Blivit en grinch

Du menar fram till min gräns eller från min tomtgräns fram till nya huset?

För privatbostäder så är det strikt med 4 m från tomtgräns (vilket innebär minimum 8 m mellan fastigheterna och även det är pyttelite och nääääära) så det är ju det absolut minimum kan man tycka för ett sådant schabrak som planeras hos dig.

Men jag vet eg ingenting vilka regler som gäller för flerbostadshus, men 2-3 meter från din tomtgräns låter helt sinnes :see_no_evil:

2 gillningar

Hade ena barnbarnet över i helgen, det äldsta hade något annat för sig. Fick bara nån känsla av att tänk om hon tror att vi inte vill komma och fira dem när de fyller år.

Så, frågade bonussonen och sa att P hade hört från pappa att de hade kalas och han hade frågat om vi skulle komma. Sa att det blev lite konstigt och att jag förstod men om vi kanske kunde se om det fanns nåt sätt då vi också gärna vill fira dem.
Enligt bonussonen hade de inte alls haft nåt kalas, var bara exet som hade kommit över. Så förvirrad, det var bonussonen också som undrade varför ens exet sagt så till sonen.

1 gillning

Visst fanns det bilder du lagt upp, var tog de vägen… tänkte försöka granska dem lite närmare men hittar inte igen dem?!

Söker jag dåligt :sweat_smile: :see_no_evil:

Nej jag tog bort dem nyss, ville inte ha dem liggandes här hela tiden :blush:.

Men då ligger det nog precis 4 m från min tomtgräns då. Utrymmet är ganska begränsat så är väl anledningen till att de klämde dit ytterligare våningar.

1 gillning

Fram till nya huset.

Ja ekar har känsliga rotsystem. Så man ska inte gräva i närheten. Men jag tror det tar 25 år innan dom börjar dö av det. Och då går det sakta.

1 gillning

Anmält mig till några lägenheter bara för att se i vilka områden jag ens har en chans att få.
Väldigt tudelad till att flytta, barnen vill verkligen bo här, därför jag tog över. Samtidigt så även om området räknas som utsatt så har vi nära till det mesta. Men för mig är det lite fel linje. Det var på exets initiativ vi flyttade hit, han som hittade lägenheten som gjorde att vi kom hit öht.
Även om spöket efter mitt ex inte längre sitter vid matbordet eller att jag kan skönja hans siluett på hans sida sängen så, ja det här köpte vi ju tillsammans för att bo här så helt borta blir han ju inte. Speciellt inte när saker och ting måste fixas eller lånen betalas. Då blir det nåt tillfälligt grått irritationsmoment. Fan sitter jag här med lån för två medan han skuttade vidare nykär, skuldfri och pengar på banken. As.

Samtidigt så förtätar de här, överallt. Runt 1500 lägenheter i min absoluta närhet, vilket tar bort ganska mycket av varför jag (vi) föll för just det här området när vi köpte radhuset. Sen kan ju stureplanskisarna (byggherrarna) på knappa 20 år i sina backslick frisyrer tala om hur braa det blir när det blir stadsmiljö som inne i staaan.

Har en hantverkare som ska komma idag och ge prisförslag på att byta ut staket på framsidan. Vissa reglar och plankor är murkna och ja… jag ska ju måla balkongen och fönster i år hade jag tänkt. Så min tid att själv även klura och fixa staket är inte värt det. Men kommer måla och riva själv för att hålla nere kostnaden.

Ytterligare störd över att man för alltid kommer stämlas ihop med honom. Borde finnas karenstid på hur länge man står som skild som status. Min pappa togs med i mammas släktutredning och då är det ändå 40 år sedan de skiljde sig.

Men idag skiner solen och i morgon ska jag och en tidigare kollega springa ett lopp. Sen har vi after run hemma hos henne. Det kommer bli trevligt.

1 gillning

Det här stör mig också. Jag avskyr att stå som frånskild i myndigheternas register! Det borde väl räcka med personnummer för att hålla koll på vem som har barn med vem…

Frånskild, och så kommer det förbli, för enda sättet att byta status är att gifta om sig. Ej aktuellt. En har ju ändå lärt sig NÅGOT på de här senaste åren.

2 gillningar

Irriterar mig också på benämningen “Frånskild” i dokumenten som ibland skickas hem vid kreditkoller och liknande. Vad f-n har något postorderföretag med det att göra? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Jag kan ju lugnt konstatera att “frånskild” är ungefär det sista jag definierar mig som. Singel, ja absolut. Men frånskild? Det är ju för tusan mer än tio år sedan det var en viktig grej i mitt liv? Det känns otroligt gammeldags.

2 gillningar

Idag ska vi, eller jag rättare sagt gå och titta på en lägenhet. Vet att jag inte kommer få den men mer för att känna på området och om jag ska fortsätta anmäla intresse där. De få ggrna det kommer ut en i det området. Ska försöka dra med mig sonen.

Har en inre stress som inte blev helt tydlig fören igår. Snickaren var här och mätte bräder och reglar på staketet. Han sa att det skulle bli billigare för mig om jag köpte grejerna själv. Han verkade inte vara så pepp på att fixa det. Han menade på att förutom timpriset så gör de påslag på priset. Så kände mig faktiskt lite pressad på att fixa även det själv.
Jag har en liten bil utan dragkrok = kan inte fixa själv. Och i vanliga fall har jag inte problem att be om hjälp, men nu blev känslan att allt omöjligt. Vilket jag vet att det inte är egentligen.
Tänkte ringa min pappa men tar emot, jag vet att hans tant inte tycker om när han hjälper mig (hennes barn ska han såklart alltid hjälpa). Vilket hänt 2 ggr sedan exet drog, så det är verkligen inte ofta jag ber om hjälp men vet inte om jag orkar med kommentarerna. . Även tittat på att få virket hemkört, men då verkar man inte kunna styra vilka längder man får, bara önska. Och tänk om det blir fel och i slutändan dyrare än om hantverkare köper in.
Så känner stresspåslag och att hela kroppen vill fly.
Jag hoppas att mina barn aldrig ska känna tvekan för att be mig om hjälp.

Allt var så mycket enklare förr, jag och exet fungerade väldigt bra ihop och fixa sånt här. Det är väl det som på nåt sätt stör, för då hade vi åkt till brädgårn idag, lånat släp och sedan stått och målat de de där bräderna tillsammans. Känner mig mer ensam än på väldigt länge.

3 gillningar

Finns det ingen seniorpool eller ”hyr en pensionär” som du kan anlita för jobbet att köpa/forsla hem grejer (och kanske handräckning till snickaren)? Eller en granne? Eller en kompis? Ngn via Facebookgrupp? Frakt via Tiptapp?

Vet känslan av ensamhet. En är redan superwoman som får klara allting själv och så kommer det en sån här skitgrej och en inser att inte kan räcka för allt. Det är då en får köpa tjänsten helt enkelt. Det blir ändå billigare än att köpa en ny bil…

1 gillning

Det är just en seniorpool jag anlitat. Men de har ändrat något inom bolaget så pensionären har inte fått något kort att handla för, än hoppas jag. Men det lät så väldigt komplicerat att han då skulle fixa ett kort och ingen vet hur det fungerar, han vet inte vem han ska vända sig till. Dessutom skulle det bli mkt billigare för mig att köpa in själv osv.
Nu känner jag lite som va f-n, jag ska handla, riva och måla själv. Hur svårt ska det vara att såga och sätta upp det också :joy:.
Staketet är bara 4.2 m, visserligen tvåsidigt, men de räknade på att det tar ca två dagar vilket då blir 11 200 kr + milersättning, man kan inte använda ROT för staket.

Hej @Trott
.
Jävla dyrt är min spontana åsikt, finns ju färdigproducerad staket att köpa eller skulle dom slipa/raspa å måla om ditt befintliga ?

2 gillningar

Låter väldigt dyrt tycker jag med. I synnerhet om du ska riva det gamla staketet själv, samt tillhandahålla allt material själv med inhandling och frakt osv. och sköta målningen. Samt kanske även behålla befintliga stolpfundament och kanske även stolparna/reglarna?!

Isf är det ju bara reglarna (ev?) och staketspjälorna som ska mätas upp, sågas av och sättas upp. Men jag har en gång kollat trädbeskärning via “seniorpoolen” och det blev så in i norden dyrt plus att jag skulle tillhandahålla släp osv. Blev mkt billigare att ta en vanlig hantverkare och han fraktade dessutom bort allt bortsågat material hur enkelt som helst.

Om du kan behålla befintliga stolpar och reglar så kan du ju kolla vad färdigsågade staketspjälor kostar, borde bli betydligt billigare när det bara är 4 meter det handlar om :crossed_fingers:

1 gillning

De flesta hantverkare som jag kollat på tar runt 700kr/h om inte mer, och utan ROT så kostar det.

Nu tycker jag inte att det borde ta 16h att såga upp och sedan montera efter jag målat. Speciellt eftersom tiden för att köpa virket inte längre ska räknas in.

Tyvärr finns inget färdigt staket att köpa, bor i k-märkt hus och då måste det se ut som tidigare.
Men i grunden är det inte nåt komplicerat staket.
Det är den undre regeln, några bräder samt stoplarna som måste bytas. Så måste riva allt.
Sen har vi grannen som kom ut och påpekade att det är nån klåpare som inte kunde mäta som gjort fel senast när tidigare ägare bytte. Gissar på att han stört sig på det i flera år :sweat_smile:

Jag tycker ju att renovera och bygga är rätt kul, men trist att göra ensam.

1 gillning

Hej igen @Trott
.
Googla på färdiga staket så hittar du massor, hos Byggmax köper du 1,8meter vit färdigt staket för 1100/1250:-…
.
Finns säkert massor av färdiga, kolla… Fota ditt gamla och sitt i lugn å ro och kolla på nätet och jämnför.

1 gillning

Nja har kollat och kan inte hitta. Dessutom måste det passa in i befintliga fästen och ha rätt mått. Annars får jag höra det från grannen så länge jag bor kvar :laughing:.

Du fixar det ! Kolla på nätet det fins bra instruktioner !

1 gillning

Du kanske skulle be grannen “visa” dig, eftersom han har haft åsikter om hur den förra ägaren fixade staketet?

Vem vet, det kanske kliar i fingrarna på honom att äntligen få göra det efter sitt eget huvud. :innocent:

3 gillningar

Jag har tänkt tanken men inser att vi nog inte riktigt skulle gå ihop. Jag skulle inte lära mig så mycket. Han är mer typen “killar bygger, tjejer fixar kaffe och bullar” typ. Jag försökte när han och den andra grannen bytte på baksidan men det gick inte så bra.

Han har klagat på mitt ex också eftersom när vi bytte ut några bräder tidigare så satte exet upp den släta sidan sidan utåt och inte dem grova. Det har jag fått höra säkert 4 ggr nu.

Vet inte varför det just denna gång tar emot så mycket att be om hjälp.