Bytt efternamn efter skilsmässan?

Du som blev lämnad - bytt efternamn efter skilsmässan??
Jag vet inte hur jag ska göra…

Ja jag bytte direkt. Jag kollade med barnen och eftersom de tyckte det var helt ok så bytte jag. Det kändes jättebra. Det blev en markering, både för mig själv och omgivningen. Och kanske framförallt mot exet.

1 gillning

Har ju mitt familjenamn. Däremot borde hon bytt för länge sen.

1 gillning

Ja borde också byta - men vill jag byta tillbaka till vanliga ”Svensson- namn” :flushed:. Precis när man skilde sig skaffade jag nytt körkort o var inte beredd på att byta… orkade inte visa officiellt att man var skild. Det är lite så fortfarande… måste fixa pass i sommar då det är bokat. Men måste ju ta Skatteverket först…

Mina papper ligger klara och väntar på att skickas in. Se när jag gör det, är ju allt meck runtomkring. När vi gifte oss var det väl körkort och pass man behövde ändra. Nu är det ju mail och inloggning till allt möjligt att tänka på…

Exet och hans tredje fru tagit varandras namn så de heter hans sen hennes. Vill inte heta samma som någon av dem.

Det är väl barnen då som gör att jag håller lite på det. Även om de tycker att det är ok att jag byter.

Jag har beslutat att behålla mitt efternamn. Vill ha samma efternamn som barnen. Det är ett ovanligt namn och känner att jag gjort det till mitt och att det är en del av min identitet.
Skulle exet gifta om sig och ge en ny kvinna detta efternamn skulle jag nog bara hånle lite i mjugg…:laughing:

1 gillning

Det är fd svärföräldrarna som kommit detta själv. Bara få som har det. X , myndiga barnet o jag o de två. Två st har bytt efternamn pga giftermål.

Nytt pass i sommar, nytt id kort fixade jag förra året…

Ska jag eller inte…det e frågan. Inte bestämt ännu. Får bestämma nästa v så man hinner klart med allt innan passet.

Oj! Har fått mitt efternamn tillbaka efter två veckor!! Stod på nätet att det skulle 14 veckor. Det gick undan.

Känslomässigt, ja det kändes lite. Var inte beredd på det just nu, trodde det skulle bli under semestertiderna.
Känns bra bra ändå.

3 gillningar

Men ahh då kanske mitt kommer snart också, var 10 dagar sedan jag skickade in.
6-14 veckor står det på skatteverkets hemsida så två veckor var snabbt jobbat…

Ja nu finns det ingen återvändo men känner mig ändå inte helt redo.

2 gillningar

Grattis! :birthday:

1 gillning

Tack! En trappa upp!

2 gillningar