Bodelningsavtal och studieskuld?

Hej!
Lite funderingar om kommande bodelning…

Jag och mitt ex delade upp ekonomin först med hjälp av ett äktenskapsförord där alla bankkonton står listade och att de ska vara enskild egendom. (efter att vi fört över så vi fick 50/50 av pengarna).

Sen i december skrev vi även ett bodelningsavtal (med hjälp av lexly online) för att möjliggöra banklån bla. I bodelningsavtalet står att vår villa som äger tillsammans och dess lån/skulder ska fördelas 50/50. Det står även att bohag för 100000 ska fördelas 50/50.

Nu har det blivit lite tjafs och hon har tex sagt att hennes studieskulder ska ingå i bodelningen. Bodelningsavtalet är redan påskrivet o där står inget om några studieskulder, då borde det väl inte finnas några möjligheter för henne att kräva att jag ska betala halva hennes studieskulder nu väl?

1 gillning

Vi skrev också bodelningsavtal själva via hjälp av mall. I vår mall stod det något i stil med att båda förklarade sig vara nöjda med delningen och inte skulle komma med ytterligare krav. Har ni något motsvarande i ert? Isf kan hon glömma det.

Om ni inte har en sådan rad i avtalet, så är ändå praxis att även csn räknas med men det skall alltså dras mot hennes tillgångar. Om hon inte har tillgångar som överstiger csn så har hon ju en överskuld som inte delas.

Här tyckte jag att det står tydligt: