Bodelning, bolån, skilsmässa- hjälp!

Jo, men den risken tar man ju vid varje investering och husköp.

Själv hade jag nog ändå som sagt varit mest orolig att exet skulle komma springande och vilja ha sina pengar snabbt vid “fel” tillfälle. Till exempel om jag blivit arbetslös/sjukskriven och skulle ha svårare att skaffa nytt än jag haft om vi sålt direkt, eller just om marknaden var svag för tillfället och det vore bättre att vänta med en försäljning.

Det är ju precis det, att om situationen förändras så kan man stå med en större skuld än man har tänkt sig när man skrev skuldebrevet.

1 gillning

@Nimue Håller helt med. Har exet bättre ekonomi eller är obalanserad eller stressad av ny kvinna som ställer krav så kan det komma krav när som helst att sälja. Själv fick jag ett sådant meddelande 1 jan 2020 att hon ville bli utlöst eller att vi skulle sälja. Jag tog tag i det direkt då. Det kan vara en helt annan marknad för bostäder den dagen då ditt ex kommer och ska ha sina pengar. Inte bra att han har möjlighet att komma med detta när som helst. Det kommer att ligga som en tyngd på dina axlar innan ditt ex är helt borta ur bilden med det ekonomiska.
Kommer det vid fel tillfälle att han vill bli utlöst/sälja så blir det besvärligt. Skönt då att klippa alla band med exet och endast ha kvar det som behövs för att det ska funka med barnen.

Jo. Men samtidigt har han ju den möjligheten även precis nu, att sparka ut henne för att få sina pengar alltså. Chansen finns ju också att inom ett par år har TS höjt sin lön/sparat pengar nog för att kunna köpa ut honom helt och kunna bo kvar.

1 gillning

@Nimue Finns förstås både risker och möjligheter.

Själv så valde jag att chansa på att jag kunde vänta ut en dålig stockholmsmarknad innan vi sålde den gemensamma bostaden. Under 2018 var marknaden väldigt kall i sthlm. Jag bodde där ensam i bostaden i nästan två år innan försäljningen. Hade vi sålt direkt så hade vi sannolikt fått betydligt mindre för bostaden så jag såg att risken på nedsidan var begränsad. Det visade sig vara rätt beslut så här i efterhand, men handen på hjärtat var det nog bara ren tur.

1 gillning

Oj! Tack för ni engagerar er! Jag vill inte att han ska bli utan och bara ge upp huset till mig… men inte heller ha möjlighet att hur länge som helst kunna komma och kräva sin del hipp som happ…därför undrade jag över lämpliga lösningar :wink:Ett skuldebrev, kan man sätta en tid på dem?
Jag tänker att om jag säljer inom 5 år ska han få ut sin del och att man kke kan kan skriva nåt om nytt prov på lån för att kunna lösa ut honom då?
Jag vill självklart, om jag får möjligheten, att så fort som möjligt kunna lösa ut hans del av vad han skulle fått om vi sålde huset nu.
Vet dock inte hur man räknar ut det, Värdet- lånen och mer? Skatt på det? Läste nåt om 22 % nånstans??
Huset är nu värderat till 2 milj och lånen strax under 1,2…

Jag vet inte exakt vad man kan skriva i ett sådant skuldebrev. I all enkelhet är det ju så att han då lånat dig pengarna. Jag vet inte om det går att bygga bort fordringsägares rätt att kräva in sin fordran, men kanske kan man åtminstone ha en tidsfrist när det ska vara betalt som ger dig en rimlig chans att sälja.

Då ska du dra bort vinstskatt och fiktivt mäklararvode från 800 000 och sen dela det som blir kvar på två, så borde du få summan han ska ha.

Jag tror ni kan utforma skuldebrevet så det passar er. Det är ett avtal er emellan. Jag hade nog sett till att skriva att den enbart gäller honom. Man kan annars skriva över det till någon annan. Det ska kännas bra och tryggt för dig.

Hör även med era vänner hur de gjorde som du skrev om i början. Man kanske kan få in nån klausul.

Det finns en rätt bra snurra på skatteverket där ni kan räkna angående huset om ni skulle sälja idag.

Alltså det här har ju ett pris :wink: Om jag som förälder till mina barn flyttar MEN vill att de bor kvar… så är jag ju beroende av din goda vilja, att du tar dig an uppgiften att förverkliga min önskan. Prislapp?

Ni behöver nog göra en bodelning, en riktig uträkning (eller har ni redan koll på andra lån t ex ev studielån?) och se vad totalen hamnar på. Hur mycket ska du lösa ut honom med? Hur gärna vill han bli utlöst? Man kan i bodelningen värdera upp vad som helst, t ex en bil som han får på sin lott. Kanske är det för mycket för honom att efterskänka allt, men en del är självklart rimligt. Annars så löser du inte ut honom. Det är hans ansvar också, inte bara ditt.

Jag hade kunnat vara tuffare mot mitt ex, så här i efterhand, för han ville också bara bort från huset, såg ingen framtid här, och han var noga med att jag och barnen skulle bo kvar. Ytterligare en fördel för honom blev ju att slippa lägga tid på att röja ut, ställa iordning för försäljning och vara bunden tills allt är klart.

1 gillning

Nu har vi pratat lite till, och jag fick besked av banken att jag får låna upp lite mer än vad jag har lånen på. Det blir ingen stor del av den vinst mitt ex ska ha men något iaf…å han blir då skuldfri eftersom jag tar över befintliga lån. Så nu ska vi boka tid med jurist för bodelning och då kommer vi få skriva en revers ( typ skuldebrev) på övriga vinstsumman.
Jag kommer sedan självklart att försöka få lån till att betala resten så fort jag har möjlighet, förutsatt att jag inte valt att sälja innan dess, då löser det ju sig förhoppningsvis ändå.

Så förhoppningsvis funkar detta!

4 gillningar

Ta hjälp av en jurist.
Skulle inte skriva på ett avtal som ger någon halva vinsten vid en försäljning flera år fram i tiden där vederbörande inte lagt en krona på renovering och underhåll osv.
1/2 av vinsten vid en försäljning idag javisst mint inte vid en försäljning om säg 10 år. du vet inte vilka regler som gäller vid en försäljning då.

1 gillning

Låter bra!

Tänk igenom vad ni hade haft för kostnader om ni sålde idag också. Har ni bunda lån som skulle kosta att lösa i förtid, skulle ni betala för en beskiktning så kostar de en del. Se också att det blir rättvist med allt det andra i bodelningen.

Det kommer att gå bra, jag tog över huset och det är för mig och våra barn vad som är bäst just nu. Jag känner inte att jag offrat något då jag själv trivs i huset. Jag jobbar lite på att få ut skuggorna efter honom och att få det till mitt eget, sånt jag velat göra som han inte ville.
Man får ta del lite som det kommer och bestämma själv, sen verkar mycket redan vara gjort på ert hus.
Jag ansökte om amorteringsfrihet fram till sommaren för att kunna spara en liten buffert så jag har om något skulle gå sönder.

2 gillningar

Ja, men vi går ju via en jurist så att allt går rätt till. Han avstår mkt från huset och jag har ju själv valt att försöka bo kvar. Det är ändå en självständighetskänsla bara att få stå själv på lagfarten…
Jag känner väl också att jag försöker sudda ut skuggorna lite efter hand så får vi se… Han blir ju fri från lån och kommer få köpa ut mig ur bilen så får jag köpa en ‘sämre’ bil för de pengarna och han får behålla den vi har nu som har ett bra andrahandsvärde och han vet ju precis hur den har skötts… en liten jämkning iaf…

1 gillning

Läste nog inte riktigt innan
“halva vinsten baserat på dagens värdering” låter rimlig

Läs “Nizzehults” sammanställning

Otroligt bra och tydligt där han specar vad som är att tänka på
Där räknas även på ± poster så som vinst och fiktiva mäklarkostnader vinstskatt osv med om du skall behålla huset

1 gillning

Kan bara instämma! Lagfartsdagen = min nya högtidsdag! När han flyttat så städade jag som om det gällde att ta bort vartenda DNA-spår, men sen har jag lugnat mig… Dottern behövde av samma skäl en total makeover av sitt rum, och sovrummet behövde bli mitt. Men en hel del är som det alltid har varit… trivs ju i mitt hem.

Sovrummet har jag redan fixat, han flyttade 1:a september :slight_smile: En del andra grejjer har jag också ändrat men det blir mer…
Ja, idag är vår bröllopsdag, försöker tänka på allt jag VILL göra i framtiden idag ist…:smirk:

2 gillningar

Hur gick det sedan @snow?

Tid hos juristen för bodelning på fredag…:roll_eyes::roll_eyes:

1 gillning

“Dum fråga” del 2… Vill byta tillbaka till mitt efternamn som ogift…bör man se till att skicka in den ansökan kvickt nu innan man skriver ny lagfart på huset eller vänta tills alla ‘affärer’ med bodelning och bank är klara och skilsmässan gått igenom? :thinking:

@Snoow

Innan, annars blir det xtrakostnader vid lagfartsregget

1 gillning