Bodelningsavtal tidsplan

När i tiden ska man skriva bodelningsavtalet i bodelningen?

Innan man säljer ”allt”
Efter man säljer ”allt”

Om man skriver innan. Då vet man ju inte exakt hur mycket pengar/saker man får, ska ha vardera.

Skriver man efteråt. Då vet man exakt vad man får och har men då kanske en har tagit alla pengarna och det blir svårt att justera och få sin andel ifall denne vägrar. Tänker på om nu allt inte ska delas 50/50 utan 40/60 och det kanske man är oense om.

Ska man skriva innan så man vet hur man delar på allt och sedan ett efteråt?
Man vill ju vara överens innan man delar men oxå efter man delat så att det blir som man har tänkt sig.

Vet inte om ni förstår hur jag tänker, är själv snurrig i detta.

Jag förstår vad avtalet ska innehålla. Men det är ju svårt att skriva innan då jag sett att det står i några fall att men liksom är klar med bodelningen och det kan man väl inte vara innan man har sålt och fått sina respektive delar.

Tyckte också att detta var förvirrande. Alltså vi skrev ju fördelningen av tillgångarna så som att det var något som redan skett, fast vi behövde detta dokument för att banken skulle bevilja lån och det utköp om bodelningsavtalet la fram som avslutat ens skulle kunna påbörjas. Vi daterade och signerade det långt innan det faktiskt genomförts, eftersom vi behövde dokumentet för att han skulle få lån att köpa ut mig.

Ok, låter som ni var sams då och det är bra, tyvärr så är vi super osams. Där av undrar jag om det är så bra att skriva innan… då kanske en kan hävda att vi redan har bodelat. Samtidigt som jag vill skriva innan hur vi ska göra för jag orkar inte bråka efteråt.

Vi skrev innan och då att part A får y som har värderats till x kronor. Helt enkelt för att vi behövde bodela för att kunna göra låneansökan och också för att kunna beräkna kontantinsatsen för den av oss som skulle köpa bostad. Vi delade inte 50/50 av olika skäl men var helt överens om det.

Om ni är oense kanske det bästa är att hjälp av en jurist.

Det är nog bäst att ni vänder er till en jurist med det ifall ni är oense/ du tror att du kan bli lurad. Det var trots allt lite fix med att skriva allt själv och hade man inte varit någorlunda överens och känt att båda åtminstone försökte göra det schysst så hade det nog varit värt att få det gjort korrekt av någon utomstående.

Om ni verkligen vill snåla på juristen så har många av de lite dyrare mallar för bodelning man kan köpa med i beskrivningen att man har rätt till hjälp av jurist om man köper dokumentet. Tycks ändå bli betydligt billigare än att boka “riktig tid hos en riktig jurist” men då får man väl åtminstone någon att ringa och kolla saker med först.

Jag anade ugglor i mossen när vår bodelning närmade sig, så jag anlitade en opartisk jurist för oss för att få hjälp med bodelningsavtalet. Det var det värt tycker jag. Vi fick skriva på ett avtal i början där fakturan delades 50/50 för juristens kostnad. Normalt brukade det landa på 1500 kr/part, sa juristen vi anlitade, men vi landade kanske på 3500kr/part, för det fick gå några vändor. Juristen var opartisk och bodelningsavtalet han tog fram byggde på frivilligt inlämnade uppgifter.

Ska det vara helt strikt och om man vill vara på säkra sidan på att det blir helt ”by the book”, att om man inte litade på att det den andre lämnade in var korrekt, så sa juristen att vi borde skaffa varsitt ombud och ansöka om bodelningsförättare. Vi var väl i gränslandet på väg mot det ett tag, när exmaken inte inkom m uppgifterna, men slapp det t slut. Det är ju en än större apparat, kostar mer och tar längre tid.

Förlåt, nu vet jag inte om jag direkt svarade på din fråga.

Vi sålde inte huset, utan anlitade varsin mäklare som gjorde värdering av huset. Detta skedde efter att jag flyttade ut, hyrde då ett hus i närheten. Sedan köpte han ut mig ur huset.

Nja min fråga är när i tiden ska man skriva på avtalet innan eller efter man delar klart.

Ser ofta att det står A tagit detta och B tagit detta.
Känns konstigt att skriva på ett avtal innan man delar att man fått det och det, när det inte hänt ännu.

Samtidigt vill jag att allt är klart så det tydligt framgår hur vi ska dela innan vi börjar dela.

Jurister och bodelningsförättare har jag koll på (tror jag :wink:)

1 gillning

Jag uppfattade det som så iaf (att du ska skriva på som om det vore klart fast det inte är klart). Men handlar det om ett utköp ex kan man ju ange att X summa ska sättas in på X konto senast datum X.

Jag undrar också! Vill göra upp vem som ska äga vilken fastighet (sommarstuga resp bostadshus) och sen gör vi upp övriga tillgångar och skulder som står på oss privat, separat. Tycker det verkar onödigt att sälja allt vi har som en klump; hus, aktier, fonder och betala vinstskatt och sen bygga upp nya aktier, fonder och lån. Bättre att behålla det som kan behållas och fördela det som är enkelt att fördela. Men jag kanske tänker fel.

Banken säger att bodelningen måste vara klar innan de kan ge lånelöfte, och vi ska vända oss till den bank där våra lån är idag. Men jag tycker den banken har höga räntor och skulle vilja byta. Hur gör jag då? Jag vände mig till en bank där jag har “mina pengar” och de sa att jag måste gå till banken där lånen finns. Och i bodelningsdokumenten står ju lagfartsansökan med. Detta förvirrar mig. Moment 22.

Detta vet du redan men kanske kan det hjälpa nån annan:

Juristen säger

Den ekonomiska rådgivningen gällande lån osv måste ni ju ta med er bank.

Här kommer en lathund gällande bodelningen:

Man utgår från följande (bindestrecket är ett minustecken):

  1. Marknadsvärde - latent skatt* - försäljningskostnader (exempelvis mäklararvode) = bostadens värde
  • Latent skatt får ni fram genom att ta:
    Marknadsvärdet - anskaffningsvärdet - ev renoveringskostnader (sådant som inträffat de fem senaste åren) - försäljningskostnader (exempelvis mäklararvode) = X
    Multiplicera sedan X med 0,22: X x 0,22 = latent skatt att sättas in i formeln ovan.

Sedan räknar ni:
2. Bostadens värde (det vill säga svaret från uträkning 1) - lån = Nettovärde

  1. Nettovärde (det vill säga svaret från uträkning 2) / 2 = Bodelningslikvid. Bodelningslikviden är det som var och en ska erhålla i bodelningen och därmed den summa som den som tar över bostaden ska ersätta den andre med i bodelningen.

Hej @vilsen6

Ta kontakt med SBAB, dom har bra villkor för huslån.