Bok/Pod tips

Hej allihopa! Ser att ni tipsar i varandras trådar om bra böcker som ni läst och poddar ni lyssnat på som har hjälpt eller betytt mycket för er. Och själv vill jag gärna ha fler tips. Så tänkte att denna tråd kan kanske bli ett litet bibliotek med bra tips. Skriv gärna också lite kortfattat varför den var så bra. Så man förstår vad den berör :heart_hands:

1 gillning

Bra idé!!

Poddar;

Kärlek och terapi -Daniella Gordon
Happy Dejting- Linnea Mollander
Stora Relationsguiden-podd
Lyckopodden- avsnitt 109 med Daniella Gordon (bästa!)
Unlocking us- Brenè Brown

Youtube- föreläsning
Nonviolent communication- Marshall B.Rosenberg (så bra!!)
Har även skrivit böcker i ämnet.

Ted Talks

Brene Brown
Om sårbarhet

Böcker

Hemligheten- Egil Linge och Dan Josefsson (anknytningsteorin)
Förhållande som funkar- Amir Levine och Rachel Heller (utifrån anknytningsteorin med många praktiska övningar)
Dejting börjar med dig- Linnea Mollander

I olika stadier kan man ha olika behov, nu dejtar inte jag längre för jag är i en relation sedan ett år. Men under perioden jag dejtade var Linnea Mollanders podd och bok väldigt viktig och bra lysning/läsning.

Det har också kommit en ny otroligt bra podd med två män, (Peter Magnusson med kompisen och kollega. Martin Persson) separerade och singlar som möter sin utmaningar och funderar över vilka de varit och blir i sina kärleksrelationer. Ärligt och väldigt utlämnande och generöst kring utmaningarna de haft i sina tidigare relationer och vad de själva bär för ansvar i hur saker blev som de blev,

3 gillningar

Många bra tips redan. Finns en annan tråd med massa tips också.

Under min bearbetningen har jag utöver hemligheten och dejting börjar med dig också läst om kommunikation och gränsdragning

Boundaries, the power of NO - Jeffery Dawson

Say what you mean, a mindful approach to non violent communication - Oren Jay Sofer

När det kommer till poddar lyssnar jag nu på

Allt vi inte lärt oss om kärlek
Skilsmässopodden
Happy Dating

2 gillningar

Bra tips med poddarna! Framförallt ”Allt vi inte lärt oss om kärlek” slår an en sträng. De är lite i den soulsearchingfasen jag hamnat i känner jag. Öppet och ärligt på ett vis jag försöker vara med mig själv.

Även ”Happy Dating” har sina poänger och kanske än mer den dagen man kanske känner sig redo för det. Vissa avsnitt är bra även nu för intressanta insikter.

1 gillning