Brutal lärdom

Fick lära mig idag att ”lära sig något om sex via porrfilm är som att lära sig om förhållanden via romantiska Hollywood-komedier”. Tror inte jag är kåtare än någon annan vad gäller porr, men naiv som en 5-åring vad gäller ”livslång kärlek”. Så naiv. Så lurad. 18 år av förnedring.

Ska börja titta på andra filmer. Kortfilm. Linus på linjen. Verkar vara min nivå. Fan.

1 gillning

Är inte säker på att jag förstår ditt inlägg, men vi som har känt oss manade till denna sida har nog fått våra illusioner av livslång kärlek krossade.

Men jag tycker att det låter rätt klokt sagt. Det finns ju en anledning till att man skiljer på film och dokumentär. Hollywoods relationsdrama och framförallt romantiska komedier är nog så långt ifrån min och andra singlar bistra verklighet man ens kan komma.
Och redan på gymnasiet suckades det bland mina tjejkompisar att det är en gammal sanning att ju mer en kille tittar på porr ju sämre är han i sängen. Och efter 36 år är jag beredd att skriva under på det och undviker i den mån det går att undvika män som tittar för mycket på porr. Lite generaliserande kanske, men har varit ett givande riktmärke för mig.

2 gillningar

Du gör helt rätt i att vara skeptisk mot romantiska filmer. De finns forskning som visar att det inte är bra för kärleksrelationer. Och när man känner sig ensam kan man bli riktigt sänkt.

1 gillning

Vet inte riktigt, tror nog att man som det mesta behöver titta lite nyktert på saker och ting.
Väldigt enkelt att bara peka på ena sidan av ngt likt artikeln.

En sak som jag håller med om är dock det de skriver om kommunikationen.
Samtidigt så visst som de skriver att i filmer vet den ena vad den andra tänker etc, att vi kanske omedvetet vill ha gåvor mm.

Men tror att man förenklar det lite, en av grundbehoven de flesta om inte alla har(naturligtvis i mer eller mindre omfattning), är ett behov av bekräftelse. Vad den bekräftelsen innebär kan ju vara väldigt olika.
Men även där kommer ju kommunikationen in.
Lika mkt skada som romantiska filmer kan göra, lika mycket nytta skulle man väl då kunna vända det till, skulle den kunna göra?

Någonstans så visar ju vissa ändå av filmerna, varför en person fallet för den andra? Drar man det till sin egen relation så skapar det ju också ett visst reflektionsunderlag (ja haha absolut djupdyker väl och kanske överanalyserar), dvs vad var det man själv gjorde att man föll för den andra.

Jag kan tycka om en hel del av filmerna just för att man i dem ser till personen (visst ser väl de flesta väldigt bra ut i filmerna), egenskaper och att det faktiskt är dessa saker man bekräftar och faller för.

Vi alla vet och bittert fått erfara att livet inte är som i film, samtidigt så är vi kanske också duktiga på att ta bort filmen av slentrian från våra liv.
Jag tror att vi ibland hamnar i stadiet att man börjar ta varandra för givet och därmed glömmer bort vi:et i relationen.

Visst är relationen ett jobb som de skriver i artikeln, men jobbet handlar ju om att värna om varandra, det man skapar och det som utvecklar.
Att få se en person man älskar lysa upp för små ting, ett ord, en iakttagelse, en blomma, en gest, är en otrolig belöning i sig.
Återigen handlar det mesta om kommunikation, men området kommunikation är oerhört stort. Det handlar ju inte enbart om orden man säger, utan det man inte säger, genom blickar, kroppsställningar, rörelsen, gester, tonfall, ansiktsuttryck, ja otroligt mycket mer. Orden är enbart en bråkdel av kommunikationen.

Så javisst jag håller med om att man ska ta alla romcoms och liknande med en nypa salt, men det finns samtidigt något ganska fint bakom dem också :blush:

Haha eller så är jag bara romantiskt lagd, men att få uppmärksamma en kvinna man älskar och se henne förvånad för att man lade märke till något som hon brinner för, eller bryr sig om, är en fantastiskt och härlig känsla.
Naturligtvis går det åt båda hållen.

3 gillningar

Eller så är det som så att du har en sund inställning till relationer…
Där dagens samhälle med en ideologi som andas utbytbarhet och uppgradering inte riktigt följer dinosaurietänkare som oss, som bygger sina tankar och värderingar kring: lojalitet, ärlighet, öppenhet och kommunikation. (Har nog fortfarande mycket att lära gällande kommunikation, men får väl se det som något man ständigt kan och bör utveckla).

Så gällande filmer, blanda och ge, men var sann mot dig själv och dina värderingar.
Det finns många med liknande, även om man ibland ställer sig frågan och förundrat tittar sig omkring.

2 gillningar

Ja, du har rätt. Jag är krossad. Jag är förstörd. Jag går inte att laga. Men jag försöker överleva. Jag kämpar och överleva går bra.

1 gillning