon får även använda min brygga och ha båten (50% ägande) där istället för att behöva dra upp den på ett sämre ställe. Dock sagt att hon ej behöver bjuda dit vänner (flesta gemensamma dessutom) och ordna några festligheter och få mig att känna mig utanför. Bor själv hos föräldrarna 1 km ifrån, till och från i sommar (blir tungt att bo hos dem, men vill även få lite sommarkänsla i år). I framtiden hoppas vi rentav kunna vara där samtidigt eftersom där finns många övernattningsmöjligheter.

Har dock direkt vi separerade meddelat att i framtiden så köper jag ut henne eller så säljer vi den om jag ej klarar av att se henne dagligen där. Hoppas dock känslorna svalnar så vi kan umgås utan att jag känner avundsjuka/ saknad. Känner även mig själv. Jag har ej tid och intresse av att äga den ensam. Jag äger en hel gård och det är tillråckligt med underhåll på de byggnaderna medan hon gillar att greja och pyssla på stugan. Jag blir sedan själv snabbt rastlös när jag är där ute. En möjlighet om jag kommit över henne är även att hon köper ut mig. Framtiden får visa.

Faktum är att grannarna runt stugan är mina släktingar och själv äger jag tomten brevid och mitt emot på andra sidan havet. För barnen är det ett sommarparadis. Ett drömscenarie kunde vara om hon kan vara där med sin nya och jag med min nya och sedan alla barn pluss eventuella bonusbarn därtill.

Men vi får se. Tror de går om viljan finns där och man kan umgås med varandra.

Detta beror väl helt på under vilka omständigheter man skiljts? Vilken personlighet ni har och hur relationen mellan er är.

Om båda är överens och man har rätt inställning så är det kanske möjligt.

Jag har vänner som äger sommarstugor med t ex syskon osv. För en del funkar det, men för väldigt många verkar det mest vara en källa till irritation, pengar, göra lika mycket, olika ambitionsnivå osv.

Och då har de inte ens varit gifta och kan ha andra underliggande konflikter…. :joy::joy::joy: