Bodelningsavtal - inga gemensamma tillgångar - måste väl funka att skriva själv?

Vi har ett hus vi ska sälja, äger hälften var. Det blir ju att vi bara delar på överskottet - sätter in hälften var på våra egna konton.
Vi har några gemensamma konton (semestersparande, husbuffert) - blir ju att vi för över hälften var till våra konton.

Vi äger ingen bil, inga andra saker av högt värde, bara lite gamla Ikeamöbler typ. Dessa delar vi upp så det blir ungefär lika, liksom köksprylar och så vidare. Vi kommer överens tillräckligt bra.

I övrigt har vi pengar på egna konton i våra egna namn. Det är ungefär lika mycket. Tillräckligt lika för att jag inte är intresserad av göra någon genomgång utan vi behåller det vi har på våra enskilda konton.

Men vi måste ju ändå göra en bodelning för att kunna köpa varsin lägenhet. Hur gör man då - skriver att vi har delat upp alla tillgångar och är överens? Eller måste man ta med en lista med alla konton t.ex.?

Det går bra och så gjorde vi. Huvudsaken att ni är överens, det finns ingen formalia hur ett avtal ska vara skrivet men för sakens och framtidens skull kan det vara bra att man har tänkt till lite.
En bodelning är ju ett avtal som deklarerar att man inte längre har några ekonomiska anspråk mot varandra.

Läs gärna min guide:

Tack för svar!

Jag har läst din guide och tycker den är jättebra, använde den för tankar och provräkning när vi började prata och han kanske skulle bo kvar.

Men nu när vi båda flyttar till nytt och bara delar alla pengar känns det ännu enklare.
Men kanske måste man skriva upp alla kontotillgodohavanden etc ändå?

Ja som i alla avtal är det bra att ha allt på pränt. Beakta att det kommer in en ny spelare om några år och tycker att bodelningen gjorts felaktigt och börjar dra igång jobbiga juridiska processer runt detta. Har man då ett underskrivet bodelningsavtal är det slutdiskuterat.
Bara för att ni är sams idag behöver det inte betyda att ni är det i framtiden.