Blivit en grinch

Nej att hans intention är att såra mig tror jag inte när han gör det. Även om han vet att det skulle göra det så är han full av sig själv och den nya.
Just detta beteende var nåt som kom upp när han väl berättade att det fanns nån “ny” eftersom jag kände (känner) som att han skämdes över mig.
Han menade på att jag kände väl honom och så skulle han aldrig göra. Vilket han nu gör såklart.

Jo mitt ex är alldeles underbar och älskad av alla 100% :laughing:
Utom mig och hans första fru då kanske :wink:

2 gillningar

Det känns som det alltid är något, när ska det bara vara lite enkelt under en lite längre tid.

Katten är fortfarande inne, efter en hel del besök har vi nu fått diagnos att han är allergisk mot något. Så kortisontabletter och hoppas på att allt läker och att det inte blossar upp igen. Vi börja alla tröttna på att han fortfarande är inne.

Fick även åka med ena råttan till veterinären, han ska nu äta både antibiotika och nåt antiinflammatorisk. Det är helt omöjligt att ge den medicin. Sen flåsar han och ser på en lite anklagande som man försökt förgifta honom. Och när vi testade nebulisator var det panik på riktigt, så den struntar vi i.

Det som däremot dragit mest energi är att vi inte fått ut mammas deklaration. Då den är från förra året är den sekretessbelagd. Så många samtal, flera timmar i telfonkö, om man ens kommer till kö och inte blir bortkopplad, ett gäng besök hos skattekontor där vi får olika besked beroende på vem vi pratar med. Ena säger att det ska stå si och när vi kommer med det säger nästa nej för att det ska stå så. Sen att alla måste närvara personligen om vi vill få ut en ny deklaration. Vilket är svårt när man är 5 syskon varav en bor långt norrut och en långt söderut.
Så gick jag och ena syrran upp tillsammans till skattekontoret i veckan. De säger att de skickat den två ggr så vi måste vända oss till postnord. Dessutom att vi inte ändrat dödsbo adress, men ändå att deklaration ska ha skickats till min syster.
De har inte ändrat mammas folkbokföringsadress, men syrrans adress står ändå på deklaration, den lilla del vi får se. Så något har de missat.
Jag ber syrran verkligen dubbelkolla adressen innan vi går, och då ser både hon och han som jobbar där att när de la in adressen hos skatteverket att man fått in en 0 i postkoden, så blir en annan ort.

Ekonomin är inte så rolig nu när alla tidigare bundna bolån gått ut. Efter pratat med dottern har vi bestämt att hon får sluta på ridskolan. Hon har nyss fått möjlighet till en medryttarhäst som vi hoppas funkar.

Det här med att ha kontakt med myndigheter…
Har mest haft det gällande frågor rörande företagande och man blir förvånad hur olika svar man kan få, nästan som att det är godtyckligt och att man är utlämnad åt hur just den personen man pratar med hanterar och tolkar ärendet.
Finns det inga styrdokument hur saker SKA göras undrar man?!
Bra att ni hittade skrivfelet och håll tummarna att det kommer fram nu.

Förstod din dotter den ekonomiska biten gällande ridningen?
Kanske rentav tycker det blir roligare att bli medryttare?

Det är så tufft just nu rent ekonomiskt att vara ensamstående.
Även om man har en hygglig lön är det tufft, man tjänar för bra för att få någon hjälp fr samhället men ändå räcker knappt pengarna!!
Vad gör de som tjänar mindre men ffarande tjänar för bra för att få något stöd, när man kanske har mindre barn och behöver vabba ibland?
Glad att mina barn är större så jag slipper den biten iaf.

2 gillningar

Förstår dig precis och jag tänker detsamma, det är det ena efter det andra och alltid behövs det en utryckning än hit och än dit med flera nära familjemedlemmar med allvarliga sjukdomar. Nu har min mamma fått tillbaka sin cancer så till veckan är det inbokat ett återbesök för kontroll om det stämmer, vilket jag tyvärr är helt säker på att det gör, så därmed en diskussion om hur/om vi öht ska gå vidare eller om vi ska göra det bästa av den tid som är kvar.

Att vara ensam med alla dessa oändliga rådgivningar och beslut är så utmattande, verka stark och ge kloka råd… för att sedan känna skuld och grubbla halvt ihjäl sig på om det blev det bästa, eller inte :see_no_evil:

Även där känner jag helt igen mig, april blir första månaden med ny månadskostnad för hela lånet på rörlig ränta dvs. tre gånger högre kostnad, tack tack :face_exhaling:

Men så fint att du och dottern kan komma överens och tsm hitta billigare alternativ :revolving_hearts: :clap:

3 gillningar

Första månaden för mig med med nya månadskostnaden. Hela lånet rörligt just nu, vill inte binda utan tänkte kolla runt lite med andra banker och eventuellt byta från storbanken.

Har tittat runt på nytt boende, men med de behoven vi har just nu blir allt dyrare. Får bo kvar tills dottern tagit studenten och hålla tummarna för att sonen snart får jobb.

Bor i radhus och en nackdelen med just min länga som gör det svårsålt är att staden planerar att förtäta. Dvs istället för en fin remsa skog kommer det bli en 5-8 våningars jättekomplex ca 20 meter från min altandörr :pensive:

1 gillning

Men det var ju himla ledsamt… ingen chans att byggkrisen och ränteläget innebär att de där planerna läggs i malpåse?!

Men kanske är det att hoppas på för mycket, för bostäder behövs ju verkligen och hur man än vänder sig så är ändan bak :pensive:

Sicken otur! Det går inte att bestrida…?

Min stadsdel är fokusområde, vilket betyder att de ska pressa in ca 8000 nya lägenheter här på nåt sätt.
Mäklare har sagt att det brukar bli som staden vill, jag har redan lagt mina synpunkter. Men får väl fånga in ett gäng små hackspettar och hoppas att de gillar mina träd. Enda som stoppat ett planerat bygge vad jag vet :laughing:.

Mäklaren sa också att ska jag sälja borde jag göra det i år. Inte många som vill köpa med en så stor byggarbetsplats på baksidan. Det märks redan. En i längan bredvid som också påverkas har precis sålt (och då påverkas de inte lika mycket som mitt) så frågade alla spekulanter om bygget. De fick mest skambud men såldes tillslut.

Man kan ju oxå se det som så att när bygget är klart och området har förtätats så kanske det blir ett väldigt attraktivt område att bo där du bor?! :crossed_fingers:

Allt blir ju faktiskt inte sämre för att nyproduktion byggs, många i äldre områden blir ju helt fixerade vid att deras fina hus kommer att sjunka som en sten i värde när nya bostäder kommer och aldrig har väl några träd varit så viktiga som i den processen… men ibland blir det faktiskt bättre, under förutsättning att det är bostadsrätter som byggs och entreprenören vinnlägger sig om att få det nya att passa in i befintlig miljö.

Hyresbostäder i kommunal regi leder väl sällan till något gott i nyproduktion, svindyra hyror och nästintill enbart soc som kan “hyra in” sitt klientel för ingen vanlig familj/person har råd att betala hyran. Dessutom så leder det hyresklientelet till att allt som initialt var nytt och fräscht slits ner i rekordfart.

Men såklart, att sälja mitt i värsta byggarbetsplatsen är ju definitivt ingen höjdare.

Så känner du att du avnågon anledning kommer att måsta/behöva sälja innan allt står klart och är fixat även utvändigt så är det sannolikt läge nu inom kort… även om (eventuellt helt obefarade farhågor) hos potentiella köpare sänker priset.

Som planen ser ut nu hade jag själv aldrig köpt i min länga. :face_with_diagonal_mouth:
Jag kommer inte ha någon morgonsol alls samt svårt för all insyn rakt in i sovrummet där jag nu är väldigt lugnt och privat.
Det är inte läge att flytta, har inte råd. Vilket gör att känslan blir att sitta fast i ganska många år framöver.
Det nya huset kommer ligga där träden är nu.

Men såååå himla nära???

Direkt på din tomtgräns, inget sparad remsa med grönt mellan?

Ljuvlig baksida på fotot förresten :heart:

@Trott 8 meter eller vad är gränsen?

Alltså det är sjukt att det tillåts överhuvudtaget. Man tycker att det borde utgå en redig ekonomisk kompensation för de som drabbas. Hur kan man få slå upp dessa bostäder och sänka värdet på andra pga det.

Enligt mätverktyget ja, men det borde bli kanske 2-3 m till längre bort. Det ligger en väg bakom vallen de måste flytta på. Sedan kommer järnvägen och den kan de inte flytta på. Så så mycket utrymme finns det inte.

Ett träd, en ek planerar man att spara om det går. Men i naturinventeringen står det nåt om att garaget de planerar under jord inte kommer göra det möjligt. Men de har tagit upp våra synpunkter ang insyn.
Jag förstår ju att de måste bygga, och hade det varit de 120 lägenheter de skrev om först, vilket var smått svårt att förstå hur de ska få in… men nu har de ändrat till 300 lägenheter hyres och bostadsrätter blandat m lokaler och nåt boende så.

Baksidan är min lilla oas, och efter vi sålde mormors sommarstuga så har baksidan kompenserat lite med lugn och avkoppling.
Framsidan är det alltid full fart på med grannar och nära lekpark vilket också är trevligt… men inte hela tiden :blush:

2 gillningar

Du menar fram till min gräns eller från min tomtgräns fram till nya huset?

För privatbostäder så är det strikt med 4 m från tomtgräns (vilket innebär minimum 8 m mellan fastigheterna och även det är pyttelite och nääääära) så det är ju det absolut minimum kan man tycka för ett sådant schabrak som planeras hos dig.

Men jag vet eg ingenting vilka regler som gäller för flerbostadshus, men 2-3 meter från din tomtgräns låter helt sinnes :see_no_evil:

2 gillningar

Hade ena barnbarnet över i helgen, det äldsta hade något annat för sig. Fick bara nån känsla av att tänk om hon tror att vi inte vill komma och fira dem när de fyller år.

Så, frågade bonussonen och sa att P hade hört från pappa att de hade kalas och han hade frågat om vi skulle komma. Sa att det blev lite konstigt och att jag förstod men om vi kanske kunde se om det fanns nåt sätt då vi också gärna vill fira dem.
Enligt bonussonen hade de inte alls haft nåt kalas, var bara exet som hade kommit över. Så förvirrad, det var bonussonen också som undrade varför ens exet sagt så till sonen.

1 gillning

Visst fanns det bilder du lagt upp, var tog de vägen… tänkte försöka granska dem lite närmare men hittar inte igen dem?!

Söker jag dåligt :sweat_smile: :see_no_evil:

Nej jag tog bort dem nyss, ville inte ha dem liggandes här hela tiden :blush:.

Men då ligger det nog precis 4 m från min tomtgräns då. Utrymmet är ganska begränsat så är väl anledningen till att de klämde dit ytterligare våningar.

1 gillning