Bli tillsammans igen?

Jag och min partner har varit ett par i 21 månader. För ett tag sedan hade vi ett gräl och jag sa att jag inte ville fortsätta.
Sen ändrade jag mig … då ville han att det skulle va slut.
Vi hade ingen kontakt på en vecka och sen skickade jag sms och frågade hur han ville göra?
Jag skrev att jag ville fortsätta.
Han visste inte skrev han.
Efter ytterligare en vecka så skrev jag igen och frågade.
Då skrev han " tappat lusten att ses. Kram"

Jag blev såklart ledsen…
Skrev tillbaka
" Tråkigt, ha det så bra .kram"
Efter ett tag skrev jag igen.
Hoppas att du inte avskyr mig…vi kanske kan vara vänner i framtiden. Kram fina…

Efter 2 dagar kom det ett sms från honom.
" Jag avskyr inte dig, jag avskyr svartsjukan.
Utan den är du underbar❤️"

Förstår skrev jag, den är hemsk. Den bottnar i rädslor.
Då skrev han
" Hatar den… förstör något jag tyckte va fint och genuint"

Veckan innan skrev han att han innerst inne ville att det skulle vara vi.

Hoppas så att vi kan lösa detta.
Känns som det finns ett hopp ändå.
Annars skulle han väl inte hört av sig till mig och skrivit att jag är underbar?

Det snurrar i mitt huvud…:thinking:

1 gillning

Hej!

Ni har varit tillsammans relativt kort tid, än håller ni nog på att lära känna varandra mer på djupet gissar jag? Efter mellan 1,5-2,5 år brukar förälskelsefasen gå över eller inte gå över i något djupare i samband med att förälskelsen rosa skimmer på riktigt börjar försvinna. De sidor hos en själv och partnern som kan vara mer utmanade manifesterar sig på ett tydligare vis, så även de potentiella utmaningarna.
Har du problem med mycket svartsjuka?
Då bör du börja med att kika inåt. Hur kommer det sig? Vilka rädslor och osäkerheter ligger till botten i dessa känslor.
Om du är överdrivet svartsjuk så bör du söka psykologisk hjälp för att gå till botten med det och jobba med det.
Kanske din partner/pojkvän är villig att jobba tillsammans med dig för att trygga dig i att bryta destruktiva mönster. Han har kanske också utmaningar, vilka är det?
Svaret är inte att han ska acceptera en överdrivet svartsjuk flickvän/partner, svaret är att du jobbar med dig. Det är den största gåva du kan ge dig och honom. Om det är så att svartsjukan är ett reellt problem för dig alltså!
Får inte mycket info i det du skrivit. Vad handlade grälet om?

2 gillningar

Tack för ditt svar…
Grälet handlade om att jag hade fått för mig att han hade varit ute på stan med en annan kvinna. Han har haft ett par jeans hemma hos mig länge.
När han tog med dom hem så var det helt ok.
När jag var hemma hos honom…vilket vi oftast har varit. Han bor i Uppsala och jag i Stockholm.
Han har haft ett kk vid sidan om som jag har vetat om. Vi har haft ett öppet förhållande.
Det har stundtals kännt jobbigt vilket jag har påpekat. Han har sagt att känslorna för mig har blivit starkare med tiden.
Jag har inte riktigt trott på honom.
För 1 månad sedan ville han titta på ringar.
Vilket vi gjorde…en hel dag.
Sen blev det inte så mkt mer prat om det.
Jag blev ledsen och besviken för det.
Jag tror att allt bara kom över mig, fick nog och ville inte längre vara med honom.
Ångrade mig och grät som sjutton :pensive:
Han tröstade och höll om mig.
På morgonen ville han va ifred.
Han visste inte om han ville fortsätta…
Förra året gjorde han slut och ångrade sig efter 2 veckor. Vi blev tillsammans igen och han var jätteglad över att jag tog tillbaka honom.
Känslorna finns kvar mellan oss…
Vill så gärna fortsätta med honom men vet inte hur jag ska gå tillväga.
Jag är inte sjukligt svartsjuk… Vi har träffat andra. Både han och jag.

Lite förvirrande det här måste jag säga. Ni har haft ett öppet förhållande men du blir svartsjuk för att du tror att han varit på stan med en annan kvinna? Var det inte längre ett öppet förhållande på slutet då?
Hur som så verkar det hela turbulent, ni har redan gjort slut en sväng för förra året, du vill egentligen inte ha ett öppet förhållande och det tar honom ett par dagar att svara på sms nu.
Han är ju inte redo att hänge sig i ett förhållande helt enkelt.
Släpp honom och gå vidare. Det finns någon därute som förtjänar dig och som inte vill leva i ett öppet förhållande. Har det startat så här turbulent och du har redan från start gått med på något du egentligen inte vill (öppet förhållande) och mår dåligt av så kan jag garantera dig att det inte fortsatt blir en dans på rosor.

1 gillning

Instämmer i allt detta. Nyckeln är @Chris att du inte vill leva i öppet förhållande. Det behöver du respektera. Det sätter situationen i ett annat ljus och essensen av problemet tycks inte vara svartsjukan utan att du helt enkelt vill ha ett förhållande han inte klarar av att ge dig. Jag skulle råda dig att gå vidare. Ödsla inte din tid på någon som inte vill ha en relation på samma sätt som du och som inte ger dig det du önskar.