Blancolån

Hej

Nu här…

Har sedan en tid tillbaka separerat från exet. Har en fråga angående blancolån…

Det är så att jag och exet äger ett hus tillsammans. 50/50 lån ca 900.000

Jag hsr flyttat från huset sedan nåt år tillbaka. Hon har bott kvar. Frid å fröjd. Vi har inte tagit tag i de bitarna ännu.

Men nu har hon bestämt sig för att hon också vill flytta och då således vill sälja huset. Eller hon trodde nog att jag skulle vilja ta över huset. Men det är jag inte sugen på. Så vi har haft en mäklare där för en muntlig värdering.

Nu är det som så att vi separerade mitt under en ganska stor renovering. Under den renoveringen så tog jag en blancolån på 200.000 i mitt namn.

Tanken var att baka in de lånet i huset sen när renoveringen var klar. Tyvärr är det inte riktigt färdigt.

Det blancolånet har ju gått till fakturor i renoveringen. Men som sagt det står i mitt namn. Kan jag ändå räkna in det i huset på nåt vis? Eller kan jag räkna mig som blåst på 200k?

Tog du lånet medan ni fortfarande var tillsammans?

När man gör en bodelning vid skilsmässa ingår de tillgångar ni ägde samma dag som tingsrätten tog emot er ansökan om äktenskapsskillnad.

Hur går bodelningen till?

Huvudregeln är att varje make ansvarar för sina egna skulder och tillgångar, men har ni skulder så räknas dessa av från vardera av era tillgångar vid bodelningen. Det innebär att om du har giftorättsgods till ett värde av 700 000 kr, dras värdet på dina skulder, samt då din del av bolånet, av från den summan. Så har du exempelvis 100 000 kr i CSN skulder, och din andel av skulden på bolånet är 400 000, så ska totalt 500 000 kr dras av från 700 000 kr. Samma sak görs på hans sida. Alltså tillför du 200 000 kr till utdelningen, och på samma sätt för hans del. Sen delas era gemensamma tillgångar, med skulderna avdragna, på två lika. Och där har ni vad ni får ut från boet var (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken).

Ja lånet togs när vi fortfarande var tillsammans. Vi har dock aldrig varit gifta. Endast sambo, men sambo i 18 år om det nu spelar roll.

Har haft det lånet i ganska många år under tiden vi bodde i huset. Från början var det ett lån till en tidigare renovering/förbättring med huset. Bytta panna för några år sedan. Hade nästan betalt hela lånet innan jag nu höjde upp lånet igen nu till denna renoveringen. Men ja de står ju i mitt namn.

Står det på låneansökan vad det är till för?
Annars misstänker jag att det juridiskt kan vara svårt att få med lånet i bodelningen. Moraliskt är det ju dock solklart.

Om jag vore du så skulle jag kontakta en familjerättsjurist på egen hand för ett kortare möte och ha alla handlingar med dig.

Så mkt kostar inte det när det ändå handlar om 200’ som, om jag förstår dig rätt, uteslutande har gått till renovering av gemensamt ägd fastighet!?

Men iom att ni inte är gifta så lutar jag åt att @Restenavlivet kan ha rätt. Men även om det skulle vara så att du är ensamansvarig för det lånet så är en bodelning fri att se ut hur som helst så länge båda parter är tillräkneliga och överens. Då blir det isf upp till dig att med alla till buds stående medel få din fd sambo att gå med på en i grunden helt och totalt fair deal, där alternativet vore djupt orättfärdigt.

Lycka till!

2 gillningar