Bodelning senare…

Vi har tillsammans beslutat oss för att skiljas…
Min make har dålig pension och banken anser att ha inte kan ta över huslånet.
Jag har redan fått nytt eget boende (hyreslägenhet)
Om jag fortsätter stå med på lånet och betalar hälften varje månad är det en bra id’e? Bara för att komma vidare…
Är det en självklarhet att han betalar omkostnader för boendet i huset såsom el, sophämtning mm mm?
Kan jag ge honom ett ultimatum att om han inte löst möjligheten att ta över lånet om ett år måste vi sälja?
Oj, vad det snurrar…
Tacksam för synpunkter

1 gillning

Jag skulle ta in en jurist i detta.
Få ihop ett kontrakt som reglerar ekonomin och boendesituation för senare vara säker på vem som äger vad, vem som ska få vad vid försäljning/övertagande, vad som kan kom att gälla kring ev besittningsrätt,… osv
Kanske att ditt EX hyr av dig? Hyreskontrakt.

Oavsett så lär ni behöva något slags juridiskt dokument om ni senare vill slippa konflikter

4 gillningar

Om ni tillsammans bestämt att skiljas antar jag att han redan tänkt på att hans boendesituation kan komma att behöva ändras? En dålig pension har han ju även om du fortsätter att betala halva huset, han behöver kunna stå på egna ben även när det gäller andra kostnader än huset. Och han lär knappast kunna köpa ut dig längre fram heller?

Trassla inte till det för dig genom att fortsätta samäga huset, är mitt råd. Antingen kan han köpa ut dig här och nu, och då gör ni så. Eller också säljer ni huset och delar på pengarna. Se till att genomföra bodelningen och gå vidare med era liv!

Det finns så mycket som kan hända framöver, han träffar en ny partner som flyttar in i ditt hus, eller du träffar en ny partner som ogillar arrangemanget, eller du behöver pengar för att köpa en ny bostad, eller du och ditt X blir ovänner osv osv. Har du då lovat att fortsätta äga huset och han hyr av dig är du fast.

2 gillningar

Jag skulle säga så här… har din man för dålig pension för att få ta över lånen på huset så är det ju inget som går att förändra eller kommer att förändra sig på sikt heller. Hade ju varit annat om han var ung och kunde byta jobb, eller jobba extra och liknande.

Jag skulle därmed avråda dig från att stå kvar på lånen, mer än möjligen en väldigt kort tid. En tidsrymd som isf ska ha en tydlig bortre gräns redan innan och som huvudsakligen ska syfta till tid för honom att hinna processa sin nya framtid och skaffa en annan bostad som han har råd med på sin egen pension.

Allt annat känns både orimligt och tom. kontraproduktivt i mina ögon då hans inkomster inte kommer att öka, samt att en försäljning av huset sannolikt istället kan ge honom lite kapital så han slipper leva på marginalen ekonomiskt och vara utlämnad till någon annans bistånd.

2 gillningar

Tack för input
Vi skall träffa Banken på tisdag
Ditt svar gav mej lite ”kött på benet”

Tack för ditt svar
Skall träffa banken på tisdag. Spännande att se vad de har att erbjuda.
Men vi är inställda på att bryta upp

1 gillning

Tack för dina synpunkter - det stärker mej att läsa dem… :sparkling_heart:

1 gillning