Bodelning tjänstepension

Hej alla.
Jag är gift och vi har inte skrivit äktenskapsförord.
Min fru har under många år varit höginkomsttagare och löneväxlat. Hon har avstått bruttolön och i stället satt in det som extra på sin tjänstepension så kallad löneväxling eller tiotaggare. Googla om ni inte vet vad det är.
Fråga: Vad gäller vid bodelning med löneväxlat kapital?

Det bästa är nog i ordning att prata med varandra och försöka komma överens eller kontakta jurist.

Jag vet inte men tog och läste lite nyss på olika hemsidor och refererat till äktenskapsbalken.
Förstod jag rätt så ingår inte pensionssparande per automatik i bodelningen. Inte heller löneväxling… MEN då löneväxling ses som förändring av lön så ska senaste 3 åren av löneväxling som sker innan äktenskapsskillnad ingå.

Vilket jag i min tolkning får till att ”ja” det ska ingå i bodelningen. De tre senaste åren såtillvida ni inte kommer överens om annat.

Bodelning pension – Vad händer med pensionen? – Jurio.

Förutom att färre kvinnor än män har möjlighet att pensionsspara genom löneväxling, och därmed riskerar att få sämre pension, så kan reglerna kring löneväxling missgynna kvinnor vid en skilsmässa. Sparande som gjorts via löneväxling får nämligen behållas av den som står på sparandet, medan de pengar som ligger i ett investeringssparkonto (ISK) ingår i bodelningen och ska delas lika om paret skiljer sig.

Ingår inte om man läser här, för öl info:

Om hon är höginkomsttagare så hade alltså den löneökningen ätits upp av skatt för jag gissar att hon får betala statlig skatt?
Det hade inte blivit många kronor över om hon hade valt löneökningen i så fall…

Ni hade kunnat “kompensera” genom att din fru hade fört över en del av sin premiepension . Men gissar att det inte är gjort.

Fört över en del av premiepensionen har hon inte gjort.
Jag bara menar att om traditionell pensionsförsäkring ska ingå och bodelas så borde även löneväxlad tjänstepension ingå, eller?

Mina gamla traditionella pensionsförsäkringar ingår i bodelning om jag fattat rätt. Då borde även löneväxlad tjänstepension ingå, tycker jag?

Det är inte helt lätt att svara på… för det handlar i sak om är det en rättighet som kan överlåtas…? och är det en rättighet av personlig art? Vem äger rättigheten (tjänstepensionen), inte sällan så är det arbetsgivaren som äger den, som har tecknat avtalet (ibland via ett kollektivavtal), som betalar in premien. Så generellt; allmän pension ingår inte i en bodelning, vanlig tjänstepension ingår inte heller (huvudregel).

Sen kan det bli knepigare att utröna när det handlar om extra pensionsavsättningar, exempelvis vid löneväxling, eller s k “tiotaggar-lösningar”. Sen finns det ju än mer individuella lösningar, inte sällan kopplat till personer som sitter som högre chefer, med högre inkomster.

Men det brukar koka ner till “rätten att förfoga över medlen”.

Rent privat pensionsspar ingår i bodelningen, om vi pratar pensionsförsäkringar, IPS, och ISK-konton. Samt givetvis annan typ av sparande i fonder och aktier…

Och, det är kanske även så att inte ens din maka vet exakt hur det ligger till… Utan att frågan måste/bör ställas till den/de som administrerar tjänstepensionen, pensionslösningen…

Hej du
Det är bla en gammal tiotaggarlösning, samt nu senare år har hon avsatt x antal kronor varje månad i löneväxling i tjänstepensionen.
Någon annan har skrivit att de tre senaste årens löneväxling bör ingå i bodelningen.

Hej igen,

Njae, handlar inte om “de tre senaste årens löneväxling”… handlar om att det finns en “preskriptionstid”, att man måste väcka talan inom tre år från talan om äktenskapsskillnad väckts. Dvs, man kan inte komma “fyra år senare” och börja snacka om pensionspengar, löneväxlingspengar (utifrån en bodelning).

Vidare så säger lagtexten, som många lagtexter brukar författas, att det skall ha skett i “inte i obetydlig omfattning”. Dvs, det finns ingen tydlig riktlinje i X kronor, per månad, per år, totalt. Och även om man kan påvisa att det rör sig om “mycket pengar” så kan det ibland ställas mot boets totala tillgångar, och då visa sig att det inte varit en betydlig omfattning…

Jag är ingen expert, på långa vägar, men sånt här kan vara knepigt…

Först, så bör man ju lyfta frågan parterna sinsemellan, och argumentera för sin sak, löser man inte det, då kan man givetvis söka hjälp…

Och, ja, man kan argumentera för att löneväxling skall ingå i bodelningen (för man har valt hur man vill förfoga över sin lön). Men motparten kan ju ,i sak, argumentera emot… om inte, bara för att…