Bo tillsammans tills bodelning vid otrohet

Så kom det fram, de ligger. De som bara var vänner.
Vi har beslutat att skiljas efter 14 år under förhållandevis lugna former efter att ha gjort ett bra försök under 1år.
Vi har två barn 13, 14.
Jag vet om vänskapen och förstått att det varit mer. Vilket varit jobbigt men ändå ok.
Nu kom det alltså fram att de ligger med varandra.
Visserligen efter skilsmässan skickades in.
Jag kommer bo kvar med barnen när hen flyttar 20mil bort.
Nu har jag svårt att stå ut med att bo under samma tak!
Hur överlever jag det!
Packning har påbörjats men jag vill ha ut hen NU!
Vilket ju inte blir så bra för barnen.

/P

2 gillningar

Det är en eländig period, men den har ett slut, vilket underlättar. För mig hjälpte det att komma fram till ett datum, så att jag kunde börja räkna ner. När går bodelningen igenom? För det är ju absolut sista datumen du behöver tolerera. Ett ev glapp i hens boplaner/flyttplaner är inte ditt problem.

Sen försökte vi gå ut vägen för varandra. Jag var hemma betydligt mindre och flyttade förstås ut ur sovrummet. Träning, besöka mamma&pappa, promenader. Jag hade ett par jobbresor inplanerade så att jag även fick nätter borta. Det var ett viktigt andrum, så försök planera in några hela dygn hemifrån också.

Det var värst i början, även om det väl aldrig var direkt lätt. Men en dag är en här perioden över.

Vi har pratat om 15/12 tidigare men det är inte på papper. Bodelningsavtalet är klart men inte underskrivet.
Mycket nytt här så de exakta turerna kan vi inte.
Vi har gjort bodelningen själva och är överens där.
När vi pratade igår var hens mål Oktober vilket kanske är rimligt om det håller. Vilket inte är min erfarenhet.

Mitt ex betedde sig illa (ja, det är väl inte unikt direkt) jag hade ingen anledning att vara generös mot honom. Även han svarade glidande på det där med sina planer på att flytta, menade att han kunde betala hyra till mig en period tills han hittat ngt. Men eftersom han tog initiativet till skilsmässa och alltså borde ligga långt före i processen, han var noga med att han tänkte flytta och att han snudd på krävde att jag skulle ha kvar huset, så tyckte jag att det var hans ansvar att börja leta lägenhet. Vi bor inte i storstad, det är inte omöjligt att hitta boende. Alltså såg jag inget skäl att han skulle bo kvar tills det passade honom, i ett hus som inte är hans. Jag satte bodelning/övertagande av lån som datum för hans flytt. Det funkade, även om jag fick trycka på rätt hårt. Jag curlade honom in i det sista, men detta sista var ju för min egen skull. Många flyttar först till ett boende, för att därifrån sedan kunna hitta det boende man egentligen vill ha. Så jag tycker att du ska ge tydligt besked om hur länge han har din tillåtelse att bo i ditt hem. För min del var svaret noll dygn, hur generös du vill vara är ju upp till dig. Men inte upp till honom.

1 gillning

Ja att sätta ett datum vill jag, det är en del med banken som måste på plats.
Igår insåg jag att jag inte kunde sova under samma tak och flydde. Det har aldrig hänt tidigare och jag tror det satte fart på saker. Hen avbokade en lång fest helg nu i helgen för att börja flytta saker.

Men hur börjar man prata efter detta?

Det är ju en helt annan person än den jag trodde jag kände.
Jag vet inte om jag ska bli rasande eller bryta ihop om vi börjar prata.
Och jag är inte långsint och vill inte fastna i bitterhet.

1 gillning

Det gjorde gott att få komma bort. Är så tacksam för mina vänner som ställer upp och lånar ut en säng när det behövs som mest.
Många samtal och det hjälper till att få stopp på livskompassen som snurrar som en galning.

Det gick iaf bra att mötas när jag kom hem. Ett kort hej och sen inget mer. Normal hövlighet men inte ett ord extra innan jag åkte till jobbet.
Nu är jag hemma själv med barnen och vi har lagat middag och ätit tillsammans.
Så skönt.
Och pratat lite om vad vi ska skaffa som ersättning för all inredning som redan är borta.
Det här kommer bli bra till slut.
Om banken låter mig bo kvar med de nya räntorna. Det blir tufft.

3 gillningar

Idag var det tufft. Så nära att få en ångestattack. Gick och tänkte på andningen hela efterniddagen. Ringde och pratade med en vän.
Så dök en fundering upp.

Vi var överens om att skiljas och jag är säker på att det ska vara så.
Varför blev jag så påverkad av det faktum att de har sex?

Nu är ett datum satt några veckor bort och det känns bra.

2 gillningar