Dejta en ny direkt efter separation?

Är det normalt som Man att efter man blivit lämnad (snart gått en månad), så vill man hitta en ny tjej redan nu. Sex är inte det jag letar, har jag aldrig gjort. Det är inte viktigt i detta skede.

Ja, jag har kontakt med flera tjejer. Redan hunnit uppleva Ghosting pga att många är för utseendefixerade och där har jag då ej varit attraktiv nog eller deras typ när de fått se en bild. Vilket i praktiken betyder att man blir lämnad igen, vilket för stunden tar mycket sjukt. Inte ännu lyckats få till en dejt, men detta är nu mitt fokus. Mitt sätt att gå vidare.

Ja, jag är öppen med att jag separerat nyligen hos de jag dejtar.

Vänners vänskap är mer ytlig och där känner man sig inte lycklig idag, trots att även den vänskapen betyder mycket och vissa kan man lite få tala ut hos och fokusera på annat samt de skyddar mot ensamheten som man annars konstant har överhängande över sig.

Samtidigt kontaktar mitt X mig typ varje dag kring olika frågor, så känns lite som dubbelspel från mitt håll. Jag blir glad när hon hör av sig, men samtidigt väldigt sårad varje gång hon kontaktar mig, jag vill ju glömma och gå vidare. Ibland känner jag att vi har något ännu och så kommer sanningen mot en. Dessutom är de hon som bestämmer, för diskussionen och jag får väldigt lite respekt tillbaka. Tvärtom är hon irriterad och sur på en samt skriver och säger fula saker. Känner mig så liten i mitt skal många gånger. Ena dagen känner jag mig väldigt kär (vet att mina känslor var låga före separationen) och attraherad av henne, andra dagen vill jag inte alls tillbaka.

Funderar om jag borde lägga av med detta dejtande. Är jag desperat? Skadar de mig på sikt?
Det är det enda som får mig att må bra, känna att de finns en framtid och något som boostar ens självkänsla som nu fått sig en kraftig törn nu.

Jag vill inte känna mig 20+ år gammal och student pånytt och bo i en liten sunkig studentlya (har dock en fin lya idag), förvirrad/ vilsen och längta efter att hitta den stora kärleken, så jag typ känner mig idag. Dessutom är ju alla par idag, var finns singlarna? Även de manliga som kunde bli ens nya vän?

Jag vill inte heller blli vän med A-laget, trots att de erbjöd vänskap när jag gick på krog ensam för en helg sedan.

Ska jag fortsätta dejta?

Bara det att du ställer frågan är väl kanske en indikation på att du inte riktigt är redo. Dejtingvärlden online är en tuff värld där du bör vara redo för lite smällar mot självförtroendet och en hel del galenskap. Så det kanske är bra för dig att landa lite i ditt nya liv som singel innan du kastar dig in i detta.
Du kör också utan bild vilket vissa tycker man ska kunna för att som du skriver, vi ska inte vara så utseendefixerade. Men saken är den, dejtingapparna är ren fönstershopping på utseende. För övrigt, går man på krogen så är det väl sällan man initierar en konversation med någon man inte finner attraktiv? Så fråga dig själv varför du inte vill köra öppet med bild?
Jag tror du skulle tjäna på att ta det lugnt ett tag men vill du verkligen dejta så kör på. Men var redo för fler smällar. Få hittar någon via onlinedejting på kort tid….

3 gillningar

Tja, för mig känns det ju inte som att du vill dejta av rätt anledning alls.

Du tänker dig att få bekräftelse för att på det sättet må bättre nu i stunden… men det är ju en annan/andra människor du ska träffa som är ute efter en seriös relation (kanske?) så för mig känns det som ett osjysst sätt att använda andra för att boosta sig själv :woman_shrugging:

Men kanske tänker alla/de flesta som deltar i den snurren på samma sätt och isf så använder ju alla alla för egen lindring i stunden och då kanske man inte behöver fundera så mycket på det…

Nåväl, här finns många som haussar dejtande som egoboost så du lär garanterat få andra typer av svar än mitt :smirk:

5 gillningar

Spontant! Nej!

Du har varit separerad i knappt en månad. Du känner dig vilsen. Du och ditt ex har kontakt “typ varje dag”, du pendlar mellan att känna dig glad (över det!) till att känna dig sårad (över det!). Det blir sura miner, skrivs fula saker. Du pendlar i dina känslor till ditt ex.

Sen, gällande dejtandet. Du skriver att det är det ända som får dig att må bra, kan få dig att må bra. Samtidigt så känner du att du tar “sjukt mycket stryk” av det. Att du inte får till någon dejt (IRL).

Kanske vore det bättre att bli klar med separationen. Landa lite mer i dig själv. Visst, skriv, ha kontakt med tjejer. By all means. Men kanske, kanske ta det för vad det är… ett tag.

My 2 cents…

5 gillningar

Jag tycker som alla ovan skrivit, utifrån hur du skriver, vad du skriver, hur du upplevt dejtandet så är det inte ett klokt val för någon part. Varken för dig eller för de du dejtar. För mig blir det tydligt att du är i behov av bekräftelse, omtanke, kärlek, känna dig sedd osv. Allt det här behöver du lära ge dig själv. Du behöver lära dig tycka och älska om dig (fysiskt och psykiskt) och börja ta hand om dig (sömn, bra mat, träning, omtänksamhet, hantera känslor…). Jag får en känsla av att du lagt alldeles för mycket av ditt eget jobb på din partner. Just därför känns varje “nej” i dejtingen som en bekräftelse på att du blivit dumpad igen.

Dejting börjar med dig. Du måste inte vara fullt färdig med alla delar för vi människor utvecklas hela tiden. Men du behöver ha en grundtrygghet i dig själv och i ditt liv. Just nu är det skakigt på alla delar. Så länge du söker efter trygghet eller bekräftelse från andra, kommer du alltid bli besviken! Men när du själv jobbar med dig själv, skapar ett liv där du trivs bättre än nu, då har du också något att ge till den du dejtar. I dagsläget ser jag bara att du vill få, ursäkta min raka ärliga ton.

Så satsa på att skapa dig ett nytt liv! Träna dig till en bättre fysisk form där DU trivs! Då orkar du mer, känner dig bättre och kan hantera stress på ett helt annat sätt! Samma gäller övriga delar av livet, umgås med de du tycker om, de som ger dig energi och de som finns för dig både när du mår bra och när du har det tufft. Låt inte dagarna passera, utan äg ditt liv! Du har alla möjligheter att göra det du drömt eller önskat, så fokus på det! När du väl känner dig tryggare, gladare och lyckligare, blir det något helt annat att dejta!

6 gillningar

Det har gått snart ett år för mig sedan orden yttrades och vi har bott isär 7-8 månader och jag känner mig inte nära att dejta någon.

Lite av de anledningarna du beskriver fast i ett kortare perspektiv: jag är inte klar med min separation ännu. Är inte på en plats där jag kan ge mig till någon annan ännu.

Min känsla är att jag inte heller vill använda någon annan för bekräftelsen. Känns inte fair. Jag saknar närhet, kramar, sex och kärlek. Men fortfarande bara med mitt ex och är inte öppen för någon annan på riktigt. Har mycket kvar att arbeta på med separationen och mig själv tror jag.

Men alla olika. Kan du göra sakerna parallellt dömer jag åtminstone ingen. Dock bra att då vara öppen med vad du söker och inte starta något på fel grunder tänker jag :man_shrugging:

3 gillningar

Tjena @Pulvret
.

  1. Om du känner för dejtandet så fortsätt tycker jag, trots att det gått 1 månad ( jäkligt kort tid ) så är det upp till varje individ att avgöra vad man vill göra av sitt liv.
    .
  2. Att ditt X kontaktar dig i tid o otid och att hon dikterar samtalet osv… så tycker jag att Du borde dra ner på " att ta emot & öppna dessa samtal ", rentutsagt - skit i henne, pröva att smsa henne å säg att du vill ha detta som text i telefonen.

O, ja! Exakt detta tänkte jag också när jag läste vad du skriver. Ta nu chansen att reflektera, känna, sörja. Det går inte att putsa över sorgen efter en trasig relation med en ny. Allt du inte dealar med lagras i din kropp.
Vi behöver inte på något vis vara ”fixade” eller ”färdiga” med arbetet kring oss själva och vårt inre för att söka kärlek. Det menar jag inte! Men däremot bör du vara aktsam på om du söker kärlek för att slippa stå i det som är jobbigt nu, sörja för det är oundvikligt, och lära dig bekräfta dig själv inifrån.

3 gillningar

Är det något man som kvinna har något av ett spindelsinne för så är det sårade män som är på jakt efter dig som en känslomässig krockkudde. Det är helt enkelt en enorm rödflagg. Så det är väl vad de känner av snarare än att det handlar om ditt utseende. Sen, ger man sig in i leken får man leken tåla, och du är väl helt enkelt inte riktigt rustad än. Även om det ger korta kickar.
Ligger längtan att träffa någon ny precis nu också att visa för ditt x att ”du minsann kan”? Om svaret är ja ens lite;
Ingen vill vara den tjejen, eller förtjänar att vara det för den delen.

3 gillningar

Jag tror som @Skottaren. Du blir förmodligen inte bortvald av ytliga skäl i första hand, utan tvärtom för att du själv söker ytlig bekräftelse.

Sånt noterar andra direkt. Den korta tiden som gått sedan din separation är en varning i sig, och förmodligen känner även kvinnorna din desperation omedelbart.

Då blir du nobbad eller ghostad - och så växer din desperation ytterligare, vilket gör dejtingen ännu svårare. Och så hamnar du i en ond spiral. Mitt förslag är att du lägger ner försöken till dejting just nu och istället försöker läka dig själv från den värsta smällen innan du börjar blanda in andra.

Om man ska dejta måste man orka med motgångar och orka att bli bortvald. Du tycks inte vara där riktigt än.

3 gillningar

Om du ska fortsäta är naturligtvis ett val du moste göra själv ! När jag blev lämnad var jag först helt förkrossad o tankarna kom att det kanske var bra o försöka träffa någon för det skulle bli lättare o glömma x et men ju mer tiden går har jag insett att jag måste läka först innan jag äns tänker på o inleda något . O då är ändå min högst önskan att kärleken ska få en plats i mit liv igen . Jag tror du skulle må bra av o vänta ett tag ! Ta hand om dej

4 gillningar