Bör jag lämna? Hur?

Hej, det är kommer troligtvis bli ett långt inlägg. Får se vilka av er som orkar ta er igenom vår historia.

Så, jag och min sambo träffades först när jag var 22 och hon var 16. Hon var vid tillfället singel men inledde snabbt en relation med en anna kille i hennes ålder. Hon var dock otrogen mot honom med mig (jag vet, jag är/var ett svin). Såhär pågick det i ett halvår innan jag kände att jag ej var intresserad av en sån relation längre. Vi hade kvar varandra i livet som “bekanta” dock. Åren gick och hon blev singel, vi började ligga igen. Hon ville ha förhållande men jag var ej redo. Hon inledde en relation med en annan kille men fortsatte också ligga med mig (jag hade nu flyttat till annan stad för studiet så vi sågs endast vid sommar/jul). Vi behöll nu kontakten som vänner dock, pratade i telefonen nästan dagligen.

Jag tog examen och flyttade hem, vi fortsatte träffas och hon lämnade sin kille för mig. Då hon var sambo med honom och hade inget annat boende så flyttade hon direkt in till mig. Det var nu först efter 5 år till och från som vi blev ett par. Samt mitt första riktiga förhållande och jag blev sambo direkt.

Hon flyttade in under en dag och tog med sig sin hund, jag är hundvan då jag har vuxit upp med hund. Hon var även intresserad av att skaffa en till, jag gav tillåtelse till detta. Men det var väl här första tecknet på bristande kommunikation uppkom. Jag gav henne tillåtelse att hon skulle skaffa en hund. Min syster var själv tillsammans med en kille som ej ville ha hund men hon hade två stycken som hon tog om. Men när min sambo skaffade en till så tvingade hon mig att ta minst 50% av ansvaret då vi nu hade skaffat hund. Jag gick på hälften av valpkursernas tillfällen, det var jag som vaknade på natten och gick ut när valpen behövde kissa osv. Det här nötte på mig och gjorde mig irriterad på henne.

Efter cirka ett år kom en oplanerad graviditet, jag visste att jag ville ha barn någon gång i framtiden. Samt att jag skulle vara helt färdig med studierna när barnet kom (pluggade nu en master), även om hon fortfarande studerade. Vi valde att behålla barnet. Tiden tickade på och tillslut kom vårt första barn. I början så var allt jättemysigt och vi var så gulliga mot varandra. Sen började vardagen komma tillbaka (dock inget speciellt negativt, bara att allt blev som vanligt).

Efter cirka 9 månader efter första sonen kom försökte vi bli gravida igen. I samband med detta var jag borta på semester med mina vänner. Under semestern fick jag lite feeling och önskade ett frikort, något min sambo alltid har varit öppen med. Hon har alltid sagt att om jag känner för det så ska jag alltid fråga henne istället för att gå bakom hennes rygg. Jag frågade och stod på mig lite när hon tveka. Jag fick det och var tydlig med att hon inte skulle ge mig det ifall hon någonsin tänkte använda det emot mig. Det skulle hon inte. Jag utnyttjade dock inte frikortet. När jag kom hem så använde hon det dock emot mig. Hon ville nu ligga med min bästa vän (vad fan?!). Hon bröt ner mig så mycket att jag till och med ringde och frågade min vän om en trekant (han har också sambo och barn vid tillfället).

Han tackar nej, men det blir såklart massa drama. Jag förlorar min bästa vän då hans sambo inte vill att vi ska ha kontakt pga min sambo (förståeligt enligt mig). Det här är första gången jag seriöst funderar på att lämna min sambo (år 2021). Men, ni kanske kommer ihåg, vi försökte bli gravida? Självklart blev det positivt på stickan… så jag stannar under graviditeten och tänker att jag kanske lämnar när barnet har kommit.

Barnet kommer och vår relation fortgår, jag låter henne träffa andra tjejer (hon ligger med 1 totalt) men sagt att hon aldrig får vara med andra killar. Hon testar att låta mig träffa en annan tjej, jag träffat henne vid ett tillfälle men min sambo börjar må för dåligt så jag avbryter och lovar att aldrig ens fråga om det igen nu när vi vet hur hon mår i den situationen. Hon slutar också och träffa tjejer och säger att hon endast gjorde detta för min skull då jag tyckte om den tanken och för att hon vill att jag skulle gilla henne mer.

En gång på fyllan blir jag arg på henne och ber hennes bästa vän om nakenbilder, detta för att “hämnas” då hon tog min bästa vän på det sättet…

Tiden går och hon av en “slump”(?) tar upp kontakten med ett gammalt ex. Det var över 10 år sen de höll på nu och jag tycker det känns okej. De börjar ses och hon frågar om hon får sova där (han bor långt bort). Jag går med på detta och tänker att om hon går över några gränser är det hennes val och hon som förstår relationen.

Hon sover där tre gånger och sen bjuder hon hem ex’t till oss för att jag ska får träffa honom. Vi dricker alla tre i soffan, jag tar det lugnt då jag ska upp med barnen imorgon. När jag går och lägger mig märker jag hur de slutar prata, jag kikar ut genom dörren och ser att de båda sitter och skriver på telefonerna (antar med varandra…). Han åker hem, jag håller mig lugn men dagen efter konfronterar jag henne.
Tydligen så har detta hänt när hon har sovit där de tre kvällarna:

  1. Hon ligger med huvudet i hans knä och han kliar hennes i håret. (Hon pratar om detta med sin bästa vän och hon meddelar nu också att jag har bett henne om nakenbilder.)
  2. Han går ner på henne och hon kommer.
  3. Hon tar med sig kondomer och de har sex.

Efter detta väljer jag att försöka förlåta och fortsätta som inget, hon vill dock att hon ska få ha kvar relationen med ex’t. Något jag ej kan gå med på, denna gången står jag verkligen på mig och får igenom att de ej ska ha kontakt.

Nu är vi här 3 månader senare, vi har nu flyttat till hus (påskrivet innan hon var otrogen). Jag mår piss, vet ej hur jag ska kunna gå vidare. Vet inte hur eller om jag bör lämna? Jag mår en bra i relationen men älskar henne konstigt nog. Hon är min enda trygghet då jag har blivit väldigt isolerad under det här förhållandet. Vet inte hur jag någonsin kommer kunna fatta det beslutet och faktiskt genomföra det. Hon vill att jag ska förlova mig för att visa att jag verkligen vill detta. Jag hade faktiskt tänkt fria innan jag fick veta detta. Jag hade också tänkt fria innan hon ville ligga med min bästa vän, men dessa saker har skjutit på friandet. Vi har nu varit tillsamma i 5 år, och känt varandra i totalt 10…
Vi kommer gå några hundra tusen back pga bostadsmarknaden sen vi köpte också om vi måste sälja nu…

Men herregud vad rörigt förhållande ni har! Och det började med svek och trassel. Ingen bra grund att bygga på.
Förlåt men det är så uppenbart att varken hon eller du egentligen vill vara med varandra. Och hon har ju uppenbart varit otrogen mot dig.
Jag tycker du verkligen ska ta dig en funderare om du bör vara kvar, du verkar inte må bra. Du säger att du älskar henne men fundera på vad som är kärlek för dig,
Jag hoppas att du finner styrka för att fatta rätt beslut.

Ni har små barn och dricker hej vilt, ligger runt med andra, frikort eller ej och har nu om jag läser rätt nått en ålder på 26 respektive 32. Har någon av er tankar på att mogna till och bli vuxen? För det känns lite som tonårsrelationer hit och dit med brutna vänskapsband för att någon ligger med någons pojk/flickvän och vice versa.
Nej, ni ska inte gifta er för av vilken anledning ska ni det? Och om ditt svar är att ni ska det för att ni älskar varandra bör nog ni båda fundera på vad kärlek betyder för er.

Oklart vart du får “dricker hej vilt” ifrån. Jag skulle uppskatta att antalet gånger jg är full på ett år är kanske 4-5. Sen någon gång i månaden kanske vi dricker via/öl till maten. Känns mer som att det var känslan du fick när du läste mellan raderna.

Herregud @JGL , hur fan tänkte ni när ni öppnade upp för knull till höger å vänster, fattade ni inte vad som kanske skulle komma - ni tar ju inget ansvar inför framtiden.
.
Visst fan kan det va gött att hon/du får ett nyp, men ni har ju inte gjort en riskanalys om era liv och vad som händer i skallen.
.
Och småkids har ni oxå, nej Du JGL , inte mycke till stöd kommer du att få

Broder.
Beklagar din situation.
Vilken slags far vill du vara?
Vilken förebild vill du ge dina barn?
Vilken slags relation vill du ha?
Älskar du din partner eller är det tvåsamheten och tryggheten du älskar?

Om en bror, en son skulle vara i din situation, vad skulle du råda honom till?

3 gillningar

Ni träffades unga, ni är fortfarande unga. Mycket har hänt mellan er under de här åren. Det har varit turbulent och periodvis kaos. Och så kan det absolut vara i tonåren och som ung vuxen. Man är inte den smartaste precis.

Men nu är ni äldre, lite mer erfarna, har fått lite mer självkännedom.

Det här med mer eller mindre öppet förhållande verkar inte fungera för er. Det har varit rörigt nog mellan er.

Skulle ni kunna börja om? Ni skulle kunna testa parterapi och kanske även terapi på varsitt håll.

Finns det något intresse ni har gemensamt som ni skulle kunna ägna er åt?

Rulles frågor är bra. Man tjänar på att verkligen känna efter “vad vill jag”

1 gillning

Tack, jag ska börja i terapi nu i veckan faktiskt. Frågat om hon vill gå på parterapi men hon lider av både ADHD, komplex PTSD samt ätströningar. Så hon känner att hon behöver hjälp med de sakerna först (hon står i kö)… Sen om det är en ursäkt eller om hon faktiskt känner så vet jag ej.

1 gillning

Tack mannen, verkligen bra frågor. Vet dock inte om jag vågar ta reda på svaret på dom än… Tror jag vet vad jag borde göra men jag vill ej :frowning:

1 gillning

Vad man vill och vad man måste göra för att själv orka vara sitt bästa jag för sigbsjälv och inte minst sina barn går inte alltid hand i hand. Följ din magkänsla.

1 gillning

Ja sorry, det gjorde jag nog när jag läser igen. Men jag tror ändå att ni båda två måste fundera kring vad kärlek och frisk relation är för något. Detta behöver du absolut nu inte svara på, men kommer ni från stabila familjer själva?

1 gillning

ADHD, PTSD och ätstörningar är alla väldigt tunga diagnoser att “dras med”. Både för henne och inte minst för dig.

Mitt ex blev diagnostiserad med ADHD nu 3 år efter det tog slut mellan honom och mig. Jag levde med honom i 7 år utan att veta, han visste inte heller.

Det är riktigt svårt att leva med någon med ADHD. Hoppas både hon och du får stöttning med detta.

Ätstörningar har jag sett och upplevt på nära håll också pga att vänner varit drabbade av det. Mycket hemsk och tung sjukdom.

Låter väldigt bra att hon står på kö för att få hjälp med dessa saker. Tänk på att alla de sakerna hon lider av kommer att ta lång tid att lära sig att hantera, både för henne och dig.

Jag vill också säga detta. Det är lätt att man som närstående till någon med hennes problematik hamnar i en evig kamp. Man förlåter, man är tålmodig, man förstår. Man förlåter, man är tålmodig, man förstår. Man förlåter, man är tålmodig, man förstår. Ja du fattar. “Det kommer att bli bra” - intalar man sig gång på gång. Och i perioder har man det också bra, väldigt bra till och med periodvis.

Men om man inte tar hand om sig själv i det här så förlorar man sig själv. Man blir utmattad. Man förlorar sin energi och sin lust. Så var väldigt uppmärksam på det.

Ta pauser från henne. Åk iväg bara du, bo på hotell, bo hos vänner/föräldrar, ut och campa i skogen några dagar, vandra, etc - men bara du och eventuellt vänner.

Försaka aldrig dina intressen, det som är du. Det ligger INTE på dig att fixa henne. Du är där för henne ja, men inte till vilket pris som helst.

Var rädd om dig :cherry_blossom:

Jag kommer från en stabil familj. Hon gör inte det, deras föräldrar levde separerade från start, hennes pappa gick bort i heroinmissbruk när hon var runt 10. I samma veva, när hon var runt 10 blev hon sexuellt utnyttjad av hennes mammas nya kille. Flera våldtäkter under tonåren samt att en del av hennes PTSD är att hon inte känt sig älskad av sin mamma.

Fint skrivit, men jag har redan tappat mina intressen. Jag har redan tappat bort mig själv och vad jag tycker om. Det är nog därför det är så jobbigt att lämna, för jag skulle inte ha någonting då. Sen är det nog kanske lite som @Rulle säger, att jag kanske stannar för att det är den tryggheten jag har.

En vild kärlekshistoria låter det som och där du (och helt förståeligt) möjligen gravt underskattat problematiken runt de problem din tjej kommer ifrån och brottas med. Tvekar på att du öppnat för frikort och ett mer öppet förhållande då. Ingen skuld i det, du var ung och allt verkar ha gått i raketfart. Men,
sex som ångestdämpning. Sex som bekräftelse för att man inte är trygg i sig själv. Sex för att ta makten över sin egen kropp och det trauma man utsatts för. Sex för att lindra skuldkänslor. Sex som maktmedel.
Kan du se det mönstret när du läser din egen text?
Hursomhelst, ni mår ju inte bra. Du mår inte bra. Är du trygg verkligen? Är det en trygghet där du är nu?

1 gillning