Dags för flytt - vad tänka på?

Nu är det mindre än 2 veckor kvar till flytt och jag behöver era bästa tips på vad jag ska tänka på!

Tänker du rent praktiskt med el och sådant eller mer känslomässigt??

Både och nog. Vad tänka på för att det ska bli så bra som möjligt både praktiskt och för egen del och barnen.

Praktiskt så handlar det ju om: El, adressändring, hemförsäkring och inredning. Har inte flyttat själv(nyligen lämnad) men jobbar inom fastighetsbrnchen :wink:
Hur gamla är barnen, bor exet kvar i erat tidigare boende?

Vi ska båda flytta, 3 barn under 10 år.
Vanliga flyttchecklistan har jag koll på, tänkte mer specifikt utifrån att det är en separation.

Har ni planerat hur ni ska dela upp barnen? Fler jag känner har lämningsdag på Fredag med sina yngre. Man lämnar på skolan p åmorgonen och den andra hämtar upp på eftermiddagen. Tror det blir milt för barnen och inte så påtagligt att bli hämtad eller lämnad HOS den andra. Det blir också en förväntan och lite extra mysigt inför helgen tänker jag?..

Precis så tänker vi, varannan vecka med fredag som bytesdag för att få landa efter bytet innan det är dags för vardagsliv då vi har lite olika rutiner. Håller som bäst på med att komma överens om fördelning av hushållsprylar.

Jag funderar på hur det kommer funka första veckan för barnen. Om det finns några tips för att göra övergången så bra som möjligt.

Första veckan: Kanske att få komma iväg till den andre några timmar för att få se hur det går? Exet flyttade och jag har stannat kvar, så vi hade en lite annan situation, men barnen var med till hans nya lägenhet innan flytt. Under flyttdagen hjälpte jag honom (sic!) mitt i veckan, och så kom barnen till honom på helgen. Så det blev inte exakt 7 dagar vardera första bytet. Sen flyttade han igen, flyttade ihop med sin nya partner, under samma år. Då gjorde vi liknande. Dottern hade egentligen sin vecka hos mig, men alla hennes tankar var hos pappan, hur nya huset ser ut osv, så hon åkte till dem lite tidigare, typ dag två eller tre i nya huset. Själva bärandet var hon inte så intresserad av :wink:.

1 gillning

Bra tips!
Barnens far fyller år kort efter flytten under min vecka så tänkte att de ska ju få fira honom och då träffas under trevliga former. Utmaningen är hur det ska göras i dessa tider då jag flyttat ut större del av bohaget från gemensamma huset som sålts men exet inte hunnit flytta till sitt nya än. Vi är ju 5 så fler än de 4 som får gå på restaurang tillsammans. Ska jag bjuda över honom till mitt nya hem då?

Vi hade och har fortfarande en väldigt spänd relation, min exman och jag. Strax efter separation fyllde dottern år. Funderade på vilken plats att fira som var lämpligast. Det blev att träffas på neutral mark, och på restaurang (det gick ännu då) för att undvika risk för konflikter pga att andra människor var runtomkring. Jag klarade inte heller av att få in honom i huset, pga att jag blev så stressad och ville inte ha bråk i detta hus också. Detta fick bli den lösning som passade bäst. För andra med lugnare separationer kan det ju vara annorlunda.

För vår del är det ju lugnare, när han slipper ta ansvar för något så är han ju ofta väldigt trevlig att vara med. Så utifrån det perspektivet har jag ingen anledning till oro. För barnens del skulle det nog kännas bättre att bjuda över honom än att fira i det halvtomma huset.