Bodelning och skilsmässa

Hej,
har en riktigt jobbig sits där min numera x fru svajar i bodelning och det gör mig misstänksam.

Vi flyttade ihop 2010 och köpte 2011 ett hus där hon gick in med pengar i huset som vi skrev papper på, men vad händer med värdeökning osv med tanke på att vi båda har bott i huset och jag har renoverat och gjort värdehöjande åtgärder. dvs köpt braskamin och luftvärme pumpar mm mm… och har jag rätt i att göra en värdering och begära mellanskillnad, dvs hon får lösa ut mig på mellanskillnad.

samtidigt flyttade hon ut tillfälligt igår och tog med sig papper mm från huset så jag kan inte se alla papper.

vad har jag för rättigheter? någon som kan hjälpa mig i detta med uppriktiga och seriösa svar?

Hej. Sitter i precis samma sits. Så här är det. Allt ni gjort tillsammans oavsett om du eller hon betalat så ska det delas lika vid en bodelning. Min fru å jag köpte vårat hus för 800 tusen. Hon fick stå med på nåder iomed att hon var arbetslös. Men nu så har hon rätt till hälften. Allt jag köpt till huset har hon rätt till hälften. Prata med en familjejurist gällande bodelning. Dom har väldigt bra svar. Hur man än vrider å vänder så har dom rätt till hälften kort sagt!!!

@kallekula Endast om de pengarna din x-fru gick in med var enskild egendom kan hon göra större anspråk än 50/50.

vi skrev papper på pengarna hon gick in med, men frågan nu är ju vad som händer vid separation… har hon rätt till hela huset, lån som står på henne och dem pengar hon gått in med, men i övrigt, mellanskillnad mellan ev värdering/försäljningsvärde. och dem pengarna HON STÅR på pappret.

ja eller jag i detta fallet då, då hon gick in med pengar , men frågan är vad som händer nu, huset har ökat med 1-2 miljoner i värde.

Jag är osäker på om det finns skillnad mellan enskild egendom som tillkommit genom äktenskapsförord eller via t.ex. arv. Som jag förstår det är det vid enskild egenom som skapas via arv viktigt att det i gåvopappret står att även “det som träder i dess ställe samt avkastningen av detta ska vara enskild” för att det ska bli så. Hur är ert äktenskapsförord formulerat?

https://lagen.nu/begrepp/Enskild_egendom

Här var bra formulerat, dvs om ni inte explicit formulerat det i äktenskapsförordet så ingår inte avkastningen i den enskilda egendomen.
https://advantagejuristbyra.se/fragor-och-svar-om-bodelning/

Vad betyder avkastning?

Med avkastning menas inkomster som en make får från sin egendom. Det kan t ex vara ränta på ett kapital, utdelning på värdepapper eller hyresintäkter från en fastighet. Om makarna inte skriver något annat i äktenskapsförordet är avkastningen av enskild egendom giftorättsgods. Den som vill att avkastningen av enskild egendom också ska vara enskild måste därför reglera detta särskilt i äktenskapsförordet. Det går inte att förordna att avkastning på giftorättsgods ska vara enskild egendom.

gulle dig, precis det jag ville se, tyvärr har hon stuckit iväg med alla papper , men jag hoppas jag får se dem inom kort.

Tack :blush:
Alltid kul att kunna hjälpa!

2 gillningar

Har inte läst länken, så kanske lite fel ute men då jag blev sambo med exet hade jag pengar till kontantinsatsen. Vi var på Fonus och skrev avtal att jag ägde 65% av lägenheten utifrån kontantinsatsen. När vi separerade så värderade vi lägenheten, räknade bort lånen och jag köpte ut hans procentuella ägande. Kanske annat om man är gift.