Bryta kontakt helt

Hej, jag är ny här.
Jag och min föredetta skilde oss för ca 1 år sedan.
Jag vet inte exakt varför jag valde att gå med här just nu, då jag kommit över det mesta. Jag kanske var för djupt i skiten inledningsvis.

Historien är att min fru en dag bara berättade rakt ut att hon ville skiljas, hon var tvärsäker.
Jag blev såklart totalt krossad och var totalt förstörd i en veckas tid.
Jag lyckades få ut från henne att hon träffade en annan de sista 4 månaderna.
Det som var jobbigast var att hon började träffa honom 3 månader efter att vi gifte oss och köpte hus. Giftemålet och husköpet var på hennes vilja.

Vi har 2 barn (6,10 år) och hennes story är att hon inte har kunnat vara fri i förhållandet. Hon lever just nu i öppet förhållande med ett antal killar.
Jag har även jobbat borta mycket, då jag har ett sådant yrke. Och jag fick en ny tjänst året innan skillsmässan som tärde på förhållandet mycket, det var ett sinnessjukt tungt första år på jobbet. Men jag kände att vi båda gick in i mitt nya jobb helhjärtat, och hon stöttade mig i det valet.

Från början så var jag helt besviken att hon valde att skilja sig utan att nämna något om det innan, inte berätta vad hon tyckte var jobbigt i förhållandet.
Den känslan byttes efter ett tag ut till att ha acceptans till hennes val att separera. Men otroheten har jag aldrig kunnat förlåta riktigt.

Första halvåret var väldigt turbulent. Vi närmade oss varandra som vänner i perioder och hatade varandra resterande.
Vi båda har dock alltid varit måna om barnen, att de ska ha det så bra som de bara kan, vilket är väldigt skönt.

Hon ställde krav på att jag bara skulle ha barnen varannan helg, då mitt jobb är oregelbundet och hon vägrade ett flexibelt schema med barnen.

Nu till dagens situation, när ni fått en ytlig och snabb bakgrund.
Mitt mående var piss första perioden men blev bättre under hösten.
Men nu har det blivit akut, då jag i ett år har fått motstå väldigt mycket skit från henne, konstant.
Hon spelar mycket med mina känslor. Exempelvis är hon spelat snäll, överdrivet snäll när hon frågar efter saker från mig. Men är totalt elak när jag frågar minsta lilla från henne.
Hon introducerar nya killar till barnen ständigt, och jag har mjukt försökt få henne att vänta med det tills det är något stadigvarande. Men det har bara rwdulterat i ett hststorm mot mig, stt jag ska ge fan i hennes liv.
Sen en till stressor är ekonomin. Jag har väldigt mycket skulder, även privata, då jag köpte ut henne vid skillsmässan.
Men hon kräver så jäkla mycket pengar hela tiden. Hon vill ha UH på 5500 per månad, även att jag betalar hälften av det mesta annat. Jag har försökt att förklara för henne vad FK säger, vsd som är rimligt, men inget resultat.

Allt detta har fått mig att må piss, att hata livet. Jag går näst intill under, även fast jag är stark som person.
Ekonomisk stress, hennes ständiga negativa sms mm.
Detta har lett till att jag vill besluta om att dra i nödbromsen. Jag tror jag går under totalt annars.
Jag funderar på att meddela henne att jag bryter kontakten totalt. Att endast akuta saker om barnen kan meddelas via mail.
Jag fötstår att det försvårar mycket i logistik om barnen, men jag kommer inte överleva annars.

Är det någon annan som gjort det? Hur fungerar det?
Är det någon som har en annan lösning på det?
Jag vill börja ett nytt, iaf ok liv igen, längtar verkligen efter det. Med bibehållen bra relation med barnen, som är viktigast för mig.

Tack för att ni läst.
Mvh Mackan

2 gillningar

Boka tid hos familjerätten. Där kan ni diskutera hur ni ska ha det i framtiden, och de kan hjälpa till att skriva ett avtal mellan er. Att du bara får ha barnen varannan helg är helt orimligt! Se över hur mycket du har möjlighet att ha barnen, och så tar du upp det på familjerätten. Ju mer du har barnen, desto mindre behöver de utsättas för alla mammans pojkvänner. Dessutom blir underhållet mindre om barnen bor mer hos dig.

4 gillningar

För övrigt. Att bara ha kontakt om nödvändiga saker om barnen är en tämligen normal nivå av kontakt.

2 gillningar

Håller med. Ta hjälp av familjerådgivningen och så lite kontakt som möjlig. Du måste nog ifrån henne för att kunna börja må bra, för ditt ex vet vilka knappar som skall tryckas på.

1 gillning

Många här på forumet verkar faktiskt ta bara det absolut nödvändigaste gällande barnen på mail. Är det akut får man såklart ringa.

Gå efter vad försäkringskassan säger gällande underhåll.

Håller i övrigt med de andra angående att ta hjälp av familjerätten och se över hur mycket mer du kan ha barnen. Varannan helg låter väldigt lite.

Sen när de blir äldre är risken stor att de inte hinner träffa dig på dina helger och du riskerar att tappa kontakten med dem helt.

3 gillningar

Uppenbarligen har hon en annan syn på relationer. Inget att göra något åt.

Du har ingen orsak att hjälpa henne. Och vice versa naturligtvis. Ni är separerade, skilda, har var sina liv och därmed har ni ingen skyldighet att hjälpa varandra heller.

Och hon har rätt. Vad hon väljer att göra varken kan, ska eller har du något med att göra.

Måhända är det därför hon vill ha all vårdnad, så hon ska få större underhåll. Om du skulle kunna skulle jag rekommendera att byta jobb till ett där du kan ha barnen vv. Det enda som inte går att ersätta och skaffa nytt är tiden.

Klokt. Borde du gjort för länge sedan.
Jag har så lite som möjligt med mitt x att göra. Vi skildes när vårt barn fyllt 15 så de har fått sköta sina kontakter helt själva. Nu vill har vår ungdom inte velat vara så mycket med mitt x så jag har haft det motsatta problemet, att jag hade velat att vi hade vv men det gick inte ungdomen med på utan har bott hos mig,

Kan du så se till att få vv och bråkar hon, säg att det är dina barn också.

3 gillningar

Du beskriver väldigt mycket vad hon vill och väldigt lite vad du vill.
Du låter snäll och jag kanske feltolkar men det låter som om hon vill ha dig som finansiär och ”enabler” för sitt sätt att leva…… äta kakan men ha den kvar, vara din ”kompis”, när det passar henne….

Många här beskriver nollkontakt, kontakt endast om barnen, via SMS eller mail.
Kanske t o m separat mailadress för detta.

Jag tycker du ska fundera lite på barnen och ditt jobb och om du kan hitta en bättre balans.
Det låter inte som hon tänker på barnens bästa och då kanske det är bra om du kan ge dem mer stabilitet och ha mer tid med dem.
:heart:

4 gillningar

För helvete Mackan, ta henne till rätten säger även jagggggg…

Håller med övriga!
Betalar du inte går fk in och betalningen sker vi dem. Sedan kan du stötta dina barn i betalningar av aktiviteter mm utan att det går via x och hennes önskemål.
Familjerätt är det bästa alternativet för att du ska få ro och en möjlighet att komma ur hennes klor. Separat mail mycket bra förslag!
Håll i @Mackan1

2 gillningar