Bodelning vid förlustaffär/husförsäljning

Tyvärr är det dags för att bodela. Vi äger 50% var av en fastighet som jag ska få behålla, tack vare skrivet samägandeavtal. Vår uträkning är enligt följande;

Marknadsvärde 2 500 000 kr
Latent skatt -430 000 kr
Mäklararvode -100 000 kr
Nettovärde 1 970 000 kr

Bolån 2 250 000 kr
Summa - 280 000 kr

Huset är alltså en förlustaffär. Denna förlust kommer ligga mig till last den dag jag säljer och min önskan är att mitt ex skulle ersätta mig för halva förlusten, dvs 140 000 kr. Är detta brukligt, och något man kan kräva/efterfråga?

Självklart ska han ersätta dig med den summan. Om han vägrar så kan ni ju alltid sälja, du köper som högstbjudande. Då blir all siffror verkliga men han kommer inte undan.

1 gillning

Tack Restenavlivet! Det låter lite för bra för att vara sant :blush: Är det någon som varit med om detta eller finns det rättsfall eller text att hänvisa till? (Och ja, jurist kommer kontaktas)

Jag undrar bara varför mäklararvode är medräknat om du behåller huset?
Det är vad ni kommer överens om som gäller. Kommer ni inte överens får ni nog sälja istället…
Det är inte lätt att komma överens men har ni barn tillsammans så ni måste fortsätta att ha ett bra samarbete är mitt enda råd att inte bli dumsnål. Kom överens om något som båda kan leva med och som om ni har barn blir bäst för barnen, sen om det är 50 000 hit eller dit skulle jag inte bry mig om…
Lycka till!

1 gillning

Cayenne; eftersom det är en fiktiv försäljning så räknar jag även mäklarkostnaden. Detta bör väl bli mest korrekt?

Ja, det finns 3 barn med i bilden och tyvärr också mycket bitterhet. Han hade i två månaders tid haft ett förhållande med en jobbkollega vilket han erkände när vår minsta dotter var tre veckor gammal. Hans intresse för barnen har vart otroligt lågt eftersom han “jobbat över, tränat, haft sena möten” etc och jag vart hemma och tagit hand om barnen. Hans nyfunna kärlek prioriterades framför att ta ansvar för att lösa sin relation med mig, eller att ta hand om sina barn. Som sagt finns mycket bitterhet och ilska, men jag vill ändå inte ruinera honom. Dock behöver jag prioritera att min ekonomi blir så bra det bara går så att barnen kan bo kvar i huset och få så mycket stabilitet det bara går i denna situation. Hans ekonomi och hur han löser det tycker jag är hans ansvar, precis som det är mitt ansvar att lösa min. Jag kan tillägga att han är bankman och har stenkoll på lån etc, och med medlåntagare har han inte ha några problem att lösa sin situation. Han har dock inte insett att en separation kostar pengar än, utan tycker bara synd om sig själv som inte kommer kunna åka på semestrar, ha en fin bil etc. (Ursäkta långt snurrigt och argt inlägg)

1 gillning

Jag hittar inte några direkta rättsfall som är applicerbara, men om han krånglar är det ju bara att gå till försäljning så kommer du ju att få exakt samma resultat.

Om han vill vara lite schysst kan ni ju komma överens om att du får köpa till högsta bud men alltså inte behöver bjuda över.

Det är kanske en vettig idé att faktiskt genomföra en riktig försäljning så blir allt helt korrekt @Restenavlivet Det vore bara så trist om Skatteverket skulle bli de stora vinnarna. Risken finns ju också att priset trissas upp såpass mycket att jag inte har råd att köpa det.

Det bästa för alla är väl kanske att nå en överenskommelse…om man går på marknadsvärdet så innebär det en förlust både för mig och mitt ex. Kanske man kan enas om att mitt ex ersätter mig med en del av 140 000, eller tänker jag helt fel nu…? Det är svårt att tänka klart när allt snurrar :confused: