Dela lika eller betala mer pga högre inkomst?

Hej.
Jag ska försöka med att göra en lång historia kort. Vi var gifta i ett knappt år innan hon bestämde sig. Vi har fem barn tillsammans också.
I maj förra året träffade mitt ex en ny på en begravning. Han var där på permission för han satt i fängelse. Dom börja brevväxla och sånt men det var inget hon va ärlig med förrän jag upptäckte det. Visst, då var det bitterhet och en himla massa jävulska känslor.
Nu bor han på behandlingshem och hon hälsar på honom varannan helg vilket kostar henne ca 1000:-/mån. Ska tillägga att hon ”tjänar” 11,000:-/mån (CSN) och vi delar fortfarande på huset, jag ska köpa ut henne så småningom. Jag får ut ca 15,000:-/mån.

Hon vill iaf att jag ska betala mer varje månad för alla kostnader när det gäller hus, bil, barn, mat etc. Jag försöker förklara för henne att jag inte vill vara en del av att sponsra hennes resor till honom. Bitter? Ja, det har kommit tillbaka när jag insett det. Hon har ljugit om att han har betalat de resorna, men icke.
Däremot kan jag absolut betala mer ifall de pengarna går till underhåll av barnen. Som jag då skjuter till ifall hon knte klarar månaden tänker jag?

Hon är heller inte särskilt intresserad av att reda ut allt gammalt innan hon fortsätter med sitt nya. Jag vill ju bara komma vidare i livet och sluta tänka på detta, i den mån det går.

Är jag ute och cyklar eller vad tycker ni? Har någon varit med om något liknande?

1 gillning

Ehh??

Det här är nog faktiskt det knasigaste jag läst på detta forum och då vimlar det av historier här!

Nej du är inte ute och cyklar! Hon vill inte reda ut det gamla säger du men är hon intresserad av att planera det nya? Låter lite kämpigt att med 5 barn leva på csn-lån och vänta på en kriminell människa som sitter på torken! Har ni flyttat isär ännu?

1 gillning

Håller med om att du kan lägga lite extra på barnen (ifall det behövs) men inte utöver. Absolut inte.

Det tvivlar jag på. Det här var en verkligt skruvad historia och då finns det ändå en hel del knasiga storys att läsa om på detta forumet.

När det gäller frågan om underhåll av barnen så är det väl rimligt att du skjuter till extra för barnen om du nu har högre lön. Men du säger inget om er nuvarande boendesituation - jag utgår ifrån att ni inte bor tillsammans nu. Hos vem bor barnen och står för utgifterna där för tillfället? Det är ju en rätt viktig del av ekvationen.

1 gillning

Det var det värsta jag hört… hoppas ni har delad ekonomi nu, vore jag dig så skulle jag vägrat…

Barnen bor varannan vecka med oss. Dom bor i huset hela tiden och vi flyttar på oss, det har funkat ett tag, men inte nu längre känner jag. Och det går inte så snabbt för henne med lägenhet om man säger så…

Sälj och skaffa eget och låt henne göra detsamma :+1:

Vilken historia :see_no_evil: hur tänker hon att kommande boende ska lösas med alla barn (vad är det för åldrar?) och en ny som knappast kommer att vara någon drömhyresgäst på egen hand, när hans “boende” på behandlingshemmet är klart… ska han bo med henne och era barn då?

1 gillning

Ja, inte många som applåderar henne direkt. Men känslor är väl känslor helt enkelt. Men kan tycka att hon borde släppa på en del saker bara för att vi ska kunna komma vidare i livet.

Vi bor växelvis i huset, alltså inte tillsammans. Jag gjorde en värdering av huset för 2-3 veckor sedan. Hon ska också ta dit en mäklare säger hon, efter att VI har gjort lite mer på huset så värdet kommer upp. Typ såhär känner jag för det🖕
Hon förhalar en del saker så att allt ska bli till hennes fördel känns det som ibland.

1 gillning

OJag varken vill eller kommer sälja. Av olika anledningar, vi bor kanon här med närheten till både skola och dagis och vill inte att barnen ska bo på två nya ställen helst, två trånga ställen. För en lgh i storlek med huset är dyyyyrt.

Jadu, jag ver inte hur hon tänker. Men förlitar sig väl en del till staten med bostadsbidrag osv.
Barnen är mellan 2,5-8 år.

Nejnej jag har sagt att han inte får träffa barnen förrän han har bevisat sig vara ren från både droger och kriminalitet i det riktiga livet, i åtminstone ett halvår.
Kan tillägga att detta är en kille som är välkänd i hela stan också. Hela familjen är känd. Missbrukare deluxe😁
Någon som är avundsjuk på sitsen?:sweat_smile:

…uppenbarligen är hon ett svårartat fall av självskadebeteende. Ska hon vara den “räddande ängeln” som ska frälsa honom? Risken är att hon kommer att sugas ner av missbrukets och kriminalitetens malström och dra barnen och dig med sig. :scream::scream::scream:

Kan inte annat än hålla med i de tidigare svar du fått, vilken komplett mardröm för dig. Säg inte att hon läser till socionom eller liknande oxå, är väl bara det som fattas…:roll_eyes::see_no_evil::speak_no_evil:

Fungerar det inte att du löser ut henne nu då… varför inte ta in ytterligare en (eller två) värderingar till i nuläget och sedan använda ett medelvärde. Är det nåt hon skulle acceptera?

Tanken att du/ni ska fortsätta att renovera för att höja värdet så att hon får ut mer är ju befängd… när ska ni hinna med det med fem småbarn och bortaboende varannan vecka?! Eller ska detta dra ut på tiden i åratal tänker hon, kanske till dess hon studerat klart eller så…

1 gillning

Haha faktum är att det finns en plan för att bli socionom. Han också, förbrytaren alltså. :joy:

Nej hon vill ju göra en del grejer på huset innan dess. Annars hade jag kunnat ta hit en eller två till bara för komma vidare.

Jadu, jättebra fråga faktiskt. Jag har ställt den till henne också utan att få svar. Hon är ju dessutom aldrig på hemmaplan på sina lediga helger heller. Så det är väl mina lediga helger som ska gå till det tänker hon…:+1:

Varför är jag inte förvånad :see_no_evil:

1 gillning

Tar bort inlägget - raderat