Bonusfamiljen

Har ganska nyligen börjat titta på Tv-serien Bonusfamiljen.Fastade för detta och då tog serien givetvis slut.Men har gått tillbaka och tittat på flera äldre avsnitt…det finns ju flera säsonger dessutom.
Det verkar trots allt gå ganska “lätt” för de att umgås trots denna röriga konstellation av familjer.
Fasar för om exet någon gång träffar någon ny…skulle aldrig kunna bli vän med henne precis.
Det gör fortfarande ont och jag har inte bearbetat klart trots att det har gått 2 1/2 år.
Vad har ni för erfarenheter av detta?

Jag tittar maniskt på Bonusfamiljen - dygnet runt. Det hjälper mig jättemycket! Vår skilsmässa går igenom när som helst efter 9 mån m betänketid och boende under samma tak.

Vår relation är väldigt över men efter 15 år är det oerhört tufft med separationsångesten… Vi blev ihop snabbt och fick barn ännu snabbare och har varit separerade en gång tidigare.

Nu är det stökiga över och nästa fas tagit vid: ensamhet, sorg, skuld och rädsla. Bonusfamliljen tar upp det på ett hyfsat bra sätt men väldigt light, ändå.

Vi är INTE redo på nya partners även om han redan varit ute på Tinder, m.m. Träffat någon och “gjort slut”. Efter det bor vi v/v i huset.

I vårt fall skulle han nog kunna “försöka igen” men för mig är det slut. Orkar inte efter alla år av bråk, psykisk terrorbalans och skuldbeläggande.

Så, för mig är Bonusfamiljen ett ljus i mörkret just nu! Så vill jag ha det i framtiden men just nu tittar jag för att kunna bearbeta alla våra bråk.

Kram!

2 gillningar

Jag har knarkat bonusfamiljen i flera omgångar , tycker den är bra, men har in under längsta önskat slippa att själv uppleva dessa situationer

Ja…jag känner också nästan en slags “tröst” av att titta på Bonusfamiljen.Har snart betat av första säsongen.Men håller med om att det är en “lightversion” av allt det jobbiga.
Det är ändå mycket igenkänningsfaktor i det och det känns så skönt på något sätt.
Även att man kan “lära sig” lite hur man skulle kunna hantera vissa situationer.
Men fattar verkligen inte hur jag själv ska kunna ta att exet träffar någon ny…Hoppas inte det händer innan vår dotter ska ta studenten om något år.
Det skulle kännas som en mardröm om exet skulle ha någon ny då och att vi måste vara med på samma fest.Jag hoppas att jag träffar någon ny först…

@Nyskild2019
Du skriver att ni varit separerade tidigare. Hur kommer det sig att ni valde att försöka igen? Var det svårt att hitta tillbaka igen? Var det samma orsak till nya seperationen?

Ja, det var ungefär samma. Då hade vi varit ett par i 6 år nu 15 år…

Det är stökigt. Vi har ett barn m hf autism och mitt ex har detsamma och säkert adhd också. Han vill ha kontroll över mig 24/7 - upplever jag.

Jag orkar inte. Förra gången trodde jag att det skulle funka nu vet jag att vi inte KAN leva tillsammans. Jag är dock medberoende så det är jobbigt att lämna…

2 gillningar

Samma här barn med autism och misstänker mannen har drag v det med.
Så tuff vardag men ändå fel görs som han gjorde… otrogen.

Samma här! Har inga bevis på otrohet men så fort vi bråkat har han hotat med skilsmässa och i samma veva har han träffat ngn annan på nå’t sätt.

…å sen ångrat sig. Jag lever i en virvelvind och har inte kunnat freda mig mot hans bufflighet. Går i terapi för att orka ta mig ur skiten.

“Bonusfamiljen” ger mig hopp.

1 gillning

Har sett alla avsnitt av Bonusfamiljen nu och blev helt tagen av den serien.Hoppas att det kommer flera säsonger.Blir lite avundsjuk på Lisa och Patrik som verkar vara som gjorda för varandra och är så kära.Som själsfränder och har en bra kemi…
Så skulle jag också vilja känna det med min kommande kärlek någon dag…

Aldrig sett något av detta tidigare men blev nyfiken efter att ha läst i denna tråden och har nu på fm sett de 1,5 första avsnitten av säsong ett :scream:

Alltså, denna serie borde vara obligatorisk att se innan skilsmässa. För vilken mardrömslikt träffsäker, om än tillspetsad, stilstudie i vanligt förekommande personligheter bland både vuxna och barn :space_invader:
Samt i de mänskliga relationernas uppkomst, nedgång och fall… och fram för allt i återupprepandet av samma märkliga val, konstruktioner och självbedrägerier. Val som är byggda på… ja, på vad (annat än “hoppsan”) det kan man sannerligen undra :see_no_evil:

@Johan40, som om jag inte gjorde det innan så kan jag iaf efter detta verkligen se din ofta upprepade point när det gäller bonusfamiljer :exploding_head: :rofl:

1 gillning

Undrar vad jag kan ha sagt då :thinking:. Men återkom med gärna med reflektioner efter 20 avsnitt till :joy:

1 gillning

@Johan40… nämen gud i himmelen, tjugo avsnitt till :joy: Jag såg till mitten av fjärde (med ormen) där verkligen den ena familjekonstellationens alla “variationer” slog ut i full blom och jag blev tvungen att pausa för att jag fick hjärtklappning.

Om det åtminstone bara hade varit fiction, men inte alls. Tvärtom faktiskt, vilket ju är ett helt obegripligt och inte att förglömma frivilligt självplågeri :exploding_head: :see_no_evil:

Ägnade hela kvällen igår kväll att titta på gamla avsnitt.De är 45 minuter långa och jag kunde inte sluta titta.Nu har jag betat igenom alla avsnitt och jag bara längtar tills nästa säsong.
Det tar upp vardagliga problem på ett lite “tillspetsat”,humoristiskt men igenkännande sätt.
Det hjälper iallafall mig i min bearbetning framåt…så därför vill jag bara se mer…
Kan rekommendera att titta på Bonusfamiljen…

1 gillning

Måste titta🙂

1 gillning

Jag måste också börja se denna serie.

1 gillning

Har också hakat på. Sett 10 delar hittills. Känner igen mycket. Kanske detta är en bra terapiform :upside_down_face:

2 gillningar

Du verkar ju veta hur jag ser på fenomenet bonusfamiljer. Men jag är ju en smart kille :joy: så jag har sett alla säsonger som en form av kbt behandling vilken var extremt smärtsam och jobbig i början. Inte helt botad kan jag säga :stuck_out_tongue_closed_eyes: men min förståelse har nog ökat. Skaparna har ju en del erfarenhet i ämnet, men ändå imponerande att de får med så många olika aspekter i frågan. De olika rollerna och problemen.

1 gillning

Ja, det är ju inte så att du direkt har hymlat med din uppfattning i frågan :wink:

Dessutom, om man ska döma från den här serien så kan ju ingen vettig människa på minsta sätt hålla det emot dig, tvärtom :joy:

För vilket veritabelt h-e för alla i den där nya mysiga (NOT) storfamiljen :crazy_face: :scream:

2 gillningar

Hmmm … kanske inte lyckats dölja just den delen så bra då :grimacing:. Tvärt emot vad du tror finns det nog väldigt många påhejare av den livsstilen - som rent ut av trivs i den. Och det ska man inte håna eller vara negativ över. Det är bara inte för mig.

2 gillningar

Fast nu är det ju inte så att jag tror det du tror att jag tror. Utan jag är ju tvärtom utan minsta tvekan helt övertygad om att många trivs jättebra.

Till dess de inte gör det vill säga. Och så är hoppsan igång igen…